دست‌درازی به سود شرکت‌ها

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند هفته جاری بازارسرمایه اظهار کرد: پیشبینی می‌شود روند بازار تا آخر هفته متعادل و به سمت مثبت باشد اما مثبت شدیدی که در هفته پیش شاهد آن بودیم تکرار نخواهد شد.

شاهین احمدی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند امروز بازارسرمایه به بیداربورس گفت: علی‌رغم اینکه بورس با خبر لغو عرضه خودرو در بورس‌کالا آخر هفته طولانی را پشت سرگذاشت امروز روند نسبتا خوبی را تجربه کرد و خریداران سهم‌ها خوب خریدند.

وی در خصوص روند هفته جاری بازارسرمایه اظهار کرد: پیشبینی می‌شود روند بازار تا آخر هفته متعادل و به سمت مثبت باشد اما مثبت شدیدی که در هفته پیش شاهد آن بودیم تکرار نخواهد شد.

*افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با بورس چه ‌می‌کند؟

او با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۲ و افزایش ۴۰ درصدی نرخ خوراک پتروشیمی نسبت به سال گذشته عنوان کرد: تعدیل شدن یا نشدن این امر مهم نیست، بلکه امکان فروش ارز شرکتها در سامانه نیما بالاتر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان مهم است.

احمدی ادامه داد: درواقع اگر شرکت‌ها ارز خود را بالاتر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و در محدوده ۳۴ الی ۳۵ هزار تومان بفروشند تاثیر منفی از افزایش نرخ خوراک نخواهند گرفت اما اگر نتوانند در قیمت بالاتر عرضه کنند متضرر می‌شوند.

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص افزایش نرخ بهره‌مالکانه از ۳۰ به ۴۰ همت در بودجه ۱۴۰۲ تصریح کرد: واقعیت است که نرخ بهره‌ مالکانه از گذشته در اختیار دولت بوده اما دولت می‌تواند در کنار افزایش این نرخ به شرکت‌ها اجاره دهد که دلارشان را بالاتر بفروشند.

*دست‌درازی در صورت دادن امتیاز

به گفته وی احتمال و ظرفیت اینکه دولت بیش از این در بودجه ۱۴۰۲ بخواهد به جیب شرکت‌ها دست‌درازی کند وجود ندارد مگر اینکه امتیازی از جمله آزادسازی دلار در سامانه نیما را به آن‌ها بدهد.

او در خصوص حواشی عرضه خودرو در بورس‌کالا بیان کرد: نکته‌ای که در بازار ما وجود دارد این است که ما نه تنها در بازار خودرو بلکه در هیچ بازاری شفافیت نداریم و مشخص نیست که تصمیم‌گیرندگان چه کسانی است و درنتیجه آن هر گروهی نظری را اعلام کرده و بازارسرمایه هم سریعا به آن واکنش نشان می‌دهد.

به عقیده احمدی دولت چاره‌ای به جز عرضه خودرو در بورس‌کالا ندارد؛ چرا که در مدل قبلی یعنی قرعه‌کشی شکست خورده و نتیجه‌ای کسب نکرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه زنجیره تامین خودروسازها مشکل دارد، اینکه بتوانند تعداد زیادی خودرو تامین کنند و آن‌ها را با قیمتی زیر بهای تولید شده عرضه کنند ممکن نیست، مگر اینکه مدل جایگزین عرضه در بورس همان مدل قدیمی باشد که خودروساز بتواند محصول خود را به قیمت حاشیه بازار بفروشد.

او با بیان اینکه احتمال لغو عرضه خودروهای وارداتی بسیار بعید است، گفت: دولت از این اختلاف قیمت نخواهد گذشت چرا که از این محل می‌تواند سود کسب کند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25831

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =