بورس به روزهای رکودی برنمیگردد

شاخص کل بورس اوراق بهادار، هفته را با یک میلیون و ۲۹۴هزار واحد آغاز کرد و طی ۵روز کاری به یک میلیون و ۲۵۰هزار واحد رسید. درمجموع طی هفته گذشته ۱۳.۵همت ارزش معاملات بودکه متوسط روزانه آن برابر با ۲.۷همت است. چهارشنبه کمترین ارزش معاملات با رقم ۱.۸همت رقم خورد که متاسفانه کمترین ارزش معاملات در ۱۴ ماه اخیر است و در مجموع پنج روز، ۲.۵همت خروج پول ثبت شد

گزارش‌های دور از انتظار اسفندماه

به گزارش بیداربورس، گزارش‌های ماهانه اسفند، یکی از مهمترین اطلاعات جدیدی بود که به بازار مخابره شد. بر این اساس صنعت روانکار، سیمان، لوازم خانگی، خودرو، بانک، شوینده گزارش‌هایی بهتر از انتظار دادند. این شرکت‌ها در آخرین ماه سال۹۹توانستند حجم فروش خود را افزایش دهند و در بانکی‌ها اسپرد پول به نفع بانکی‌ها چرخید.
صنایع کامودیتی محور همچون فولاد، سنگ‌آهن، پتروشیمی‌ها و نظایر آن تقریبا طبق انتظار بودند. درواقع انتظار اینکه درآمدهای این صنعت ۶۰ تا ۷۰ درصد بالاتر از میانگین سال باشد، وجود داشت و محقق شد اما این انحراف مساعد ناشی از بالا بودن نرخ فروش بود اما در صنایعی که بالاتر عنوان شد، رشد درآمد ناشی از حجم فروش بود و این می‌تواند بر حاشیه سود عملیاتی تاثیر مثبت و بااهمیت داشته باشد لذا شرکت‌هایی که P.e ttm نزدیک به ۱۰ واحد دارند با چنین گزارشی و تداوم بخشی به آن، می‌توانند P.e forward بسیار مطلوبی را تجربه کنند.

آیا درآمداسفند تکرار میشود؟

در فصل بهار وقایع مهمی خواهیم داشت. به لحاظ بنیادی برخی اعتقاد دارند که بازارهای جهانی هنوز یک گام دیگر صعودی بدهکارند و کامودیتی ها بازهم تقویت می‌شوند. اینکه قیمت‌ها در چه محدوده‌ای تثبیت شود، امر مهمی است.
مجامع بسیاری از شرکت‌ها طی بهار برگزار میشود و گزارش‌های ماهیانه بهار به همراه صورت‌های مالی سال۹۹را خواهیم داشت. درآمد اسفند بسیار جذاب بوده و اینکه چه صنایعی بتوانند آن درآمد را تکرار کنند برای تحلیلگران بااهمیت خواهد بود چون P.e forward آن ها به زیر میانگین می‌رسد.

نگاه تاثیرگذار رئیس‌جمهور بعدی به بورس

ثبت نام انتخابات و همینطور برگزاری انتخابات طی دو ماه آینده خواهد بود که ضمن آن مذاکرات برجامی هم برگزار میشود. پالس‌های مرتبط با آن و رویکرد رئیس جمهور بعدی با اهمیت است. طبعا کاندیدهای ریاست جمهوری نسبت به بورس هم مواضعی خواهند داشت و تا حدممکن دولت روحانی را مورد تهاجم قرار می‌دهند. اینکه دولت دوازدهم در ۲ماه باقیمانده تا انتخابات چه رویکردی نسبت به بورس داشته باشد نیز از اهمیت برخوردار است.

روند بازار به ضرر شرکت‌های بنیادی است

بازار سهام فعلا به صنایعی که از برداشته شدن تحریم منفعت می‌برند، توجه نشان نداده و درواقع نیمه خالی لیوان را می‌بیند. (اصولا در این روزها جز صف فروش زدن چیز دیگری نمیبند...) در این شرایط بازارسهام ایران در تمامی صنایع با فشارفروش مواجه شده و فضای مه آلود و برزخ گونه تمام بازار را تحت تاثیر قرار داده است. در صورت گشایش سیاسی، صنایع برجامی روند مثبت می‌گیرند و در صورت عدم توفیق سیاسی، با توجه به فصل مجامع، رشد نقدینگی و تورم موجود و کسری بودجه دولت، صنایع EPS محور و دلاری مورد توجه قرار می گیرند.
همچنین بنیادی‌های کم معامله بهترین گزینه‌ها در بازار منفی هستند چون هم پتانسیل دارند هم به دلیل کم معامله بودن، بازده منفی اندکی می‌دهند. هم‌اکنون بنیادی‌های بزرگ به جرم اینکه شرکت‌های خوبی هستند، معامله می‌شوند و بازده منفی می‌دهند اما شرکت‌های کم پتانسیل قفل صف فروش بوده و افت نمی‌کنند ازین زاویه بازار فعلی بیشتر به ضرر شرکت‌های بزرگ و بنیادی است.
 

بازار دچار رکود نمیشود

با توجه به اینکه ۲ماه آینده غیرقابل پیش‌بینی است، سیاست ما نگهداری بخشی وجه نقد برای واکنش مناسب در زمان شفاف‌تر شدن وضعیت خواهد بود اما اعتقاد داریم که بازار همچون سنوات ۹۲ الی ۹۴ دچار رکود نمی‌شود به عبارتی محرک‌هایی همچون فرموله شدن دامنه نوسان و تعیین تکلیف شرایط سیاسی اجازه نمی‌دهد که بازارها دچار رکود شوند و سرعت افت و خیز سهم‌ها و صنایع افزایش یافته است. البته به شرطی که نرخ سود بدون ریسک در همین محدوده باقی بماند و دوران آقای طیب نیا و سود ۳۰ درصدی مجدد احیا نشود.

کد خبر 2544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =