اثر دو عامل در بهبود اوضاع وخیم بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر افزایش نرخ تورم و تعدیلات دلار نیمایی بر بهبود اوضاع وخیم بورس ، پیشنهاداتی برای گزینش شرکت ها به سهامداران ارائه کرد.

به گزارش بیداربورس، امین ناطقی‏‏‏‏‏‏‏‌راد با انتشار مطلبی با عنوان "نگاهی به بورس از لنز تورم" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: ارزیابی P/ E ttm و P/ E فوروارد صنایع مختلف و کلیت بازار حکایت از رسیدن اعداد و ارقام به پایین‌ترین نقاط نسبت به میانگین سال‌های گذشته دارد.

افزایش نرخ تورم و تعدیلات اخیر نرخ دلار نیمایی مواردی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز بهبود شرایط معاملات شوند اما بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازار های مالی نیاز به ایجاد ثبات در ابعاد مختلف برای حرکت دارد.

مشکل بازار سهام، عدم‌ توانایی فعالان در محاسبه سود شرکت‌ ها یا ابهامات خاص سطوح بالای قیمت سهام شرکت‌ها نیست. معامله‌گران واقف هستند که بازار سهام دارای شرایط مطلوبی است و فاصله زیادی با تورم دارد و تورم سال آینده نیز حدود ۵۰‌ درصد خواهد بود. از طرفی موضوعاتی پیرامون بودجه ۱۴۰۲ به گوش می‌رسد که نوید بازگشت شرایط مطلوب به بازار سهام را می‌دهد.

به‌نظر می‌رسد دولت در مسیر جبران اشتباهات گذشته اعم از دخالت در بهای تمام‌شده شرکت‌ها قرار گرفته است.  بازار شرایط معقولی را سپری می‌کند اما نیاز به ثبات در ابعاد مختلف نیز دارد. توام با بازگشت ثبات می‌توان امیدوار بود پایین‌ترین نقاط میانگین سال‌های گذشته که اکنون مشاهده می‌شود، می‌تواند منطقه‌ای برای شروع حرکت افزایشی محسوب شود.

بازگشت ثبات موارد متعددی را شامل می‌شود. در حوزه بین‌المللی چشم‌انداز مبهمی برای آینده مذاکرات برجامی وجود دارد و بطور مرتب پیام های مثبت و منفی متعددی به معامله‌گران مخابره می‌شود. در پی ایجاد فضای مثبت، قیمت ارز با کاهش همراه شده و با غلبه تردید بر فضای مذاکرات شرایط بازارهای مالی دستخوش تغییر می‌شود.

ناآرامی‌های داخلی نیز به بی‌ثباتی‌ها دامن می‌زند. هرچند در گذشته نیز مشابه چنین شرایطی تجربه شده و گاهی بازار سهام بی‌اعتنا از آن عبور کرده است. به دلیل اینکه نقدینگی کافی در بازار سهام وجود ندارد و ارزش معاملات در سطوح پایینی قرار گرفته، معامله‌گران وزن بیشتری را به موضوعات منفی اختصاص می‌دهند. 

تورم، ارز و جاماندگی بیش از ۲ سال ‌بورس نسبت به سایر بازارهای مالی را می‌توان به‌عنوان محرک‌های مثبت بازار سهام محسوب کرد. در صورتی‌که چرخه بازار در مقاطع مختلف ۳۰ سال‌ گذشته بررسی شود، بازار سرمایه بصورت عام و سهام بنیادی بصورت خاص (گروه‌هایی نظیر فولادی، پتروشیمی، پالایشگاه، روانکارها و غیره) گاهی ۴ تا ۵‌ برابر تورمی که میانگین قیمت آپارتمان در تهران داشت، برای سرمایه‌گذاران بازدهی ایجاد کرده است. 

در عین حال جبران فاصله بورس با تورم به لحاظ زمانی مشخص نیست. با اینکه بازار سرمایه در پایین‌ترین نقاط قیمتی قرار دارد اما آیا تغییر روند معاملات و بازگشت به صعود در فصل مجامع است، بهار سال‌۱۴۰۲ خواهد بود یا زمان دیگر، اصلا مشخص نیست. به باور فعالان بازار ملک، داد و ستد خاصی در بازار صورت نمی‌گیرد و رکود در فضای معاملات حاکم است. در چنین وضعیتی انتشار آمار ماهانه از افزایش قیمت آپارتمان حکایت دارد. نه خریدار و نه فروشنده وجود دارد . بنابراین قیمت‌ها نه‌تنها افت چندانی ندارند بلکه در مواردی با رشد همراه می‌شوند.

در بازار سهام به محض اینکه خریداری وجود نداشته باشد، معامله‌گران اقدام به‌فروش سهام می‌کنند. رویدادی که به کرات در جریان داد و ستدها مشاهده شد.  تشدید و تداوم ریسک‌های سیاسی دیگر موضوعی است که می‌تواند فاصله تورم با بورس را افزایش دهد. این قبیل ریسک‌ها در عدم‌ رشد ارزش معاملات نمایان می‌شود و به سرمایه‌گذاران به نوعی هشدار صبر ارسال می‌کند.

در موقعیت کنونی پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت شرکت‌هایی متمایل شوند که دارای سود شفافی هستند و از بهای تمام‌شده مشخصی برخوردارند و غالبا خرید و فروش‌ محصولات آنها در بورس‌کالا انجام می‌شود. از طرفی توجه ویژه‌ای به سودهای تقسیمی شرکت‌ها نیز داشته باشند. شرکت‌هایی که سودهای تقسیمی مطلوبی برای مجامع سال‌ آینده دارند نیز جذاب ارزیابی می‌شوند.

کد خبر 22417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =