افزایش نرخ بهره‌بانکی نقدینگی را از بورس می‌رباید!

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری بانک‌سپه با بیان اینکه بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت بازدهی بالاتر از ۲۱ درصد را به سرمایه‌گذاران وعده می‌دهند، خاطرنشان کرد: با اینحال، افزایش نرخ بهره بانکی می‌تواند سبب خروج نقدینگی بخصوص از بازار سهام شود، اما این تغییرات قابل توجه نخواهد بود.

بابک‌ابراهیمی، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری بانک‌سپه با اشاره به افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر به بیداربورس گفت: افزایش نرخ دلار طی روزهای گذشته سبب تکاپوی هرچه بیشتر بانک مرکزی به منظور کنترل بازار با استفاده از ابزارهای موجود شده است. 

*بررسی دلایل افزایش قیمت دلار

او در تشریح علت افزایش قیمت دلار اظهار کرد: این افزایش قیمت به دلیل عوامل متعددی از جمله رشد قابل توجه نقدینگی طی ماه‌های گذشته، عدم توافق دوباره برجام و دورنمای نه چندان روشن آن، فشارهای جهانی در خصوص برنامه هسته‌ای کشورمان، کسری شدید بودجه، اخبار سیاسی نامطلوب ویژه درباره موضع‌گیری چین علیه ایران، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و... روی داده و موجب تشدید کاهش ارزش ریال طی روزهای گذشته شده است.

*با توجه به تورم نرخ بهره ۲۱ درصدی جذاب نخواهد بود

به عقیده وی با توجه به موارد ذکر شده، انتظارات تورمی در کشور به شدت افزایش یافته، از این رو پیشنهاد افزایش نرخ بهره بانکی به ۲۱ درصد کماکان برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب نخواهد بود.

ابراهیمی همچنین افزود: ذکر این نکته ضروری است که طی یک ماه گذشته اوراق گام با نرخ نزدیک به ۲۹ درصد و اوراق اخزا در حدود ۲۷ درصد معامله شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری بانک‌سپه با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت بازدهی بالاتر از ۲۱ درصد را به سرمایه‌گذاران وعده می‌دهند، خاطرنشان کرد: با اینحال، افزایش نرخ بهره بانکی می‌تواند سبب خروج نقدینگی بخصوص از بازار سهام شود، اما این تغییرات قابل توجه نخواهد بود.

او اضافه کرد: همچنین با وجود کسری بودجه شدید دولت، به نظر نمی‌رسد سیاست‌های فعلی منتج به کنترل پایدار تورم شود و بیشتر شبیه به مُسکن عمل خواهد کرد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =