کسری بودجه سال۱۴۰۰ و میزان انتشار اوراق بدهی دولتی برابر با کل بودجه سال۹۲ است

شاخص کل ۳۰دی ماه سال گذشته و ۱۸بهمن ماه، دو مرتبه به محدوده یک میلیون و ۱۳۰هزار واحد رسید و حمایت شد. این رویداد باعث شد که با توجه به سطح p.e شرکت‌های بزرگ و ریزش سنگین در سایر نمادها، این ذهنیت پدید آید که شاخص در حال تشکیل یک کف جدید است که با ابزارهای کلاسیک تکنیکال نیز، قابلیت تشریح دارد.

سیاست حقیقی‌ها خروج از بازار است

به گزارش بیداربورس، شاخص کل در ۱۲بهمن و ۲۶بهمن ماه، دو مرتبه به سطح یک میلیون و ۲۶۰هزار واحد رسید و از رشد بیشتر ناکام ماند اما در حرکت صعودی آغاز شده اخیر که از ۱۷ اسفند آغاز شد، توانست طی ۹ روز کاری صعود از این محدوده عبور کرده و در آخرین روز کاری سال ۹۹به یک میلیون و۳۰۷هزار واحد برسد. با توجه به چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی پیش رو و نگرش چارتیست‌های کلاسیک کار، می‌توان انتظار داشت که شاخص کل در گام صعودی فعلی، در محدوده‌ای بین یک میلیون و ۳۷۰هزار تا یک میلیون و ۵۲۰هزار واحد متعادل گردد.
ارزش معاملات خرد در هفته اخیر ۳۶.۷همت بود و به طور متوسط ۷.۳همت ارزش معاملات هر روز در آخرین هفته کاری سال بود که نسبت به هفته‌های اخیر بهبود یافته است. در ۵روز معاملاتیایانی سال، ۱.۲۳همت خروج پول حقیقی از بازار صورت گرفت و تنها یک روز ورود پول آن هم به میزان ۴۸میلیارد تومان ثبت شد. این مساله نشان می‌دهد که علی رغم برگشت شاخص کل اما سهامداران خرد سیاست خروج از بازار را کنار نگذاشته‌اند.
 

اقتصاد جهانی گره خورده با کرونا

در بازار جهانی به دلیل تداوم قرنطینه در اقتصادهای اروپایی و موج جدید کرونا در برخی اقتصادهای بزرگ، شاهد تلاطم‌هایی هستیم. انتظار می‌رفت در ماه مارس، اقتصادهای اروپایی بازگشایی شوند اما آلمان و فرانسه سیاست قفل‌زنی را ادامه دادند با این حال، در انگلستان مدارس و دانشگاه‌ها باز شده و در آمریکا چندین ایالت قوانین کرونا را به طور کامل کنار گذاشته‌اند و زندگی به حالت عادی بازگشته است. آمریکا از ماه می، قوانین سفر به این کشور را تسهیل می‌کند و آلمان هم قصد ندارد برای عید پاک(۱۵ فروردین) محدودیت‌گذاری کند. تزریق واکسن در انگلستان و آمریکا، امارات، ترکیه و اسرائیل بسیار از برنامه جلوتر است، انگلستان نزدیک به نیمی از جمعیت خود، آمریکا نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر، امارات نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت، ترکیه بیش از ۱۲ میلیون نفر و اسرائیل تقریبا ۷۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند. اروپایی‌ها در مقایسه با آمریکا و انگلیس اندکی تعلل داشته و همچنان درگیری جدی با کرونا دارند. البته ایران کماکان آمار واکسیناسیون ۱۲۴ هزار نفر می‌باشد.

کسری بودجه دولت در سال۱۴۰۰

در اقتصاد داخلی، بیانات رهبری در خصوص تکیه بر سرمایه‌های خرد و کلان جهت افزایش تولید و مانع‌زدایی‌ها با ارزیابی‌های مثبتی از سوی فعالان اقتصادی و بازار سرمایه همراه شد. دولت در سال۹۹ در مجموع ۱۲۵همت اوراق فروخت. گفته می‌شود در سال۱۴۰۰ انتشار اوراق نزدیک به سه برابر این رقم خواهد بود و در واقع کسری بودجه با شرایط فعلی بیش از ۳۵۰همت است و پیشبینی می‌شود نزدیک به۱۸۰ همت پایه پولی اضافه شود. به بیان دیگر کسری بودجه سال۱۴۰۰ و میزان انتشار اوراق بدهی دولتی برابر با کل بودجه سال۹۲ است لذا کسری بودجه آخرین سال دولت روحانی برابر با کل بودجه اولین سال دولت وی است. همچنین همتی این پالس را داده که تفاوتی ندارد سیاست‌گذار چه کسی باشد و با توجه به وضعیت نقدینگی هر۳ سال ارقام دوبرابر می‌شوند. این مساله باعث شده تا خوشبین‌ترین افراد هم تصور کنند که تورم بالا، جزء جدا نشدنی از اقتصاد باشد و علیرغم ثبات نسبی سیاسی اما خرید دارایی‌های سرمایه‌ای ادامه دارد. باید توجه کرد که نسبت پول به نقدینگی کاهش یافته اما رقم پول به شدت رشد کرده است.
 

انتخابات و بورس

دوماه و دو هفته به انتخابات باقیمانده است. دولت فعلی بدون امضای برجام شانسی برای انتخابات ندارد لذا تمام تمرکز را بر مسائل سیاست خارجی گذاشته با این حال رقیب سیاسی و جناح اصولگرا، تمایل به حفظ شرایط فعلی دارد یعنی شاخص بورس، دلار و وضع سیاسی اگر در موقعیت امروز باشد، طبعا شانس بالایی برای پیروزی خواهد داشت.

کد خبر 2247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =