ارزهای ترجیحی جدیدی در راه است؟

یک کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه شنیده ها حاکی از این است که می خواهند ارزهای ترجیحی جدیدی را به اقتصاد کشور اضافه کنند، گفت: در دوران بعد از انقلاب، اکثر مواقع مردم به دو نرخ ارز دولتی و آزاد عادت کرده‌اند اما این طور که پیداست باید چند ارز مختلف، اعم از ارز کشاورزی، سنا، نیما، آزاد و اسامی دیگری که احتمالا در آینده معرفی می‌کنند را بشناسیم و این‌ها همگی رانت‌های مختلفی را ایجاد می کنند و رانت‌ها، ریسک و ابهام اقتصادی را بالا می برند و بالا رفتن ریسک، خود به خود موجب افزایش نرخ ارز می شود! این یک فرآیند تکاملی است که نسخه تکامل شده اش را در سال های آتی خواهیم دید.

محمد علی کریمی، کارشناس ارشد تحلیل کارگزاری شهر در خصوص روند امروز بازارسرمایه و پرش مثبت ۴۵ هزار واحدی شاخص‌کل به بیداربورس گفت: پیش از این هم تصور می‌شد که عبور دلار از مقاومت ۳۶ هزار تومانی، رشد بورس را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در بازارسرمایه، خرید در قیمت‌های مثبت با ترس همراه بود که امروز این ترس فرو ریخت و حرکت توده‌وار باعث شد که قیمت‌های پایانی تغییرات بالایی را تجربه کنند.

*دلار موجب رشد بورس شد؟

او در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت دلار به کانال ۳۸ هزار تومان موجب رشد بازارسرمایه شده است یا خیر، اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد بازارسرمایه برای رشد خود دلیلی به جز رشد دلار ندارند چرا که در این شرکت ها، عملا فعل و انفعالاتی که باعث رشد بهره‌وری بشود وجود ندارد و تنها عامل افزایش درآمد و سود اتکا به همگرایی قیمت‌های فروش با نرخهای تورم و دلار است.

به عقیده کریمی فقط برخی شرکت‌ها مانند ایران خودرو علاوه بر افزایش قیمت‌ها قرار است نحوه حسابداری تعیین درآمد تغییر کند و سودآوری شرکت بیشتر شود.

*بررسی دلایل افزایش قیمت دلار

کارشناس ارشد تحلیل کارگزاری شهر با بیان اینکه در رشد اخیر قیمت دلار چندین عامل موثر بوده است، خاطرنشان کرد: گزارشات اخیر حاکی از تراز تجارت منفی کشور است که افزایش ناترازی تجارت کشور، اگر با رشد اقتصادی پایین همراه باشد نشانگر واردات‌گرا بودن اقتصاد و واردات به معنای افزایش تقاضا برای دلار است و افزایش تقاضا، صعود قیمت را به همراه دارد.

وی در تشریح علت دیگر افزایش قیمت دلار بیان داشت: دستکاری‌های بی‌رویه دولت در نرخ دلار و حساسیت بیش از حد، باعث می‌شود که خود به خود دلار نزد سرمایه گذاران ارزشمندی بیشتری پیدا کند.

به عقیده او عملکرد ضعیف دولت در بازار دلار نیز از دلایل دیگر رشد این روزها است.

*ارزهای ترجیحی جدیدی در راه است؟

کریمی با بیان اینکه شنیده ها حاکی از این است که می خواهند ارزهای ترجیحی جدیدی را به اقتصاد کشور اضافه کنند، گفت: در دوران بعد از انقلاب، اکثر مواقع مردم به دو نرخ ارز دولتی و آزاد عادت کرده‌اند اما این طور که پیداست باید چند ارز مختلف، اعم از ارز کشاورزی، سنا، نیما، آزاد و اسامی دیگری که احتمالا در آینده معرفی می‌کنند را بشناسیم و این‌ها همگی رانت‌های مختلفی را ایجاد می کنند و رانت‌ها، ریسک و ابهام اقتصادی را بالا می برند و بالا رفتن ریسک، خود به خود موجب افزایش نرخ ارز می شود! این یک فرآیند تکاملی است که نسخه تکامل شده اش را در سال های آتی خواهیم دید.

کارشناس ارشد تحلیل کارگزاری شهر در خصوص دلار بودجه گفت: دولت برای برنامه‌ریزی نمی‌تواند قیمت دلار را تعیین یا اعلام کند چراکه آن‌ها باید برای سال بعد قیمت دلار را بدانند تا بتوانند بودجه بنویسند اما بر اساس محاسبات بنیادین برای تعیین نرخ ارز، نرخ بالاتر خواهد شد و دولت نمی‌خواهد این سیگنال را به جامعه بدهد چون باعث می شود نرخ ارز به حالت خودتحقق (self-fulfilment)، به سرعت به سمت قیمت های بالاتر حرکت کند، بنابراین این هم به عدم اطمینان می‌افزاید و جامعه می پرسد که مگر دلار چقدر قرار است بالا برود که این ها نمی توانند تعیین کنند؟ بنابراین این حالت، هیجان را در بازار ارز بالاتر می رود.

*روند صعودی امروز بازار استمرار نخواهد داشت

وی در پیشبینی روزهای آینده بازارسرمایه خاطرنشان کرد: روند صعود امروز در روزهای آتی استمرار نخواهد داشت و شاهد ثبات بیشتری در بازار خواهیم بود و شرایط فعلی بازار به گونه‌ای است که همبستگی میان سهم‌ها را افزایش داده که انتظار است این همبستگی بالا در زمستان هم ادامه داشته باشد، بنابراین به طور کلی بازدهی فصل زمستان بین صنایع مختلف تقسیم خواهد شد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =