آسیب بازارجهانی از تصویب بسته حمایتی بایدن

در سطح بازارهای جهانی، بانک‌های مرکزی همچون ژاپن و اروپا از سیاست‌های فدرال رزرو حمایت می‌کنند. $پاول فعلا، سرسختانه از سیاست‌های انبساطی حمایت کرده، یلن هم رویکرد مشابهی دارد و بانک مرکزی سایر نقاط نیز معتقدند که نباید تا اطمینان کامل از شرایط اقتصادی خصوصا رسیدن به سطح اشتغال پیش از کرونا، سیاست انبساطی را تغییر داد. آنها نگران تورم نیستند و به نظر می‌رسد اقتصادهایی نظیر هند، کره جنوبی و نظایر آن از تورم حاصل از بسته‌های حمایتی تا حدی آسیب می‌بینند.

به گزارش بیداربورس، در واقع بسته‌های حمایتی در سطح کلان تقاضا را تقویت کرده و کامودیتی‌ها رشد کرده‌اند، در سطح خرد چک‌های مردم آمریکا جذب رمز ارزها شده و آن بازار را متلاطم کرده و البته سیاست عربستان هم منجر به تقویت نفت شده و همه اینها باعث شده تا اقتصادهایی همچون ایران، عراق، عربستان، پرو، شیلی، برزیل، استرالیا از یک طرف و اقتصادهایی همچون چین، روسیه و آمریکا در طرف دیگر حال بهتری نسبت به سایر کشورها داشته باشند اما تزریق منابعی که امروز آمریکا در اقتصاد خود انجام می‌دهد در آینده به اقتصادهایی نظیر عربستان، شیلی، برزیل و استرالیا و حتی ایران، تورم را منتقل می‌کند.

به عبارت دیگر وقتی این اقتصادها می‌توانند محصول بالا دست و خام را با قیمتی بالا بفروشند در حالی که اقتصاد جهانی هنوز احیا نشده، پس آن تورمی که موج اولش در اقتصاد آمریکا دیده می‌شود، با یک تاخیر زمانی و با ارتفاعی بلندتر به اقتصادهای تولیدکننده موادخام می‌رسد البته درخصوص ایران به دلیل وضعیت خاص اقتصادی نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت اما قطعا آن موج تورم به اقتصادی نظیر عربستان سر خواهد زد.

کد خبر 1990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =