۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
تکرار شرایط تورمی!

اگرچه دولت هرروز، دم از کنترل نرخ تورم میزند اما بودجه ۱۴۰۲ به اعتقاد کارشناسان، روح تورم‌زده‌‍ای دارد و قرار است در سال آینده نیز ابراهیم رئیسی ناراحت بماند مانند امسال که در نطق پیش از تقدیم لایحه در صحن علنی مجلس طی سخنانی عنوان کرد که او هم از تورم ناراحت است!

*روند صعودی نرخ تورم دارد

به گزارش بیداربورس گروهی از کارشناسان می‌گویند در بهترین حالت وضعیت شاخص تورم همانند سال جاری خواهد بود. پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی پولی و مالی هم حکایت از ادامه روند صعودی نرخ تورم دارد. صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم برای دو سال آینده بالای ۵۰ درصد باقی خواهد ماند. بانک جهانی هم تورم ۴۰ درصدی را برای اقتصاد ایران انتظار دارد.

*تورم ۴۰درصدی در بودجه ۱۴۰۲

نخستین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نمایانگر این مطلب است که تورم در بودجه ۱۴۰۲ معادل ۴۰ درصد است. بررسی‌ها و نتایجی که خط بطلان بر اقدامات دولت برای مهار تورم از جمله ایده تشکیل کمیته رصد تورم دارد.

*پیشبینی تورم در سال آینده

با فرض اعمال پنج حالت ساده برای استمرار تورم ماهانه ۱ الی ۵ درصد در ماه پایانی سال ۱۴۰۱،تورم کل در پایان سال جاری برای هریک از موارد مزبور و بر اساس دادههای مرکز آمار ایران بین ۴۸.۴ تا ۴۹.۷ درصد متغیر، و بر اساس داده های بانک مرکزی بین ۴۵.۷ الی ۴۶.۳ درصد، متغیر خواهد بود. با درنظر گرفتن داده های مرکز آمار ایران، تورم سال ۱۴۰۱ حداقل ۸.۲ واحد درصد و با درنظرگرفتن داده های بانک مرکزی، تورم سال جاری صرفا در شرایطی که تورم ماهانه اسفند به ۵ درصد برسد، با افزایش ۰.۱ واحد درصدی از تورم سال ۱۴۰۰ فراتر خواهد رفت.

تکرار شرایط تورمی!

*افزایش سرعت رشد نقدینگی

براساس آمار و داده‌ها شاهد افزایش سرعت رشد نقدینگی و میل به سطوح جدید و بالا طی دهه ۹۰ در مقایسه با دهه قبل  بودیم که یعنی ۳۴.۵  درصد رشد نقدینگی طی هشت ماهه ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اتفاق افتاده است.

تکرار شرایط تورمی!

*ترکیب نقدینگی

براساس آمار شاهد افزایش ۶۰.۷ درصدی سپرده‌های دیداری(عمدتا سپرده جاری) در مقابل رشد ۲۸.۲ درصدی سپرده های غیردیداری(پس انداز) طی هشت ماهه ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بودیم. افزایش سهم پول (سپرده های دیداری و اسکناس و مسکوک دست اشخاص) از نقدینگی به ۲۳.۳ درصد در هشت ماهه سال جاری به دلیل نیاز و تمایل بیشتر افراد برای تسهیل و تسریع دسترسی به منابع مالی برای عملیاتی کردن تصمیمات خرید و فعالیت در بازار داراییها (دارندگان نقتدینگی بتا) و بازار کالاها(خانوارها) با هدف جبران بخشی از افت قدرت خرید اتفاق افتاده است.

تکرار شرایط تورمی!

خبرنگار: گلاره کحالی 

کد خبر 27805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =