۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
بورس در محدوده منطقی  

به گفته رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار ارزش معاملات بازار در سومین هفته از دی ماه به طور متوسط درهر روز ۱۰همت گزارش شد. ارزش معاملات در هر هفته نسبت به هفته قبل صعودی بوده به شکلی که در هفته های اخیر به ترتیب ۳.۳همت، ۴.۱همت، ۴.۸همت، ۶.۸همت و نهایتا ۷.۶همت ثبت شده است

ولید هلالات، رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار به بیداربورس گفت: ارزش معاملات بازار در سومین هفته از دی ماه به طور متوسط درهر روز ۱۰همت گزارش شد. ارزش معاملات در هر هفته نسبت به هفته قبل صعودی بوده به شکلی که در هفته های اخیر به ترتیب ۳.۳همت، ۴.۱همت، ۴.۸همت، ۶.۸همت و نهایتا ۷.۶همت ثبت شده است. دو نکته بسیار مهم در خصوص بازار می توان مد نظر داشت که تا حدی رابطه علت و معلول دارند: از یک‌سو از شهریور ۱۴۰۰ که شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد رسید و پس ازان ریزشی شد تاکنون، بازده شاخص کل و هم وزن بسیار نزدیک به همدیگر و تقریبا برابر با صفر است. این در حالی است که بازار در آن مقطع تا اواخر دی ماه افت کرد و صعودی شد. اگر مبدا را برگشت بازار از بهمن ۱۴۰۰ قرار دهیم، آنگاه خواهیم دید که شاخص هموزن با ۵۰درصد بازدهی، دوبرابر شاخص کل بازده داده است. این مساله نشان می دهد که پاییز ۱۴۰۰ برای نمادهای کوچک بسیار دردناک بوده و در مقابل سال ۱۴۰۱ برای نمادها و صنایع متوسط و کوچک، بسیار خوب بوده است. این تفاوت بازدهی را می توان در دو موضوع خلاصه کرد. نخست افزایش قیمت کامودیتی‌ها ناشی از تورم اقتصادهای بزرگ، تاثیر خود را در پاییز ۱۴۰۰ گذاشت و پس ازآن در سال ۱۴۰۱ حذف ارز ترجیحی منجر به رشد درآمد صنایع متوسط و کوچک شد و در مقابل کامودیتی‌ها متوقف شدند، لذا چرخش بازار ازین جنبه قابلیت تحلیل پیدا میکند. 
 
*هیچ صنعتی ارزان یا گران نیست 
به گفته او از سوی دیگر نسبت p/ettm صنایع بزرگ پایین‌تر از میانگین تاریخی و نسبت p/ettm صنایع متوسط و کوچک بالاتر از میانگین تاریخی است. ازانجا که پاییز سال ۱۴۰۰ برای بزرگان بورس بسیار سودساز بود، طبعا با عدم تکرار آن سودآوری تاریخی، پس از گزارش فصل پاییز شاهد تعدیل و تضعیف EPSttm هستیم و در مقابل در صنایع غذا، دارو و نظایر آن درآمدها حداقل به اندازه تورم و یا به اندازه فاصله دلار ترجیحی تا نیمایی رشد کرده و این مساله حتی با وجود تضعیف حاشیه سود منجر به تقویت با اهمیت EPSttm این شرکت ها خواهد شد. لذا با گزارش فصل پاییز از یک طرف p.ettm نمادهای متوسط و کوچک بهبود یافته و از طرف دیگر p.ettm نمادهای بزرگ افزایش می یابد و همچنان p.e کلیت بازار ثابت می‌ماند. ازین زاویه باید گفت که بازار همکنون در محدوده منطقی قرار دارد. هیچ صنعتی ارزان یا گران نیست. هیچ صنعتی فرصت فرار یا فرصت سرمایه‌گذاری بسیار ارزشمند به ما نمی‌دهد چون در یک فاصله زمانی تقریبا ۱۵ ماهه، تمامی تحولات در قیمت‌ها تاثیر خود را گذاشته است. 
 
*قیمت‌های متورم در بازارهای موازی
وی معتقد است با این اوصاف محرک اصلی تمامی صنایع، افزایش اسمی یا ریالی درآمد است که عمدتا ناشی از تضعیف ریال است. هرچند که نرخ بهره افزایش یافته اما ازانجا که فاصله تورم با نرخ بهره بسیار زیاد است و اجماع بر ادامه‌دار بودن تضعیف ریال وجود دارد، شاهد تبدیل ریال به هرچیزی به جز ریال هستیم. با این اوصاف ما اکنون در بازارها، چه سهام، چه خودرو، چه کالاها نباید به دنبال جنس ارزان بگردیم چون اکثر کالاها با تزریق پول به ارزش خود رسیده‌اند با این تفاوت که چون در بازارهای کالایی، مسکن، خودرو و نظایر آن شاهد مشکلاتی از سمت عرضه هستیم، قیمت‌ها بیش از تورم و رشد دلار، متورم شده درحالیکه در بازار سهام عرضه به اندازه کافی است و ما نه تنها شاهد گرانی نیستیم بلکه اجناس این بازار (برگه سهام) کاملا به قیمت هستند. 
 
*دلار ارزان‌ترین کالای موجود 
هلالات در پایان عنوان کرد: طبعا چنین برداشتی به ما میگوید که ما احتمالا نمی‌توانیم هیچ صنعتی را پایین‌تر از ارزش ذاتی یافته و خریداری کنیم اما در طرف مقابل می‌دانیم که برگه‌های سهام در این بازار گران نیستند. در این مسیر، تلاطم‌هایی وجود دارد و این طبیعی است که بودجه دولت و گزارش‌های ۹ماهه بازده صنایع را تا حدی متفاوت کند اما در مجموع سرمایه‌گذاری به موقع و انتخاب تحلیلی صنایع، می‌تواند منجر به حفظ ارزش پول برای سرمایه‌گذار شود ضمن اینکه سیاست سرکوب ارزی باعث شده که بگوییم تقریبا یکی از ارزان‌ترین کالاها، دلار است. 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =