ابهامات مصوبه سازمان بورس از نگاه مدیر سرمایه‌گذاری بیمه نوین

مدیر سرمایه گذاری و امورسهام بیمه نوین معتقد است که مصوبه جدید سازمان بورس درخصوص انتشار اوراق بدهی توسط شرکت‌ها با ابهاماتی همراه و برخی موارد در آن مشخص نشده است.

حمیدرضا شماخی در گفت‌وگو با بیداربورس، با بیان اینکه ابهاماتی در حوزه مصوبه اخیر هیات مدیره سازمان بورس در رابطه با انتشار اوراق بدهی توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد، اظهار کرد: الزام هلدینگ‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا هر نهاد مالی به خرید یا فروش با روح سرمایه‌گذاری در تضاد است و با ویژگی‌های یک بازار کارا در تضاد است.
وی افزود: ارکان انتشار اوراق بدهی وجود امین مستقل برای تضمین پرداخت سود و اصل مبالغ دریافتی بابت فروش اوراق بدهی است که وثیقه و امین مستقل در فرایند انتشار این اوراق نامشخص است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: چه میزان این منابع باید صرف چه سهامی شود؟ آیا شرکت‌های سرمایه‌گذاری در انتخاب سهام خود اختیار دارند یا نظارت می‌شود که این شرکت‌ها سهام سایر شرکت‌های غیرعضو گروه و زیرمجموعه را خریداری کنند؟
شماخی با بیان اینکه مشخص نیست اگر تمام یا قسمتی از منابع صرف خرید سهام نشد چگونه کنترل خواهد شد، گفت: مشخصات این اوراق از قبیل نحوه پرداخت سود در میان دوره یا انتهای دوره، نرخ سود و سهم هر یک از این شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای انتشار این اوراق نیز نامشخص است.
وی ادامه داد: این ابهامات در این حوزه مطرح است، ولی قسمتی از مشکلات این طرح هم به اختیارات محدود سازمان بورس که سیاست‌های حوزه بازار پول با مشارکت سازمان بورس تعیین نمی‌شود برمی‌گردد و رسالت سازمان بورس هم با توجه به ضریب نفوذ بالایی که در حال حاضر این بازار در کشور پیدا کرده است، حمایت و صیانت از بازار سرمایه است.
به گفته مدیر سرمایه‌گذاری و امور سهام بیمه نوین مشکل اصلی بازار سرمایه که کمبود نقدینگی است به خوبی احساس و درک شده ولی با توجه به محدودیت اختیارات سازمان بورس به طور ذاتی این مصوبه دارای کمبودهایی است.
شماخی تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای اوراق هستند که می‌توانند این اوراق را بفروشند و نیازی به انتشار اوراق جدید ندارند.

کد خبر 2681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =