۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
تاثیر برجام بر دلار 

شنیده شدن سیگنال‌های مثبت در خصوص توافقات برجام، واکنش بازارهای موازی  به خصوص دلار را در پی داشت. اگرچه هنوز پاسخ نهایی از سوی طرفین اعلام نشده اما به نظر میرسد دلار به آینده توافقات به دیده مثبت نگاه میکند. چرا که روند یک ماهه دلار نشان از کاهش نرخ این دلار در بازارها دارد. با این حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، با توجه به نرخ ۲۴ هزار تومانی دلار در بودجه و شرایط اقتصادی کنونی ایران، امکان کاهش نرخ دلار به کمتر ۲۶ الی ۲۷ هزار تومان وجود ندارد.  

*دلار بازار متشکل ارزی
به گزارش بیداربورس بازار متشکل ارزی بازاریست که با اهداف از پیش تعیین شده دولت‌ها، از جمله کوتاه کردن دست دلالان بازار ارز و همچنین شفافیت معاملات راه‌اندازی میشود و برخلاف بازار موجود که تمام افراد می‌توانند در آن به خرید و فروش بپردازند، در این بازار تنها بازیگران بزرگ بازار ارز؛ یعنی بانک مرکزی، بانک‌ها و صرافی‌ها امکان معامله در آن را دارند. یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی بازار متشکل ارزی تبدیل شدن آن به مرجعی برای کشف نرخ و نرخ‌گذاری است به گونه‌ای که بانک مرکزی مرجع تعیین نرخ ارز در کشور شود. درواقع اولین معامله‌ای که هر روز صبح در بازار متشکل ارزی انجام می‌شود، نرخ ارز را تعیین میکند تا دیگر جمشید بسم‌الله‌ها نرخ ارز را دل بخواهی تعیین نکنند. بانک مرکزی، قیمت دلار صرافی ملی را هر روز بر اساس نرخ بازار متشکل ارز ایران، اعلام می‌کند.

*نرخ‌گذاری در بازار متشکل ارزی چگونه است؟
نرخ‌گذاری در این بازار به این صورت است که سیستم، پیشنهادهای عرضه از سوی فروشندگان را از پایین‌ترین قیمت به بالاترین و پیشنهادهای خرید را از بالاترین قیمت به پایین‌ترین مرتب میکند، سپس  مظنه‌ها توسط سیستم به یکدیگر مرتبط و با اولین معامله، قیمت ابتدای روز کشف خواهد شد. این روند معاملاتی دقیقا مشابه سایر معاملات بورسی انجام خواهد شد.

قیمت امروز (۲/۶/۱۴۰۱) : ۲۷، ۳۹۰

میزان تغییر (تومان)

درصد تغییر

روند قیمت در یک ماه:

۱۵۳

۰.۵%

روند قیمت در ۱۴۰۱ :

۳، ۲۶۱

۱۳%

تاثیر برجام بر دلار 


 
* دلار بازار آزاد
مقصود از نرخ ارز آزاد، نرخ خرید و فروش ارز در بازار غیررسمی و غیردولتی است. از آنجایی که اغلب مبادلات عموم مردم در این بازار به انجام میرسد و دسترسی به آن برای همگان امکان‌پذیر است، این نرخ از بیشترین وجاهت و مقبولیت عمومی برخوردار است. مجموعه‌ای از عوامل شامل شرایط اقتصادی کشور، درآمدهای نفتی، انتظارات و پیش بینی فعالان اقتصادی از آینده بازار و اقتصاد کشور، روابط تجاری خارجی و بویژه سیاست‌های بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز آزاد نقش عمده دارد. بازیگر عمده این بازار، شهروندان هستند که با اهدافی چون حفظ ارزش پول و یا خارج کردن پول خود از کشور وارد این بازار میشوند.  
قیمت امروز (۲/۶/۱۴۰۱) : ۲۸، ۸۸۰

میزان تغییر

درصد تغییر

روند قیمت در یک ماه:

۲,۷۱۰

۸%

روند قیمت در یک سال:

۱,۶۹۱

۶%

روند قیمت در ۱۴۰۱ :

۳,۱۱۶

۱۱%

روند قیمت در ۳ سال:

۱۷,۹۶۸

۱۵۷%


*دلار سنا
سنا مخفف عبارت "سامانه نظارت ارزی" است. این سامانه در واقع سایتی است که هدفش اعلام میانگین قیمت دلار معامله شده در صرافی‌ها است و از سوی بانک مرکزی راه‌اندازی شده است. معمولا قیمت اعلام شده در این سامانه تا حدودی پایین‌تر از قیمتی است که دلار در بازار آزاد مبادله می‌شود. به این ترتیب دلار سنا به فروش صرافی‌ها ارتباط دارد و از آنجا به مصرف‌کنندگان تخصیص پیدا می‌کند.
قیمت امروز (۲/۶/۱۴۰۱) : ۲۷، ۵۲۷

میزان تغییر (تومان)

درصد تغییر

روند قیمت در یک ماه:

۷۲۷

۲%_

روند قیمت در یک سال:

۱,۲۳۳

۴%

روند قیمت در ۱۴۰۱ :

۲,۷۶۸

۱۱

روند قیمت در ۳ سال:

۱۶,۰۲۷

۱۳۸%


 

تاثیر برجام بر دلار 

*دلار هرات، سلیمانیه و دوبی 
هرات افغانستان، سلیماینه عراق و دوبی امارات از جمله سه محلی هستند که قیمت ارز در آنها با ایران تا حدی مرتبط و برای معامله‌گران ارز قابل توجه است. چراکه باتوجه به تحریم‌ دلاری ایران و عدم امکان مبادلات دلار از کانال بانک‌های خارجی در سال‌های گذشته، برخی کشورها به عنوان کانال نقل و انتقال دلار به ایران بوده‌اند. در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت‌های نقل و انتقال ارز از طریق دوبی، برخی کشورهای دیگر از جمله عراق و افغانستان تا حد زیادی جایگزین دوبی شدند. جریان معاملات معمولا به نحوی است که قیمت دلار در ایران روزانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان بالاتر از هرات و سلیمانیه تعیین می‌شود چرا که مسافت ورود ارز از این مناطق تا ورود به بازار تهران خود باعث افزایش قیمت می‌شود. بنابراین هر زمان که اتفاقی در این بازارها موجب تغییر قیمت ارز شود می‌تواند بازار ارز ایران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
قیمت امروز دلار هرات (۲/۶/۱۴۰۱) : ۲۸، ۹۴۰

دلار هرات

میزان تغییر

درصد تغییر

روند قیمت در یک ماه:

۲,۶۵۰

۸%

روند قیمت در یک سال:

۱,۷۹۰

۶%

روند قیمت در ۱۴۰۱ :

۳,۷۵۰

۱۴%

* دلار نیمایی
بازار نیمایی، بازاری است که دولت برای عرضه و تقاضای کلان ارزهای حاصل از صادرات تشکیل داده است. در این بازار عرضه کننده دلار شرکت‌های صادرکننده هستند که کالا و خدمات خود را صادر کرده و دلارهای حاصل از آن را در این سامانه عرضه می‌کنند. دولت نیز به عنوان صادرکننده نفت و میعانات گازی در این بازار یک عرضه کننده دلار است. تقاضاکنندگان بازار نیمایی نیز شرکت‌هایی هستند که مواد اولیه، کالای واسطه‌ای یا کالای نهایی را وارد می‌کنند. دراین بازار افراد عادی توانایی معامله ندارند. زیرا در این بازار عرضه و تقاضای دلار در حجم بالا معامله می‌شود و مختص به واردات کالاهای اساسی است.
قیمت امروز (۲/۶/۱۴۰۱) : ۲۶، ۳۳۴
 

میزان تغییر

درصد تغییر

روند قیمت در یک ماه:

۲,۳۰۵

۰.۸۱%

روند قیمت در یک سال:

۳,۶۹۵

۱۶%

روند قیمت در ۱۴۰۱ :

۲,۶۷۶

۱۱%

روند قیمت در ۳ سال:

۱۵,۳۱۱

۱۳۵%

  

تاثیر برجام بر دلار 


*دلار توافقی
این بازار برای کسانی است که قصد واردات رسمی کالا و خدمات به کشور را ندارند و صرفا برای نیازهای دیگری بجز واردات است. در این بازار به ازای هر شماره‌ی کارت ملی حداکثر ۲۰۰۰ دلار تخصیص داده می‌شود. قیمت دلار در بازار ارز توافقی مقداری پایین‌تر از قیمت دلار در بازار آزاد است. عرضه کنندگان دلار در این بازار همانند بازار نیمایی صادرکنندگان کالا و خدمات هستند که می‌خواهند دلارهای حاصله را با قیمتی بالاتر از قیمت بازار نیمایی به متقاضیان بفروشند و تقاضا کنندگان نیز افراد عادی جامعه و غیر بازرگان هستند. دلیل تشکیل این بازار این بوده که فشار تقاضا بر بازار آزاد کاهش یابد.  
قیمت امروز (۲/۶/۱۴۰۱) : ۲۸، ۰۹۸
  

میزان تغییر

درصد تغییر

روند قیمت در یک ماه:

۱۳,۴۹۰

۴%

روند قیمت در ۳ ماه :

۱۷,۰۰۰

۵%

* دلار فردایی
این نوع از دلار همانگونه که از نامش مشخص است، به دلاری گفته می‌شود که در همان روز معامله شده، اما تحویل آن فردا انجام می‌شود. این نوع از روش فروش دلار در بازارهای غیررسمی انجام می‌شود و تابع نوسانات و رویدادهای مختلف است. قیمت دلار فردایی براساس پیش‌بینی‌های فعالان بازار غیررسمی ممکن است بالا و پایین شود.  
قیمت امروز (۲/۶/۱۴۰۱) : ۲۸، ۹۵۰

میزان تغییر

درصد تغییر

روند قیمت در یک ماه:

۲۷,۵۰۰

۸%

روند قیمت در ۱۴۰۱ :

۲۸,۵۰۰

۱۰%

روند قیمت در یک سال:

۱۵,۲۰۰

۵%

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =