۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
گام بانک، بر گلوی بورس  

ولیدهلالات در خصوص شرایط بازار به بیداربورس گفت: بازار سهام در حالی قدم به آذرماه گذاشت که در اولین روز هفته با یک شوک جدی منفی مواجه شد و در ادامه به ضرب ایران خودرو و صف خرید سنگین آن، توانست بر این شوک روانی تحولات سیاسی و اجتماعی غلبه کند. عرضه محصول ۲۰۷ در میانه هفته، وعده‌ها را به عمل تبدیل کرد و نهایتا شاهد آزادسازی یکی از محصولات پرتیراژ ایران خودرو بودیم. 

ولیدهلالات در خصوص شرایط بازار به بیداربورس گفت: بازار سهام در حالی قدم به آذرماه گذاشت که در اولین روز هفته با یک شوک جدی منفی مواجه شد و در ادامه به ضرب ایران خودرو و صف خرید سنگین آن، توانست بر این شوک روانی تحولات سیاسی و اجتماعی غلبه کند. عرضه محصول ۲۰۷ در میانه هفته، وعده‌ها را به عمل تبدیل کرد و نهایتا شاهد آزادسازی یکی از محصولات پرتیراژ ایران خودرو بودیم. 

*امکان سوددهی خودروسازان 
وی افزود: در پی این عرضه و آزادسازی قیمت، تحلیل‌های بسیاری از امکان سودده شدن خودروسازان در صورت تداوم این روند منتشر شد که بر فضای ذهنی بازار تاثیرگذار بود ضمن آنکه در انتهای هفته با پایان سوخت ایران خودرو جهت حرکت بیشتر، سایپا و گروه بهمن در کانون توجه قرار گرفتند و توانستند فضای بازار را صعودی نگه دارند. گروه بهمن با انتشار گزارش‌هایی از بهمن موتور نشان داد که یک شرکت p.e محور خواهد بود. 
 
*ناتوانی از کنترل نرخ ارز  
هلالات ادامه داد:  در طرف دیگر اما اخباری مبنی بر اورهال اجباری شرکت‌های پتروشیمی، تمایل به خرید از این گروه را کاهش داد. در حالیکه نرخ دلار ازاد طی روزهای اخیر کم نوسان بوده اما دلار نیما به ۲۸.۸۰۰ تومان رسیده و باتوجه به قطع ارتباط نمایندگان اروپا با ایران تا اطلاع ثانویه، انتظارها برای بهبود فضای سیاسی و طبعا کنترل نرخ ارز در بلندمدت، رنگ باخته است. 
 
*امیدی به توافق نیست! 
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط سیاسی ایران بیان کرد: در فضای سیاسی، نخست وزیر انگلستان که اصالت هندو دارد در مقابل ایران سیاست سختگیرانه‌ای در پیش گرفته و با اسرائیل ارتباط خوبی دارد. با حضور نتانیاهو، لاپید امیدوار است که لابی‌گری‌ها با دموکرات‌ها برعلیه ایران، نتیجه بخش‌تر از گذشته باشد. حضور مقامات عمانی در تهران نیز، اینبار نه برای وساطت در جهت مذاکره که بلکه برای یک اخطار دوستانه بود. مقام عمانی از احترام و تلاش برای تداوم امنیت اب‌های آزاد و دریای عمان سخن به میان آورد که مقصود او حمله پهپادهای ناشناس به یک نفتکش اسرائیلی بوده است. این مساله نشان میدهد که همسایگان نیز اولویت خود را از توافق به عدم مقابله تغییر داده و دیگری امیدی به یک توافق ندارند. 
 
*بلاتکلیفی صنعت پتروشیمی  
هلالات افزود: براساس آنچه گفته شد، هرچند نرخ ارز در بازار صعودی است اما با توجه به فضای سیاسی و اورهال اجباری در صنعت پتروشیمی، بازار تکلیف خود را برای سرمایه‌گذاری در این صنعت نمی‌داند. در طرف دیگر افزایش موارد ابتلا به کوید در چین باعث شد تا قیمت کامودیتی‌ها تحت فشار باشد ضمن آنکه هدف فدرال رزرو برای نرخ بهره ۵ الی ۷درصد گزارش شد و طبعا شاخص دلار تقویت شد که نتیجه‌ای به جز تضعیف فلزات نداشت. با این حال، شرایط برای سرمایه‌گذاری در معادن و فلزات بهتر از پتروشیمی‌ها به نظر می‌رسد ازین جهت که فرآیند تولید در آنها با مشکلات کمتری مواجه است و درصورت تحریم‌های سختگیرانه در آینده، تداوم فروش در حجم‌های فعلی و با تخفیف اندک، امکان‌پذیرتر به نظر میرسد. 
 
*افزایش نرخ موثر اوراق گام  
هلالات با اشاره به فشار ناشی از انتشار  اوراق گام، منابع بانک‌ها به بازار گفت: بازار بدهی و اوراق گام نسبت p/e بازار را تحت فشار قرار داده به شکلی که در عرضه روز یکم آذر ماه نرخ موثر این اوراق تا سطح ۲۹درصد نیز افزایش یافت و ازین بابت سرمایه‌گذاران بلندمدتی در بازار سهام را با چالش ذهنی مواجه کرد. همین رویدادها باعث شده تا سیاست سرمایه‌گذاران عمدتا تلاش برای نوسانگیری و شناسایی سود در روندهای صعودی باشد و تمایل اندکی به سهامداری و نگهداری بلندمدت سهام دیده می‌شود. 
 
*چرخش بازار به سمت ... ؟ 
وی اضافه کرد: در نهایت این انتظار وجود دارد که بازار در جهت خرید سهام صنایع متوسط و کوچک به همراه خودروسازان و فلزات رفتار و نگرش مثبت‌تری داشته باشد ضمن آنکه صنایع غذایی، دارویی، سیمان، کاشی و فلزات گرانبها از نسبت p.e مناسبی برخوردارند. 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =