بانک‌های مرکزی در ۳۰ سال گذشته برای طلا چه کردند؟

طلا نقش مهمی در ذخایر مالی بسیاری از کشورها ایفا می‌کند و بانک‌های مرکزی آن را خریداری می‌کنند تا ثبات اقتصادی را تقویت کنند. بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۲، طلا را با سریع ترین سرعت از سال ۱۹۶۷ خریداری کردند.

به گزارش بیداربورس، تقریبا یک پنجم کل طلای استخراج شده در اختیار بانک‌های مرکزی است و بانک‌های مرکزی علاوه بر سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان، منبع اصلی تقاضای طلا هستند و در واقع، بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۲، با سریع‌ترین سرعت از سال ۱۹۶۷ طلا را به دست آوردند. با این حال، رکورد خرید طلا در سال ۲۰۲۲ در تضاد کامل با دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ است که بانک‌های مرکزی فروشندگان طلا بودند.

از آنجا که طلا نقش مهمی در ذخایر مالی بسیاری از کشورها دارد، بانک‌های مرکزی طلا را می‌خرند و از دلایل نگهداری طلا توسط بانک‌های مرکزی می‌توان به تعادل ذخایر ارزی، پوشش در برابر ارزهای فیات و تنوع بخشیدن به پرتفوی‌ها اشاره کرد.

طلا با دلار آمریکا همبستگی معکوس دارد. زمانی که ارزش دلار کاهش می‌یابد، قیمت طلا افزایش می‌یابد و از بانک‌های مرکزی در برابر نوسانات محافظت می‌کند.

بانک‌های مرکزی در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ فروشندگان طلا بودند و دلایل مختلفی برای این فروش وجود از جمله شرایط خوب اقتصاد کلان و روند نزولی قیمت طلا بود.  دارایی‌ امن طلا به دلیل رشد اقتصادی قوی، ارزش کمتری داشتند و بازده پایین آن را به عنوان سرمایه‌گذاری جذاب ارائه نمی‌کرد.

نگرش بانک مرکزی نسبت به طلا پس از بحران مالی ۱۹۹۷ آسیا و سپس بحران مالی ۲۰۰۷ تا۲۰۰۸ تغییر کرد و بانک‌های مرکزی از سال ۲۰۱۰، به طور سالانه خریدار خالص طلا بوده‌اند. ۸۴ درصد از کل طلای خریداری شده توسط بانک‌های مرکزی در این دوره را ۱۰ خریدار رسمی طلا بین سال‌های ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۲۱ تشکیل می‌دهند.

روسیه و چین، مسلماً رقبای اصلی ژئوپلیتیکی ایالات‌متحده و بزرگ‌ترین خریداران طلا در دو دهه گذشته بوده‌اند. جالب است که اکثر کشورهای فهرست ارائه شده، اقتصادهای نوظهور هستند. این کشورها احتمالاً برای محافظت در برابر خطرات مالی و ژئوپلیتیکی مؤثر بر ارزها، به ویژه دلار آمریکا، طلا ذخیره می‌کنند.

کشورهای اروپایی از جمله سوئیس، فرانسه، هلند و بریتانیا بر اساس چارچوب توافق‌نامه طلای بانک مرکزی، بزرگ‌ترین فروشندگان طلا بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۱ بوده‌اند اما می‌دانید که کدام بانک‌ها در سال ۲۰۲۲ طلا خریدند.

در سال ۲۰۲۲، بانک‌های مرکزی رکورد ۱۱۳۶ تن طلا به ارزش حدود ۷۰ میلیارد دلار خریداری کردند. ترکیه که تا اکتبر ۲۰۲۲ تورم سالانه ۸۶ درصدی را تجربه کرده است، بزرگترین خریدار بوده و ۱۴۸ تن به ذخایر خود افزوده است. چین در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی با ایالات‌متحده، با افزایش ۶۲ تن طلا در ماه‌های نوامبر و دسامبر، به خرید طلا ادامه داد.

بر اساس گزارش رویترز، به طور کلی، بازارهای نوظهور روندی را که در دهه ۲۰۰۰ آغاز شد ادامه دادند و بخش عمده‌ای از خرید طلا را به خود اختصاص دادند اما خرید طلا از کشورهایی مانند چین و روسیه گزارش نشده است.

کد خبر 28153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =