شرکت‌های بورسی خود را بدهکار می‌کنند؟

انتشار اوراق بدهی از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و خرید سهام می‌تواند به عنوان ابزار تزریق پول برای بازار سرمایه مفید باشد، اما کارشناسان بر این باورند که سطح استقبال شرکت‌ها از این طرح، میزان موفقیت این طرح را مشخص می‌کند.

به گزارش بیداربورس، روز گذشته رئیس سازمان بورس از اتخاذ تصمیمی خبر داد که می‌تواند موجب افزایش نقدینگی بورس و شکوفایی بازار سرمایه شود که بر اساس آن قرار است بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید از محل انتشار اوراق بدهی از سوی شرکت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری به بازار تزریق شود.

دهقان دهنوی در این باره، گفت: یکی از اقدامات سازمان بورس استفاده از ظرفیت‌های درونی بازار سرمایه است که منجر به شکوفایی و ایجاد بسترهای بهتری برای تامین مالی شرکت‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها می‌شود.

مجوز انتشار اوراق به شرکت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری داده شد

وی افزود: به شرکت‌های سرمایه‌گذاری اجازه دادیم که برای توسعه پورتفوی خود و سرمایه‌گذاری در بازار، اجازه انتشار اوراق بدهی داشته باشند و از محل این منابع سهام بخرند.

به گفته رئیس سازمان بورس استقبال خوبی از این تصمیم شده و در روز گذشته شرکت‌هایی که در جلسه حضور داشتند، ۲۴ هزار میلیارد تومان درخواست را اعلام کرده‌اند که این درخواست‌ها در کمتر از ۴۸ ساعت در سازمان مجوز می‌گیرند.

دهقان دهنوی ابراز امیدواری کرده که به حجم این درخواست‌ها اضافه شود و در همین راستا نیز امروز صبح جلسه‌ای فوری و فوق‌العاده برای بررسی تسریع روال‌های معمول در سازمان برگزار شد.

شستا، نخستین متقاضی انتشار اوراق بدهی

از سوی دیگر، میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از دریافت اولین درخواست کتبی برای انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی (اجاره سهام) به سازمان بورس خبر داد که مربوط به شستا بزرگترین هلدینگ اقتصادی ایران است.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا: انتشار اوراق شرکت‌ها می‌تواند ابزار تزریق پول باشد

از سوی دیگر، محمدکاظم مهدوی، مدیرعامل کارگزاری آپادانا، معتقد است که این اقدام در درازمدت به عنوان ابزار تزریق پول یا امکان ایجاد منابع جدید تاثیر خودش را دارد و حتی اگر یک چهارم این مبلغ هم وارد بازار شود تاثیر خود را به صورت منابع تزریقی خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: اما اینکه هلدینگ‌ها استقبال کنند یا برخی از آن‌ها که الان هم اوراق دارند آیا اوراق را می‌فروشند و سهام بخرند یک بحث دیگر است و باید دید که استراتژی بدنه‌های کارشناسی و مدیریتی‌شان نسبت به آینده بازار سهام چیست و اگر نگاه‌شان مثبت باشد خود را بدهکار می‌کنند.

مهدوی تصریح کرد: طبیعتا این اقدام می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد اما اعتقاد ندارم که این موضوع را خیلی بزرگ‌نمایی کنیم و بگوییم مشکل بازار را حل می‌کند.

به این ترتیب، نکته مهم در موفقیت این تصمیم، همراهی و موافقت شرکت‌ها با آن و سرعت در فرآیند انجام این کار است که می‌تواند تاثیرات مثبت بر بازار ایجاد کند.

کد خبر 2658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =