دولت مصوبات و قوانین خود را زیر پا گذاشت

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص نرخ بهره بین بانکی گفت: با توجه به اینکه مصوبه‌ای برای تثبیت نرخ بهره در محدوده ۲۰ درصد به اجرا گذاشته شده؛ اما حرف تا عمل مسئولان فاصله زیادی وجود دارد.  

مهدی افشار اعلم در گفتگو با بیداربورس افزود: با افزایش نرخ بهره در حالی که کشور در وضعیت رکود تورمی بوده، احتمال مهار تورم وجود دارد و البته از طرفی به نظر می‌رسد در بحث تولید، برخی حوزه‌ها به تدریج وارد رکود خواهند شد.
وی با اشاره به نتایج این اقدام عنوان کرد: بنابراین در چنین حالتی تورم در روند نزولی و یا توقف کامل قرار می‌گیرد؛ اما در این صورت به مرور زمان رکود روند افزایشی را تجربه خواهد کرد، البته لازم به ذکر است، نمی‌توان در خصوص تأثیرات مثبت و منفی این عملکرد نظر قطعی داد. به این دلیل که برخی افراد دور هم جمع شده و بر اساس شاخصه‌هایی در خصوص موضوعی تصمیم گیری می کنند و پس از مدتی دولت تمام آن را زیرپا می گذارند.
کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه گفت: در این راستا در برنامه های ۵ ساله، بودجه، قوانین داخلی و... پیشنهاداتی تصویب شده؛ اما کسی که از ابتدای امر، اجرای این مصوبات و قوانین را زیرپا گذاشته، خود دولت بوده و مردم هیچ نقشی در نقض این عملکردها نداشتند.
افشار اعلم تاکید کرد: در واقع چیزی که برای سرمایه گذاران و فعالان بازار اهمیت دارد، تحلیل پذیر بودن شرایط است. زمانی که پیشنهادی تصویب شده و پس از چندی خود دولت اولین نقض را اجرا می‌کند، به طور کل پیش‌بینی را از کارشناسان و سهامداران سلب می‌کند. بنابراین می‌توان گفت این اتفاق نه به واسطه حجم اخبار بانکی بلکه به واسطه شرایط مبهم موجود  صورت گرفته و در این راستا دولت باید به مصوبات خود پایبند شود. در واقع این تناقض‌ها باعث حبس سرمایه افراد در اوراق مشارکت یا سپرده سرمایه‌گذاری شده و بدون گردش در اقتصاد منجر به رکود خواهد شد.
خبرنگار: راضیه عموزاد

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =