"پسهند"؛ پیشتاز صنعت تسمه نقاله

شرکت صنایع لاستیکی سهند با نماد "پسهند" که فعالیت اصلی آن در تولید تسمه نقاله منجید دار (به عنوان محصول اصلی) و قطعات و کفپوش‌های لاستیکی (به عنوان محصول فرعی) هست در سال ۱۳۴۰ به بهره برداری رسیده است و در کمتر از سه دهه توانست به اولین و بزرگترین تولید کننده تسمه نقاله در ایران تبدیل شود.

به گزارش بیدار بورس، شرکت صنایع لاستیکی سهند با نماد "پسهند" که فعالیت اصلی آن در تولید تسمه نقاله منجیددار (به عنوان محصول اصلی) و قطعات و کفپوش‌های لاستیکی (به عنوان محصول فرعی) هست در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسیده است و در کمتر از سه دهه توانست به اولین و بزرگترین تولیدکننده تسمه نقاله در ایران تبدیل شود.

تسمه نقاله برای حمل و جابجایی مواد در کارخانه استفاده می‌شود که انواع مختلف تسمه نقاله‌های تولیدی پسهند شامل تسمه نقاله‌های مقاوم در برابر سایش، حرارت، ضربه و پارگی، مواد شیمیایی و نفتی تسمه نقاله های مقاوم با آج V شکل و تسمه نقاله آج دار گریپ است.

تسمه نقاله در صنایع مختلفی از جمله سیمانی و فولادی و سنگ آهن و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد که فروش شرکت پسهند نیز به شرکت‌های بزرگ این صنایع همچون فولاد کاوه جنوب کیش، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه، سیمان فارس، معدنی و صنعتی چادر ملو، معدنی و صنعتی گل گهر، سیمان آبیک و ... انجام می‌گیرد.

محل فعالیت شرکت (کارخانه) در شهرک صنعتی اشتهارد است و از منظر زنجیره سهامداری نیز، شرکت بالادستی شرکت کربن ایران (شکربن) قرار دارد که خود یک شرکت دوده ساز است و عمده  دوده مورد نیاز شرکت توسط این شرکت بالادستی تامین می شود (پسهند بقیه دوده مورد نیاز را از شدوص تامین می کند)، در یک مرحله بالاتر شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین است که در نهایت واحد تجاری نهایی گروه، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است.

اجزای بهای تمام شده شرکت شامل ۷۲ درصد مواد مستقیم، ۷ درصد دستمزد مستقیم و ۲۱ درصد سربار است که خود مواد مستقیم شرکت به ترتیب مبلغ مصرف شامل منجید، کائوچو مصنوعی، دوده صنعتی و کائوچو طبیعی است.

دستاورد دیگر این شرکت تولید تسمه نقاله فوق سنگین بالای ۱۰۰۰ متر برای اولین بار در کشور است که تا کنون تولید تسمه نقاله با متراژ بالا در انحصار کشور های اروپایی و چین بود که اکنون این توانایی در کشور ایجاد شده که با تدوام تولیداین محصول سالانه از خروج بیش از ۳ میلیون دلار از کشور جلوگیری می شود.

شرکت پسهند سرمایه گذاری بلند مدت با اهمیتی ندارد یک شرکت فرعی سرمایه گذاری صنایع لاستیکی سهند داشت که امسال کار های نهایی مربوط به منحل و تصفیه شدن شرکت انجام شده و بقیه سرمایه‌گذاری های بلندمدت در شرکت های غیر بورسی است که مقدار ناچیزی است.

ظرفیت اسمی تولید محصول شرکت ۶۰۰۰ تن تسمه نقاله است که تولید واقعی شرکت از سال ۱۳۹۷ تا به ۱۴۰۱ از مقدار ۱۹۵۰ تن به ۳۶۹۰ تن رسیده است و طی تماسی که با مدیر مالی شرکت داشته ایم، برای بودجه سال ۱۴۰۲ مقدار ۴۲۹۰ تن تولید تسمه نقاله را در نظر دارند.

شرکت یک طرح توسعه مربوط به راه اندازی یک خط جدید دستگاه پرس پخت تسمه نقاله سیمی پیش رو دارد که ابتدا قرار بود انتهای سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد، اما مسائل مربوط به خرید و واردات دستگاه باعث شده است که یک سال بهره برداری آن به عقب بیفتد و طبق اعلام خود شرکت دستگاه بهمن ماه ۱۴۰۲ وارد شرکت میشود و اردیبهشت ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید.

ظرفیت دستگاه مذکور ۲۲۰۰ تن تسمه نقاله استیل کرد است که استخوان‌بندی استیلی در آن قرار می گیرد، تولید فعلی شرکت مربوط به تسمه نقاله منجید دار  است. در داخل تقاضا ۱۶۰۰۰ تن مربوط به تسمه نقاله منجید دار و ۲۰۰۰ تن استیل کرد وجود دارد که کل تولید داخل به حوالی ۱۰۰۰۰ تن می رسد که نشان از آن دارد که تقاضا داخلی خوبی روی این محصول وجود دارد که البته شرکت از طریق نمایندگان خود صادرات هم به کشور های ترکمنستان، افغانستان، عراق و بنگلادش انجام می دهد.

در نهایت با مفروضات مقدار تولید ۴۲۹۰ تن برای سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ و  ۱، ۹۰۰، ۰۰۰ ریال برای هر کیلو تسمه نقاله و نرخ کائوچو طبیعی ۱.۸ دلار و کائوچو مصنوعی ۶۰۰، ۰۰۰ ریال و نرخ دوده ۵۰۰، ۰۰۰۰ ریالی، مقدار سود هر سهم ۸۳۵۲ ریال برآورد می‌شود که با قیمت آخرین معامله روز ۷ خرداد ۱۴۰۲ نسبت قیمت به سود آینده نگر سهم ۶.۰ است.

عرفان فکری – تحلیلگر شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک

کد خبر 30203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =