۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
تاخت و تاز پول پرقدرت

بعد از تاخیری قابل توجه بالاخره بانک مرکزی آمار اقتصادی مربوط به بهمن ۱۴۰۱ را منتشر کرد، بر اساس این آمارها اگرچه از سرعت رشد نقدینگی کم شده اما به سرعت روند صعودی پایه پولی افزوده شده و انتشار پول پرقدرت همچنان در حال رکوردزنی است و نسبت پول به نقدینگی نیز قله جدیدی را فتح کرد

**تاخت و تاز پول پرقدرت

به گزارش بیداربورس بعد از تاخیری قابل توجه بالاخره بانک مرکزی آمار اقتصادی مربوط به بهمن ۱۴۰۱ را منتشر کرد، بر اساس این آمارها اگرچه از سرعت رشد نقدینگی کم شده اما به سرعت روند صعودی پایه پولی افزوده شده و انتشار پول پرقدرت همچنان در حال رکوردزنی است و نسبت پول به نقدینگی نیز قله جدیدی را فتح کرد

**رشد بیش از ۳۹ درصدی پایه پولی
طبق داده‌های منتشر شده در آخرین گزارش بانک مرکزی پایه پولی در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ بیش از سه درصد نسبت به ماه قبل رشد کرده و به ۸۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده که در یک سال منتهی به بهمن ۱۴۰۱ رشدی معادل ۳۹.۲ درصد را نشان می‌دهد و این در حالیست که در بهمن ماه ۱۴۰۰ این رشد حدود ۳۳.۲ درصد بود. از طرف دیگر رشد پایه پولی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان بهمن ماه یعنی در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز به ۳۳.۹ درصد رسیده است. این در حالی است که پایه پولی در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ تنها ۲۶.۶ درصد رشد کرده بود. از بین فاکتورهای تعیین‌کننده پایه پولی اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی یا به تعبیری همان مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها بیشترین تأثیر را در رشد پایه پولی داشته و سهمی بیش از ۲۷ درصدی در یک سال منتهی به بهمن ۱۴۰۱ داشته و سهم این فاکتور ویرانگر در رشد پایه پولی در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ اکنون به آستانه ۳۳ درصد رسیده است. بعد از اضافه برداشت بانک‌ها، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بیشترین تأثیر را بر رشد پایه پولی داشته که سهم آن در رشد پایه پولی در یک سال منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۱ بیش از ۱۱ درصد است که نشان می‌دهد انتشار پول با پشتوانه دارایی‌های مسدود شده در بانک‌های خارجی یکی از عوامل مهم رشد پایه پولی محسوب می‌شود.
**رشد ۳۲درصدی نقدینگی نسبت به سال پیش
بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که نقدینگی در بهمن ماه سال گذشته به ۶,۱۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده و با رشد ماهانه ۱.۱ درصدی همراه شده که این رقم کمترین میزان رشد ماهانه این متغیر پولی از ابتدای سال ۱۴۰۱ به شمار می‌رود. رشد نقدینگی از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز معادل ۲۶.۳ درصد بوده و این متغیر پولی نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲ درصد افزایش کرده است. این در حالی است که رشد نقدینگی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۳ درصد و رشد نقطه به نقطه آن در بهمن ماه آن سال معادل ۳۹.۷ بوده است. بنابراین با وجود افزایش سرعت رشد پایه پولی، ترمز نقدینگی کشیده شده است.

**عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در بانک
اگرچه سرعت رشد نقدینگی در کشور طبق گزارش بانک مرکزی کاهش یافته اما کارشناسان روی فاکتور سهم پول از نقدینگی متمرکز شده‌اند و بر این باورند این مؤلفه اکنون عامل مهم‌تری برای توضیح تورم موجود در کشور است. اگر نقدینگی به دو بخش پول و شبه‌پول تقسیم شود نسبت پول به نقدینگی در اسفند ۱۴۰۰ برابر با ۲۰.۴ درصد بود اما با گذشته ۱۱ ماه از سال ۱۴۰۱ این نسبت به ۲۵.۳ درصد افزایش یافته است. این در حالیست که در گزارش دی ماه این نسبت در نقطه ۲۴.۶۶ درصد بود و این موضوع حاکی از این است که روند تبدیل سپرده‌های مدت‌دار به سپرده‌های دیداری همچنان در حال افزایش است و سهم سپرده‌های دیداری که نقدشوندگی بالایی دارند و افراد هر لحظه می‌توانند آن را برداشت کنند به ۲۳.۶ درصد نقدینگی رسیده است. همچنین بر اساس این آمار سهم شبه پول از ۷۹.۶ درصد در اسفند سال ۱۴۰۰ به ۷۴.۷ درصد در بهمن ماه ۱۴۰۱ رسیده است. روند تبدیل شبه پول به پول و همچنین کاهش سرعت رشد شبه پول بدین معناست که افراد اکنون تمایل کمتری به سپرده‌های مدت‌دار دارند و پول‌های خود را با تبدیل به سپرده‌های دیداری در وضعیت آماده‌باش برای خروج از سیستم بانکی قرار داده‌اند. با توجه به نرخ تورم در کشور و همچنین اختلاف فاحش بین بهره بانکی و تورم عمومی به نظر می‌رسد که افراد تمایل خود را برای سپرده‌گذاری مدت‌دار در بانک کاهش داده و به دنبال حفظ ارزش دارایی خود برای سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی به دلیل انتظارات تورمی هستند.

تاخت و تاز پول پرقدرت

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =