دولت نمی‌توانند به تورم، دستور توقف دهند

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وعده‌های دولتمردان در خصوص عدم تورم و کسری بودجه در سال آینده عملی نخواهد شد، اظهار کرد: کشور به دلیل عوامل متعدد همچون افزایش تحریم‌ها و جنگ اوکراین قادر به نفت فروشی با اعداد بالا نخواهد بود به همین دلیل ما همچنان شاهد تورم افزایشی و کسری بودجه خواهیم بود.

داریوش روزبهانه عضو هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه در خصوص وعده رییس برنامه بودجه که سال آینده کشور با تورم و کسری بودجه روبه‌رو نخواهد بود به بیدار بورس، گفت: در اقتصاد کشور هیچ گونه کنترلی بر مبنای خلق تورم وجود ندارد که ما بتوانیم بگویم سال آینده تورم وجود خواهد داشت یا خیر.

وی با بیان اینکه مولفه‌های متعددی موتور تورم را در کشور روشن نگه داشته، افزود: بسیاری از عوامل موجود در کشور مانند رشد نقدینگی، مشکلات ساختاری در بخش عرضه، ظرفیت تولید، گزارشات ۹ ماهه نه چندان مطلوب برخی شرکت‌ها، شرایط برجام، FATF و تحرکات دلار از جمله عواملی هستند که بر روی تورم کشور تاثیرگذار است و می‌توان گفت وعده رییس برنامه و بودجه عملی نخواهد بود.

**تورم ادامه‌دار در کشور

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه کشور همچنان در شرایط تورمی به سر خواهد برد، تصریح کرد:  در حال‌حاضر نقدینگی کشور چیزی حدود ۶ بیلیون میلیارد است که اگر دولت ترمز آنرا اکنون نیز بکشد باز هم ما شاهد روند افزایشی تورم در سال آینده خواهیم بود.

روزبهانه با بیان اینکه نرخ نفت جهانی به دلیل تاثیرگذاری جنگ اوکراین و شرایط انقباضی بانک‌های مرکزی افزایش ناگهانی نخواهد داشت، اظهار کرد: کشور با فروش اندک نفت در بازارهای جهانی، قادر به جبران کسری بودجه از طریق نفت فروشی نخواهد بود بنابراین ارزیابی می‌شود سال آینده کشور با کسری بودجه حدود ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون بیلیارد تومانی روبه رو خواهد بود.

**کاهش فروش نرخ اوراق بدهی با عدم کنترل نرخ بهره

وی با بیان اینکه بالا بودن نرخ تورم این فرصت را به دولت نخواهد داد که نرخ بهره را کاهش دهد بنابراین هزینه تامین مالی دولت از بازار بدهی بسیار بالا می‌رود، تصریح کرد: وقتی نرخ بهره افزایشی باشد طبیعتا امکان تامین مالی از اوراق بدهی نیز فراهم نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت در سال جاری نتوانسته حتی ۳۰ درصد از اهداف خود برای تامین مالی از بازار بدهی در بودجه را کسب کند، افزود: دولت در سال آینده مجبور به اوراق فروشی است اما حجم آن بسیار بالا نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در اقتصاد کشور یک نقشه متحد وجود ندارد، افزود: حرف‌های زیادی زده میشود اما یک برنامه سازمان یافته که مولفه‌های آن با هم سازگار باشد در کشور وجود ندارد.

**دلار ۴۵ هزار تومانی عیدی سال ۱۴۰۲

روزبهانه با تاکید بر اینکه نرخ دلار پابه پای نرخ تورم در حال رشد خواهد بود، اشاره کرد: در اقتصاد تورمی هیچ‌گاه نرخ دلار کاهشی نخواهد شد این در حالی است ما سال را با دلار ۳۲ هزار تومانی آغاز کردیم و اکنون با وجود تورم شاهد دلار ۴۴ هزار تومانی هستیم.

وی با بیان اینکه در سال آینده به میزان تورم کشور ما شاهد افزایش نرخ دلار خواهیم بود، گفت: دلار ۴۵ هزار تومانی کف مبلغی است که برای سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی خواهد شد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =