دلار نیمایی بورس را از خواب تابستانی بیدار می‌کند؟ 

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه، این روزها بازارهای موازی رقیب بازارسرمایه شده و نقدینگی‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند، بنابراین بازار به محرکی از جمله افزایش نرخ دلار نیمایی نیاز دارد تا بتواند از خواب تابستانی بیدار شود.  

نیما میرزایی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس با بیان اینکه این روزها شرایط رکودی عمیق، از مهم‌ترین ویژگی‌های بازارسرمایه است، بیان کرد: با تضعیف عرضه‌ها که به دلیل افت قیمت‌ها در شرایط ابرتورمی رخ داده است، طرف تقاضا این روزها به سمت سوداگری در بازارهای موازی با پیشتازی مسکن رفته است. 

وی در خصوص چشم‌انداز بازارسرمایه گفت: در صورتی  که بازارهای جهانی ریزشی نباشند محدوده‌های فعلی کف اصلاح شاخص کل هستند.  

او رشد نرخ دلار نیمایی را اصلی‌ترین محرکی دانست که می‌تواند بازار را از خواب تابستانی بیدار کند تا همپای سایر دارایی‌ها رشد قیمتی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند.  

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در شرایطی که مسکن و سکه با دلار حوالی ۴۰ هزار تومان معامله می‌شوند و دلار بازار آزاد حوالی ۳۲ هزار تومان است، نرخ فعلی دلار نیما(علیرغم رشد اخیر) به رکود در بازار دامن زده و در صورتی که رشد ادامه‌داری داشته باشد در کنار کاهش نرخ بهره می‌توان به رشد محدود بورس خوشبین بود 

*بازی دو سر برد برجام برای بورس  

میرزایی با اشاره به اینکه رخوت حاصل از طولانی شدن برجام بر بورس بی‌تاثیر نبوده است، گفت: تعیین تکلیف برجام در هر دو حالتش می‌تواند محرک رشد بورس باشد اما سمت و سوی ریالی و دلاری رشد بسته به نتیجه توافق و یا عدم آن است.  

وی در خصوص شایعه لغو عرضه ایرانخودرو و سایپا توسط دولت که این روزها به گوش می‌رسد، بیان کرد: بعید می‌دانم که این عرضه لغو شود چرا که سازمان خصوصی‌سازی و دولت عذم خود را جزم کرده‌اند که این تحول رخ دهد. 

او ادامه داد: پیش از عرضه این الماس باید تراش بخورد تا خریداران با اقبال بیشتری جلو بیایند و این موضوع با ورود محصولات به بورس‌کالا و خروج از یوغ قیمت‌گذاری دستوری ممکن می‌شود.  

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است بر خلاف عجله سهامداران، واگذاری خودروسازان پس از انجام مرحله پیش‌نیاز مذکور صورت خواهد گرفت.  

میرزایی افزود: واگذاری خودروسازان می‌تواند موجب اقبال سهامداران به گروه خودرو و حتی کلیت بورس گردد چراکه بازار به صورت سنتی به گروه خودرو نیم نگاهی دارد و با این اتفاق اعتماد از دست رفته و یا به عبارتی وفای به عهدها ترمیم می‌شود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =