دلار به ۴۰ هزار تومان می‌رسد؟

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه با توجه به اینکه در حوزه رفع تحریم‌ها و سیاست‌های خارجی و داخلی اتفاق مثبتی رخ نداده و در حوزه فروش نفت نیز به لحاظ تولید و فروش عملکرد مثبتی به ثبت نرسیده، پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط حال حاضر کشور دلار به روند صعودی خود ادامه داده و کانال ۴۰ هزار تومان را فتح کند.

سهیلا نقی پور، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند قیمتی روزهای اخیر دلار به بیداربورس گفت: از اوایل پاییز با رشد و صعود قیمت دلار مواجه هستیم، به طوری که دلار به بالاترین سطح قیمتی خود در تاریخ رسیده است که یکی از روش‌هایی که بانک‌مرکزی برای کنترل قیمت این ارز در نظر گرفت، عرضه اوراق ارزی بود.

*بررسی دلایل افزایش قیمت دلار

او در تشریح چرایی این افزایش قیمت عنوان کرد: در واقع مساله بن‌بست برجام را می‌توان دلیلی بر افزایش ناگهانی قیمت دلار دانست از طرفی متغیرهای اقتصادی مانند قرارگرفتن در لیست سیاه FATF، ناترازی بانک‌ها و در پی آن رشد پول، افزایش کسری بودجه دولت، سطح بالای رشد تورم، مهاجرت، محدودیت ارتباطات بین المللی و همچنین عدم صادرات کالاهای ایرانی و رقابت در آن موجب جهش قیمت دلار شده است.

به گفته وی با توجه به اینکه در حوزه رفع تحریم‌ها و سیاست‌های خارجی و داخلی اتفاق مثبتی رخ نداده و در حوزه فروش نفت نیز به لحاظ تولید و فروش عملکرد مثبتی به ثبت نرسیده، پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط حال حاضر کشور دلار به روند صعودی خود ادامه داده و کانال ۴۰ هزار تومان را فتح کند.

نقی پور با اشاره به اینکه این روزها قیمت دلار نیمایی در حال رکورد شکنی است و قیمت خرید و فروش آن ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان شده است، اظهار کرد: تا زمانی که قیمت دلار نیما با دلار آزاد فاصله داشته باشد از جذابیت آن کاسته می‌شود و به عبارتی باتوجه به اینکه دلارنیمایی قیمت کالاهای اساسی را تعیین می‌کند با این افزایش قیمت از عرضه دلار صادراتی در سامانه نیما کاسته می‌شود.

*رشد دلار با بورس چه می‌کند؟

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص تاثیر قیمت دلار نیمایی بر بازارسرمایه تصریح کرد: در واقع درآمد شرکت‌های بورسی عامل مهم و تاثیرگذار در بازار سرمایه است که این درآمدها وابسته به نرخ ارز نیمایی است.

او افزود: اکثر شرکت‌های شاخص ساز بورسی یا دولتی هستند یا نمادهای دلاری و کالایی که در نتیجه با فاصله بین دلار نیمایی و آزاد صنایع مذکور کم رمق به معاملات ادامه میدهند و هر چه این فاصله کمتر شود حاشیه امنی برای این شرکت ها تشکیل خواهد شد؛ در واقع با افزایش قیمت ارز قیمت سهام های دلاری بالا میرود تا تورم مجددا به آن‌ها برسد.

نقی‌پور در خصوص دلار بودجه ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: دولت تا ۱۵ اذرماه ۱۴۰۱ باید لایحه بودجه به مجلس ارائه میکردند اما با توجه به موکول شدن این مهم به سوال آتی هنوز نرخ قطعی برای دلار اعلام نشده و فعلا همان دلار ۲۶ هزار تومانی مبنای محاسبات بودجه قرار می‌گیرد.

به عقیده این کارشناس بازارسرمایه نرخ دلار باید بروز و واقعی باشد در نتیجه تفاوت نرخ دلار در بودجه و بازار آزاد موجب تفاوت در رقم درآمدی بودجه و درآمد دولت می‌شود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =