پیش‌بینی بازار سهام ۲۳ اردیبهشت

به همان اندازه که ترس به جان بازار افتاده، امیدواری هم نسبت به آینده وجود دارد. اکثر بورسی ها می خواهند بدانند اصلاح بازار چه زمانی تمام می شود تا دوباره دست به خریدهای جدید بزنند.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز، گرچه از مدتی پیش انتظار اصلاح بورس وجود داشت، اما این اصلاح در شرایطی رخ داد که کمتر کسی تصورش را می کرد. در روزی که سایپا صف خرید میلیاردی داشت ناگهان همه بازار تحت فشار فروش قرار گرفت و استارت اصلاح بازار زده شد.

البته می توان گفت که اکثر فعالان بازار انتظار منفی شدن بازار را داشتند اما شاید تصور می کردند چند روز دیرتر این اتفاق رخ می دهد. در هر صورت اصلاح بورس آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد.

تفاوت اصلاح فعلی بورس با اصلاح های گذشته در این است که این بار کسی انتظار ندارد بازار چندین ماه منفی شود. با توجه به روند صعودی قدرتمندی که در آن قرار گرفته ایم، انتظار این است که بازار برای مدت کوتاهی منفی باشد و پس از آن دوباره به روند صعودی بازگردد.

**منفی های بازار، ترسناک نیستند

البته که نمی توان گفت این تنها سناریو موجود است و ممکن است هر اتفاق دیگری هم رخ دهد. اما فعلا نظر اکثر فعالان بورس بر کوتاه مدت بودن زمان اصلاح بازار است. فعلا بورس ۴ روز منفی را پشت سر گذاشته که با توجه به سقوط سنگین شاخص ها در دو روز اول، اکثر نمادها به میزان قابل توجهی افت کرده اند. اما این کفایت نمی کند و بازار باید از نظر زمانی نیز اصلاح داشته باشد.

کمتر پیش می آید که در نمودارها، هر روز میله های صعودی ثبت شود و معمولا در روندهای پرقدرت صعودی نیز باید زمانی صرف اصلاح بازار شود. حتی در رشدهای پرشتاب سال ۹۹ نیز این اتفاق رخ داد و در ۵ ماه ابتدای آن سال که بورس رشد عجیبی ثبت کرد، بازار چند هفته منفی هم داشت.

با این حساب منفی شدن بازار در این روزها نباید خیلی هم ترسناک باشد و حتی باید انتظار داشت که چندین روز دیگر نیز وضعیت همین طور باشد.

**خروج پول سنگین

روند معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته نشان می دهد امروز نیز احتمالا شاخص ها افت می کنند. البته احتمالا از فشار فروش نیز کاسته خواهد شد و میزان افت شاخص ها نیز کمتر خواهد بود. حتی ممکن است با افزایش ارزش معاملات، شاخص ها برای یکی دو روز هم مثبت شوند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، نباید سریع دست به خرید زد چراکه ممکن است بازار دوباره به مسیر نزولی خود بازگردد.

خروج ۲۸۰۰ میلیارد تومان پول در روز چهارشنبه نشان می دهد همچنان دید حقیقی ها نسبت به بورس منفی است و روند خروج پول نیز احتمالا ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز به عدد ۰.۷۸ رسیده که برتری فروشندگان را نشان می دهد.

کاهش ارزش معاملات تا حدود ۱۵۳۰۰ میلیارد تومان هم دیگر دلیلی است که می تواند منجر به ادامه افت بازار شود.

کد خبر 29609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =