انتقاد از نقش بازارگردانی در تضاد منافع و درخواست بازبینی عملکرد صندوق‌ها

کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از نقش بازارگردانی سهام در تضاد منافع، خواهان بازبینی در عملکرد این رویه و صندوق ها شد.

به گزارش بیداربورس، کامل ابراهیمیان با انتشار مطلبی با عنوان "نقش بازارگردان در کاهش التهابات بورسی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سرمایه از سال ‌۹۹ با پدیده بازارگردانی روبرو شد که معمولا توسط سهامداران عمده از جمله کارگزاری، بانک‌های بزرگ و برخی موسسات انجام می‌شود.

سال ‌۹۹ بازارگردانان با انگیزه کمک به نقدشوندگی شرکت‌ها و حمایت از بازار، دستورالعمل‌های جدیدی را بصورت جدی در دستور کار قرار دادند تا ضمن خرید و فروش اوراق‌ بهادار طبق قیمت‌های عمومی، نقدینگی موجود در بازار را حفظ ‌کنند. گرچه بازارگردانان برای تحقق افزایش نقدشوندگی با مشکلاتی دست‌ به‌ گریبان هستند اما در کنار این امر از معاملات بازار سرمایه نیز درآمد کسب می‌کنند.

دو سال قبل شرکت ها عمدتا با ایجاد صندوق بازارگردانی با هدف کمک به نقدشوندگی سهام و حمایت نسبی از این بازار اقدام کردند اما طی دو سال‌ اخیر با اصلاح شدید قیمت سهام و قرارگرفتن شاخص‌ کل در مدار نزولی اکثر صندوق‌های بازارگردانی متحمل افت ارزش دارایی شدند.

از سویی دیگر شرکت ها با توجه به ماهیتی که دارند، بیش از هر چیز نیازمند سرمایه در گردش هستند و افزایش تخصیص بخشی از سرمایه‌ در گردش به صندوق‌های بازارگردانی با اما و اگرهای فراوانی مواجه شد اما از آنجا که شرکت‌های تولیدی به دلیل افزایش بهای تمام‌شده تولیدات به منابع نامحدود دسترسی ندارند این مهم می‌تواند منجر به عدم‌ مشارکت آنها در تخصیص منابع بیشتر به صندوق‌ها شود.

در این میان برخی کارشناسان معتقدند عملکرد صندوق‌های بازارگردانی نیازمند بازبینی است. مباحث مرتبط با معاملات، نحوه استفاده از الگوریتم‌ها و مباحث مدیریتی از جمله مواردی است که باید مورد بازبینی قرار گیرد. به‌عنوان مثال شرکت هایی وجود دارند که در صندوق‌های بازارگردانی حضور دارند اما در مدیریت صندوق‌ها نه‌ تنها نقشی ایفا نمی‌کنند، حتی مستقل نیز عمل نمی‌کنند. به‌ طوری‌ که مدیریت صندوق به عهده افراد دیگری قرار دارد.

این وضعیت در میان سهامداران و سرمایه‌گذاران از لحاظ معاملات صندوق‌های بازارگردانی منجر به تضاد منافع میان اهالی بازار سرمایه شده‌ است. برای حل این مشکل که حواشی مختلفی را نیز بوجود آورده، متولیان مربوطه باید تغییراتی را در نحوه اجرای دستورالعمل‌های کنونی ایجاد کنند.

بازارگردانی عمدتا باید توسط سهامداران عمده مطرح شود. با این اوصاف اگر سهامداران عمده در شرایط بحرانی و در شرایطی که بازار با ریسک‌های متعدد مواجه می‌شود در نقش حامی از سهامداران خرد وارد عمل شوند به بهترین شکل ممکن می‌توانند از بازار در مقابل نوسان‌ها منفی محافظت به‌عمل آورند.

معمولا بازارهای مالی متحمل ریسک‌های متعددی هستند و با انواع ریسک‌های بزرگ و کوچک دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. در چنین وضعیتی بازار سرمایه نیز با عنایت به اینکه تحت‌ تاثیر متغیرهای داخلی و خارجی با نوسان‌ها بسیاری روبرو می‌شود، بازارگردانان می‌توانند در مواقع بحرانی وارد عمل شده و تا حدودی از التهابات شدید بازار بکاهند.

کد خبر 22714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =