۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳

خودرو، صدرنشین بازدهی آبان‌ماه 

الهام اسرعی_کارشناس بازارسرمایه
خودرو، صدرنشین بازدهی آبان‌ماه 

الهام اسرعی  به بیدار بورس گفت: در ماهی که گذشت، بازار سهام۷.۶۱درصد و سکه ۹.۷۷درصد بازدهی داشتند. در این ماه رشد مسکن نتوانست از ۹.۳۰ درصد تجاوز کند و بازدهی دلار نیز در محدوده ۸.۰۳ درصد قرار داشت. این درحالیست که خودرو رکوردزنی کرده و تنها در آبان ماه با بازدهی بیش از ۱۸ درصد، صدرنشین بازدهی در بازارهای موازی شد. 

*چشم‌انداز مثبت خودرویی‌ها
بورسی‌ها در شرایطی وارد آذر ماه شدند که شاخص با وجود مثبت شدن چند روز اخیر هنوز نتوانسته خود را بالاتر از مقاومت‌های پیش روی را ببیند، اگرچه فروش خودرو در بورس کالا به ویژه خودروهای ایران‌خودرو و سایپا که مورد توجه بازار هستند میتواند اتفاق مثبتی برای بازار باشد.از سویی نمادهای تولیدکننده خودرو با فروش کالای خود با نرخ‌های نزدیک‌تر به بازار آزاد در بورس کالا میتوانند به کمک مکانیسم عرضه و تقاضا گامی در جهت حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت بردارند. همچنین این اتفاق باعث کاهش زیان انباشته این شرکت‌ها می‌شود و چشم‌انداز مثبتی را برای نمادهای این گروه ترسیم می‌کند. 

*رشد ۱۰درصدی سکه در یک ماه 
امکان سرمایه‌گذاری باحداقل سرمایه و نقدشوندگی بالا، زمینه افزایش تقاضا و بالارفتن نرخ این کالا را فراهم کرده که همواره به عنوان پوششی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود. مقایسه قیمت طلا و سکه دریک ماه گذشته نشان میدهد که روند قیمت طلا و سکه نسبت به مدت مشابه مهرماه صعودی بوده و در این یک ماه رشدی حدود ۱۰درصد را ثبت کرده است. معامله‌گران این روند افزایشی را چندان قابل توجه نمی‌دانند و معتقدند روندهای فعلی ذات بازار است.

*رشد قیمت مسکن در پی افزایش قیمت مصالح
پیش‌بینی قیمت در زمینه مسکن و ملک، همواره سخت بوده است، با این اوصاف کم شدن درصد معامله‌های ملکی (حدود ۳ درصد) در اوایل نیمه دوم سال و از طرف دیگر افزایش قیمت ملک، میتواند دلیلی برکاهش معامله‌ها باشد و با توجه به این رکودهای بازار معاملات ملک نباید انتظار افزایش قیمت در این حوزه را داشت. از طرفی نباید این نکته را نادیده گرفت که مصالحی که برای حوزه ساخت و ساز استفاده میشد با رشد قیمت مواجه بوده و از دلایل افزایش قیمت ساخت و ساز و در ادامه بالا رفتن قیمت مسکن بوده است.

*افزایش قیمت‌ خودرو ادامه دارد
اخبار خودرویی داخلی در هفته پایانی آبان ۱۴۰۱، بیشتر درباره واردات خودرو و زمان ورود اولین محموله خودروهای وارداتی، بررسی اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو در رابطه با اسقاط خودروهای فرسوده، صادرات خودرو به دیگر کشورها، عرضه خودرو در بورس کالا و عرضه و رونمایی جدیدترین تولیدات خودروسازان داخلی و… بوده است. ولی با توجه به فضای حاکم بر اقتصاد کشور پیش‌بینی میشود که قیمت خودروها همچنان در پاییز ۱۴۰۱ افزایشی بوده و خبری از بهبود شرایط در بازار خودرو نباشد.

*رشد دلار زیر سایه بی‌ثباتی سیاسی
تلاش‌های بازارساز برای مهار قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته توانست دلار را از محدوده قیمتی ۳۶ به ۳۵ بازگرداند. به نظر می‌رسد با هر بار افزایش قیمت دلار نهاد پولی کشور نیازمند تلاش بیشتر و استفاده از ابزارهای پیچیده‌تری است تا موفق به کنترل بازار شود. هم‌اکنون حدود ۱۰ نوع نرخ دلار در کشور وجود دارد و به اعتقاد فعالان بازار اگر این نرخ‌ها برداشته شود و دلار تک‌نرخی شود، قیمت دلار به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد. بخش عمده افزایش قیمت دلار در چند هفته اخیر به دلیل عدم وجود اعتماد و ثبات در فضای سیاسی کشور بوده که قابل کتمان نمیباشد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =