۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
دولت آمریکا با گوگل درافتاد

وزارت دادگستری آمریکا از گوگل درباره نفوذی که این غول جست‌وجو در بازار تبلیغات دیجیتالی دارد، شکایت می‌کند.

به گزارش بیداربورس، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: انتظار می‌رود این پرونده پیش از پایان هفته جاری، در دادگاه فدرال تنظیم شود. وزارت دادگستری آمریکا و گوگل در این باره حاضر نشدند اظهارنظر کنند.

این شکایت، دومین پرونده شکایت انحصارطلبی خواهد بود که وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل می‌گشاید. این شرکت در بازار تبلیغات دیجیتالی ۲۷۸.۶ میلیارد دلاری آمریکا، بازیگر شماره یک بوده و عمده فناوری مورد استفاده برای خرید، فروش و نمایش تبلیغات آنلاین را کنترل می‌کند.

این شکایت همچنین، پنجمین شکایتی در آمریکا خواهد بود که شیوه‌های کسب و کار گوگل را به چالش می کشد. دادستان‌های کل ایالتی، سه شکایت جداگانه علیه گوگل تنظیم کرده و مدعی شده اند این شرکت برخلاف قوانین ضد انحصارطلبی، بازارهای جست‌وجوی آنلاین، فناوری تبلیغات و اپلیکیشن‌ها در پلتفرم موبایل اندروید را تحت نفوذ دارد.

طبق برآورد سال ۲۰۲۳ شرکت تحقیقاتی ئی‌مارکتر، گوگل در بازار ۶۲۶.۸۶ میلیارد دلار تبلیغات دیجیتالی جهانی، شرکت شماره یک است و آمریکا، بزرگترین بخش این بازار به شمار می‌رود. پیش بینی می‌شود فعالیت‌های تبلیغاتی آلفابت (شرکت مادر گوگل) در سال میلادی جاری، ۷۳.۸ میلیارد دلار درآمد تبلیغات دیجیتالی در آمریکا به همراه بیاورد. گوگل اداره سرویس خرید تبلیغات برای بازاریابان و سرویس فروش تبلیغات را برای ناشران و همچنین یک بورس معاملات که در آن دو طرف، مبادلات را در مناقصه‌های برق آسا تکمیل می‌کنند را برعهده دارد.

گوگل مدعی است بازار تبلیغات آنلاین، پرازدحام و رقابتی است. این شرکت در اسناد دادگاه و اظهاراتی که در برابر کنگره داشته، خاطرنشان کرده است رقیبان بزرگش در بازار فناوری تبلیغات شامل آمازون، متا پلتفرمز و مایکروسافت هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تفحص وزارت دادگستری از کنترل گوگل بر بازار فناوری تبلیغات، به دوران ترامپ برمی‌گردد. ویلیام بار، دادستان کل وقت آمریکا از گوگل بر سر کسب و کار جست‌وجوی این شرکت شکایت کرده و مدعی شده بود این شرکت قراردادهای توزیع انحصاری با اپراتورها و سازندگان تلفن همراه دارد تا مانع رقابت دیگران شود. این پرونده قرار است در سپتامبر مورد رسیدگی قرار گیرد.

کد خبر 26258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =