ماهیت نرخ دلار عدد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیست

به عقیده عضو هئیت مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا در حال حاضر مهم‌ترین ریسک بازارسرمایه بحث انعطاف‌پذیری نرخ دلار نیمایی است و صحبت‌های رییس کل بانک‌مرکزی بیانگر این است که هدف آن‌ها ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز نیمایی است. از طرف دیگر دلار توافقی در حال رشد است و این مهم نشان می‌دهد که ماهیت نرخ دلار عدد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیست.

*عدم تاثیرپذیری بورس از نرخ سود بانکی

اشکان چهره‌نگار، عضو هئیت مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا در خصوص افزایش نرخ سود بانکی از ۱۸ به ۲۰ درصد و تاثیر آن بر بازارسرمایه بیان کرد: در شرایط فعلی این افزایش تاثیری بر بازارسرمایه نخواد گذاشت چرا که نرخ بازدهی بدون ریسک تاثیر است که بر بورس تاثیر می‌گذارد و با نگاهی به بازاربدهی متوجه می‌شویم که نرخ بازدهی اوراق گام ۳۰ درصد و اخزا ۲۸ درصد است برای همین نرخ سود بانکی ۲۰ درصدی تاثیری نخواهد گذاشت.

وی ادامه داد: ما بازارهایی داریم که نرخ سود آن بسیار بالاتر از این ارقام است و حتی در بانک‌ها گواهی سپرده ۲۳ درصدی نیز چاپ و منتشر می‌کنند و به عموم مردم می‌دهند برای همین افزایش نرخ سود بانکی تاثیری بر بازار نخواهد داشت.

او در خصوص نرخ دلار گفت: دلار بازار آزاد در محدوده ۴۰ هزار تومان پرسه می‌زند و در حال حاضر کف نرخ دلار نیز همین عدد است؛ بنابراین می‌بینیم که دلار وقتی به زیر این عدد می‌رسد با افزایش تقاضا بار دیگر روند صعودی می‌گیرد.

*صعود ارزش‌معاملات سیگنالی برای فعالین بورس

اشکان چهره‌نگار، با بیان اینکه برای بررسی روند بازارسرمایه باید ارزش معاملات را نگاه کنیم، تصریح کرد: این روزها ارزش معاملات روند صعودی داشته و این مهم می‌تواند سیگنالی برای فعالین بازارسرمایه باشد.

به عقیده عضو هئیت مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا در حال حاضر مهم‌ترین ریسک بازارسرمایه بحث انعطاف‌پذیری نرخ دلار نیمایی است و صحبت‌های رییس کل بانک‌مرکزی بیانگر این است که هدف آن‌ها ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز نیمایی است.

 او افزود: از طرف دیگر دلار توافقی در حال رشد است و این مهم نشان می‌دهد که ماهیت نرخ دلار عدد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیست.

وی در خصوص روند روز گذشته بازارسرمایه اظهار کرد: تمام متغیرهای اقتصادی از بازارسرمایه حمایت می‌کنند و اینکه بورس یک روز مثبت و یک روز منفی شود کاملا بحث رفتار هیجانی است.

*بررسی ریسک‌های بازارسرمایه

چهره‌نگار معتقد است که باتوجه به شرایط اقتصادی سرمایه‌گذاری بلند مدت توصیه نمی‌شود، چرا که عدم ثبات وضعیت اقتصادی، سرمایه‌گذاری را حتی با دید یکساله مشکل می‌کند اما سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت در بازارسرمایه ترسی ندارد.

عضو هیئت مدیره سبدگردان نوین ‌نگر آسیا با اشاره به اینکه قیمت‌های جهانی یکی دیگر از ریسک‌های موجود بازارسرمایه است، عنوان کرد: باید ببینیم سیاست کووید صفری که چین اجرا کرده تا چه‌اندازه ادامه پیدا می‌کند و اگر ادامه دار باشد طبیعتا می‌توان چشم‌انداز خوبی را برای کامودیتی‌ها در بازارجانی در سال ۲۰۲۳ متصور بود اما اگر عکس این موضوع اتفاق بیفتد ریسک آن بر بازارسرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =