۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
بازار به کام خودرویی‌ها

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه تاکنون شاهد گزارش‌های مناسب در گروه پالایشی و بانکی بودیم و این روزها با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا و فاصله گرفتن قیمت پایه و قیمت معاملاتی این خودروها انتظار می‌رود که در آینده نزدیک شاهد پوشش زیان انباشته خودروسازها و همچنین روند سودآوری شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز باشیم.

*مولفه‌های تاثیرگذار بر بورس کدامند؟

میثم ابوالقاسمی، مدیرمعاملات کارگزاری سهم‌آشنا در تشریح مولفه‌های تاثیرگذار بر روند بازارسرمایه به بیداربورس گفت: در روزهای اخیر با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، عوامل داخلی مانند دلار و نرخ تورم بیشترین تاثیر را بر بازار خواهند داشت و قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و نفت نیز به عنوان پارامترهای خارجی می‌توانند تاثیرات بسزایی در بازار سرمایه داشته باشند.

او معتقد است که با توجه به نرخ سپرده‌گیری بانک‌ها و بازده بازار بدون ریسک و همچنین در نظر گرفتن شرایط تورمی و نرخ بالای تورم تمایل سرمایه‌گذاران به نگهداری منابع مالی در بانک‌ کاهش یافته در نتیجه آن‌ها به خرید دارایی‌های همچون دلار، طلا، سکه، خودرو و مسکن روی آورده‌ و تقاضا را در این بازارها افزایش داده‌اند.

وی همچنین گفت: بخشی از این منابع نیز سمت بازار سرمایه سوق داده خواهد شد که انتظار میرود در نتیجه آن شرایط بهتری پیش روی بازارسرمایه باشد.  

*انتظار عملکرد روبه‌رشد شرکت‌ها در گزارش‌های نه ماهه

به گفته ابوالقاسمی با توجه به افت و اصلاحی که قیمت‌های سهام در چند ماه اخیر تجربه کرده و همچنین عملکرد مناسب شرکت‌ها در گزارش‌های ارائه‌شده می‌توان انتظار داشت تا در گزارش‌های نه ماهه شاهد عملکرد رو به رشد شرکت‌ها بود و در پایان سال مالی این گزارش‌ها بهبود نسبی پیدا کنند.

مدیرمعاملات کارگزاری سهم‌آشنا اضافه کرد: تاکنون شاهد گزارش‌های مناسب در گروه پالایشی و بانکی  بودیم که با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا و فاصله گرفتن قیمت پایه و قیمت معاملاتی این خودروها انتظار می رود که در آینده نزدیک شاهد پوشش زیان انباشته خودروسازها و همچنین روند سودآوری شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز باشیم.

*دودِ ریسک‌های سیاسی در چشم بورس می‌رود

او در بررسی روزهای آینده بورس عنوان کرد: با توجه به سابقه روند بازارهای مختلف و بررسی سیکل‌های تکرار این بازارها شاهد آن بودیم که در پی افزایش نرخ ارز و ایجاد تورم در سایر بازارها، بازار سرمایه با تاخیر نسبت به سایر بازارها شروع به شکل گیری روند صعودی نموده است.

وی ادامه داد: روند ذکر شده بازارها در شرایط سیاسی آرام و بدون تنش بوده اما چنانچه ریسک‌های غیر سیستماتیک و سیاسی متوجه بازارها شود این بازار سرمایه است که بیشترین تاثیر منفی را از این شرایط خواهد برد.

*بازارها تا پایان سال به کدام سو می‌روند؟

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود تا پایان سال شاهد رشد قیمتی سهام و به تبع آن رشد شاخص باشیم، تصریح کرد: در بازارهای موازی نیز انتظار رشد قیمت دلار و طلا را خواهیم داشت و در بازارهای مسکن و خودرو نیز احتمالا شاهد یک رکود تورمی باشیم و با کاهش حجم معاملات در این بازارها مواجه شویم.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =