۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
گزارش‌های ۶ ماهه هم زیان سهامداران را پوشش نمی‌دهد

کارشناس بازار سرمایه با اعلام ریسک های درونی و بیرونی و عدم پوشش زیان‌ سهامداران با انتشار گزارش‌ های ۶‌ ماهه شرکت ها، پیش بینی کرد حتی تا اواسط آبان‌، روند شاخص نزولی است.

به گزارش بیداربورس، علی طباطبایی با اشاره به کاهش فروشنده‌ها در بازار طی هفته گذشته به دنیای اقتصاد اعلام کرد: ناامنی سرمایه‌ گذاری از ورود پول جدید جلوگیری کرد. این ناامنی جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و حتی درون‌ بازاری دارد. وضعیت موجود باعث‌ شده نه‌تنها رغبتی برای خرید نباشد، بلکه سرمایه‌های موجود نیز در حال فرار باشند. مادامی‌که ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازار را احاطه کرده باشند عدم‌ تقاضا همچنان وجود دارد.

گزارش‌های ۶‌ ماهه که روانه کدال شده، نمی تواند زیان‌ سرمایه‌گذاران را پوشش دهد و نهایتا اثر مثبت یکی دو واحدی در P/ E چند سهم دارد. این گزارش‌ ها در مقایسه با سال‌های گذشته مطلوب است اما از نظر بازدهی آنچه موردنظر فعالان زیان‌ دیده بوده، نیست و در ایجاد انگیزه برای ورود مجدد سرمایه به بازار سهام اثری ندارد.

بازار سهام در هفته جاری با اثرپذیری از گزارش‌های ۶ ماهه مخصوصا در گروه پالایشی یکی دو روز حفظ خواهد شد ولی روند کلی برای هفته جاری و حتی تا اواسط آبان‌ ماه نزولی است.  حتی اگر شاخص تا محدوده ۱.۲۷ میلیون واحد هم ‌پایین بیاید نقص تکنیکالی ایجاد نشده و همچنان امکان برگشت بازار وجود دارد.

موضوع برجام هم فعلا منتفی است . بنابراین کف موجود، کف حمایتی مستحکمی برای شاخص بورس نیست. دو دسته موضوع بازار را اذیت می‌کند. یکی عوامل درون بازاری که به چند شاخه تقسیم می‌شود و دیگری نیز عواملی که از بیرون به آن تحمیل می‌شود. برجام نیز همچون اتفاقات اجتماعی سیاسی اخیر بازار از بیرون وضعیت بازار را تهدید می‌کند. 

ریسک بازارگردان‌ها از جمله عوامل درون بازاری است. اگر جای مناسبی برای برگشت در بازار ایجاد شود، بازارگردان ها با اولین برگشت‌ها اقدام به‌فروش خواهند کرد. موضوع بعدی معاملات الگوریتمی است که تلاش را برای جلوگیری از جان‌گرفتن بازار خواهد کرد.

از طرف دیگر تفکری از سوی برخی مدیران فعلی بورسی وجود دارد که مخالف هرگونه رشد است. این افراد معتقدند اگر بازار رشد را شروع کند، اتفاقات سال‌های ۹۸ و ۹۹ تکرار خواهد شد و با هر ترفندی تلاش می‌کنند بازار حتی اگر قرار است مثبت شود هم با بالاترین سطح تعادل مثبت شود.

کد خبر 22598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =