قوانین شورای رقابت لیدری را به خودرویی‌ها برمیگرداند؟

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص شروط شورای رقابت برای عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: اضافه شدن بند مهمی مبنی بر موظف بودن بورس کالا برای پرداخت  ۸۵ درصد مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است که در اصل سود را از جیب سهامداران به جیب دولت واریز می‌کند.

اکبر نباتی - کارشناس تحلیل و معاملات کارگزاری بانک رفاه به بررسی روند معاملات بازار سهام طی چند ماه اخیر پرداخت و به بیدار بورس، گفت: از اوایل آبان ماه سال جاری به واسطه رشد قیمت دلار بازار آزاد، افزایش انتظارات تورمی و همچنین انتشار اخبار و عملکرد امیدوارکننده از گروه شاخص‌ساز و مهم بازار یعنی صنعت خودرو، شاهد افزایش تقاضا و همزمان ارزش معاملات خرد در بازار بودیم.

** شورای رقابت عامل شکست شاخص کل
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ادامه‌دار شدن روند رو به رشد بازار بورس تا اواخر دی و رشد نزدیک به ۳۶ درصدی شاخص کل، ادامه داد: همزمان با نزدیک شدن شاخص کل به سطوح مقاومتی مهم و انتظارها برای اصلاح کوتاه‌مدت شاخص کل، شاهد گسیل اخبار منفی به بازار بودیم که مهم‌ترین آن ورود شورای رقابت به مسئله عرضه خودرو در بورس کالا و ممانعت از این امر بود.

وی افزایش قابل توجه نرخ خوراک و سوخت صنایع در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را خبر منفی دیگری برای بورس دانست و اظهار کرد: جمیع موارد مذکور تا حدودی سبب اصلاح نوسانی شاخص‌کل طی ۳ هفته اخیر شد.

** اهالی بازار به خواسته خود رسیدند

نباتی در خصوص اقدامات شورای رقابت و سازمان بورس، افزود: طی روزهای اخیر سرانجام اعتراضات اهالی بازارسرمایه و پیگیری‌های صورت گرفته توسط شورای عالی بورس به ثمر نشست و شاهد بازگشت دوباره خودرو به بورس کالا بودیم که این امر در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس نیز به تصویب رسید.

** خروج سود از جیب سهامداران

به گفته وی نکته مهمی که بیشتر مورد توجه قرار گرفت و منجربه به عدم نفع شرکت‌های خودروساز و سهامدارانش بود، اضافه شدن بند مهمی مبنی بر موظف بودن بورس کالا برای پرداخت  ۸۵ درصد مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است که در اصل سود را از جیب سهامداران به جیب دولت واریز می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این امر امیدها را برای جبران زیان انباشته دو شرکت مهم خودروساز کمرنگ می‌کند. بنابراین همچون چند ماه اخیر لیدری بازار سرمایه را از طرف این گروه حداقل برای رشد نمی‌توان انتظار داشت.

** تا پایان سال، شاخص از مقاومت ۱,۶۰۰ هزار واحد عبور خواهد کرد؟

نباتی با بیان اینکه در حال حاضر بازار سرمایه در شرایطی به سر می‌برد که نسبت به تورم عمومی جامعه و همچنین رشد بازارهای موازی عقب ماندگی قابل توجهی را تجربه می‌کند، گفت: انتظارها برای اصلاح شاخص بسیار کمرنگ است.

وی در پایان اظهار کرد: از طرفی درصورت برطرف شدن برخی ابهامات اقتصادی و سیاسی پیرامون بازار سرمایه نظیر راه‌اندازی بازار مبادله ارزی و مشخص شدن سهم هریک از صنایع برای عرضه در این بازار و همچنین  اصلاح و واقع بینانه شدن نرخ خوراک صنایع در بودجه سال ۱۴۰۲، می‌توان انتظار بازگشت شاخص کل به روند صعودی و گذر از مقاومت معروف ۱ میلیون ۶۰۰ هزاری را تا آخر سال ۱۴۰۱ داشت.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =