صنایع جذاب بورس کدامند؟

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه، بورس در هفته جاری متعادل‌تر خواهد بود و شوک اخبار منفی از جمله تثبیت نرخ ارز، کاهش قیمت دلار و ... را هضم خواهد کرد. این روزها صنعت خودرو را می‌توان مهم‌ترین صنعتی دانست که در حال تحول است و بحث واگذاری خودروسازها از اتفاقات جذاب برای این صنعت به حساب می‌آید که این مباحث می‌توانند باعث رشد سودآوری در خودروسازها شود که در نتیجه آن این گروه بعد از سودسازی می‌تواند بدهی خود را به نظام بانکی کاهش داده و این عمل فشار زیادی را از دوش بانک‌ها برداشته و سهام بانک‌ها را نیز جذاب می‌کند.

*دلایل ریزش بورس در هفته گذشته

پیمان شوریابی، کارشناس بازارسرمایه در بررسی دلایل ریزش بورس در هفته گذشته به بیداربورس گفت: نزول بورس در هفته گذشته تحت تاثیر دو عامل تغییر رییس بانک‌مرکزی و سیاست دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بود.

او در تشریح دلیل اول بیان کرد: با تغییر رییس بانک‌مرکزی سیاست کلی این بانک متغیر شد و همچنین بحث افزایش نرخ بهره توسط فرزین مطرح شد که این مهم بر بازارسرمایه تاثیر منفی می‌گذارد و به عبارتی سپرده می‌تواند سرمایه‌ افرادی که ریسک‌پذیری پایینی دارند را به سمت خود جذب کندو تهدیدی برای بازارسرمایه باشد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر تمام فرمول‌های مالی موجود بر مبنای بدون ریسک هستند که در حال حاضر کف بدون ریسک را همان نرخ سود سپرده یا بهره در نظر میگیریم که در نتیجه با افزایش نرخ سود شاهد افزایش کف بدون ریسک خواهیم بود که این مهم موجب کاهش P/E بازارسرمایه می‌شود.

شوریابی با بیان اینکه دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی از دلایل دیگر ریزش بازارسرمایه بود، تصریح کرد: شرکت‌های صادراتی که بخش بزرگی از آن‌ها در بورس هستند دلار خود را بالاتر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کردند اما با توجه به سیاست جدید بانک‌مرکزی این شرکت‌ها با این نرخ دلار متضرر خواهند شد.

این کارشناس بازارسرمایه همچنین گفت: این روزها شاهد کاهش دلار که تا بیش از ۴۳ هزار تومان هم رفته‌بود، هستیم که این مهم نیز توانست از رشد داغ بازارسرمایه بکاهد.

به عقیده او بازارسرمایه در هفته جاری متعادل‌تر خواهد بود و شوک اخبار منفی از جمله تثبیت نرخ ارز، کاهش قیمت دلار و ... را هضم خواهد کرد.

به گفته وی این روزها صنعت خودرو را می‌توان مهم‌ترین صنعتی دانست که در حال تحول است و بحث واگذاری خودروسازها از اتفاقات جذاب برای این صنعت به حساب می‌آید که این مباحث می‌توانند باعث رشد سودآوری در خودروسازها شود که در نتیجه آن این گروه بعد از سودسازی می‌تواند بدهی خود را به نظام بانکی کاهش داده و این عمل فشار زیادی را از دوش بانک‌ها برداشته و سهام بانک‌ها را نیز جذاب می‌کند.

شوریابی در خصوص صنعت بانکی گفت: این روزها شاهد اخبار زیادی درباره این صنعت هستیم که یکی از آن‌ها بحث واگذاری دارایی‌ها است که رییس جدید بانک‌مرکزی با جدیت به دنبال آن است.

*صنعت بانکی مورد توجه قرار می‌گیرد

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: صنعت بانک سهامدار گروه خودرو و پالایشی‌ها است که عرضه این گروه‌ها و فروش دارایی آن‌ها با دستور بانک‌مرکزی می‌تواند سود خوبی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد؛ به همین خاطر این صنعت در هفته جاری و همچنین هفته‌های بعدتر می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

او در خصوص نرخ تسعیر ارز که در بودجه ۲۶ هزار تومان پیشنهاد شده است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته نرخ تسعیر ارز یکی از عوامل جذابیت گروه بانکی بوده و احتمالا امسال هم اخبار تسعیر ارز  و همچنین شفاف‌سازی که توسط بانک‌ها صورت میگیرد موجب می‌شود گروه بانکی نسبتا رشد جذابی داشته و از طرفی به آینده این صنعت هم کمک شود چرا که موارد ذکر شده باعث می‌شود وضعیت ترازنامه‌ای بانک‌ها بهبود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این روزها افزایش نرخ سود بانکی از سوی بانک‌مرکزی تکذیب شده است، گفت: معمولا هر خبری مع در کشور تکذیب میشود در آینده‌ای نزدیک به اجرا می‌رسد و از طرفی در حال حاضر نیز شاهد این هستیم که یکسری گواهش سپرده ۲۳ درصدی در بانک‌ملی ایران منتشر شده که این نرخ بالاتر از نرخ گذشته است.

شوریابی در ادامه بیان کرد: باتوجه به اینکه این روزها کشور با تورم بالایی مواجه است و نرخ دلار رشد شدیدی داشته فعلا بازارسرمایه توجهی به این موضوع نمی‌کند، ضمن اینکه برخی از گروه‌های بورسی می‌توانند از قضیه تثبیت دلار و افزایش نرخ بهره منتفع بشوند.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: صنعت خودروسازی از گروه‌های منتفع از سیاست‌های ذکر شده محسوب می‌شود چرا که آن‌ها می‌توانند قطعاتشان را با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بگیرند و محصولات خود را در داخل کشور و کشورهای همسایه با سود بفروشند.  

*آیا ترس از افزایش نرخ سپرده به بورس آسیب می‌زند؟

او در پاسخ به این سوال که آیا ترس از افزایش نرخ سپرده به بورس آسیب می‌زند، عنوان کرد: اصولا بازار هنگامی که در فاز نزول باشد از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد و هر خبر منفی روند آن‌ را نزولی می‌کند اما وقتی که در فاز صعودی باشد خبرهای مثبت را بزرگ کرده و به خبرهای منفی وزن کمتری می‌دهد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه این روزها بازارسرمایه در فاز صعودی خود قرار دارد اخبار منفی و حواشی آن را نادیده‌ می‌گیرد.

*محرک اصلی بازار کدام گروه است؟

به عقیده شوریابی محرک اصلی بازارسرمایه فعلا گروه خودرویی و در آینده گروه بانکی است، نرخ ارز و افزایش قیمت دلار بازار آزاد خواهد بود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =