دوئل شورای رقابت و شورای عالی بورس برای عرضه خودرو/ برنده کیست؟

پس از پذیرش درخواست شرکت «بهمن‌موتور» برای عرضه خودروی دیگنیتی در بورس کالا، شورای رقابت امروز در اطلاعیه‌ای مخالفت خود با این مصوبه را ابلاغ کرد که این اطلاعیه‌ عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی در بورس را برای هفته آینده در هاله از ابهام قرار داده است.

به گزارش بیدار بورس، عرضه خودرو در بورس کالا که از چند ماه گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود و مخالفت شورای رقابت و مصوبه سران قوا منجر به توقف چند ماهه عرضه این کالا در بورس شد که پس از چند ماه تلاش مسؤولان سازمان بورس برای ورود دوباره خودرو به بورس در ۲ روز گذشته «امیرمهدی صبایی»، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اعلام کرد: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با یکی از خودروسازان، عرضه مجدد خودرو سواری در بورس کالا پس از وقفه چند ماهه مجدداً قابل اجرا است.

در ادامه اعلام چنین خبر مهمی، اطلاعیه‌ای مبنی بر عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ به بورس کالا منتشر شد که از همان ابتدا با حاشیه‌هایی همراه و شورای رقابت ضمن اعلام مخالفت خود با این اقدام خواستار توقف این کالا به بورس شد.

پس از درخواست شرکت «بهمن موتور» برای عرضه خودروی دیگنیتی برای هفته آینده در بورس کالا، شورای رقابت امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این عرضه خلاف مصوبه این شوراست و همه خودروسازان باید محصولاتشان را در سامانه یکپارچه عرضه کنند، این در حالیست که براساس مصوبه شورای عالی بورس عرضه خودروها در بورس کالا، قانونی بوده و هیچ منعی برای این موضوع وجود ندارد.

مصوبات شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای داخلی طی ماه‌های اخیر با حواشی زیادی مواجه شد و در این میان به نظر می‌رسد شرکت «بهمن موتور» علاقه‌ای به اجرای مصوبات این شورا ندارد، در این میان با توجه به آنکه سال گذشته تجربه یک نوبت لغو عرضه خودرو در بورس کالا آن هم با مصوبه سران قوا را تجربه کرده‌ایم اما پس از آن، مصوبه شورای عالی بورس ابلاغ شد و عرضه خودرو نیز ادامه پیدا کرد.

با وجود ابلاغ مصوبه شورای رقابت و نیز توقف در عرضه خودرو به بورس کالا اما بارها مسؤولان موافقت خود با این اقدام اعلام کردند و در این زمینه «محمدرضا پور ابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است که عرضه خودرو در بورس براساس ضوابط قانونی موجود امکان‌پذیر است و هیچ منع قانونی ندارد.

همچنین در چند وقت گذشته «احسان دشتیانه»، عضو شورای عالی بورس به برنامه این شورا برای عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: شورای‌عالی بورس عرضه خودرو در بورس را مصوب کرده و هیچ تغییری را در مصوبه نداشته است، از این رو هر خودروسازی که تمایل به عرضه داشته باشد امکان عرضه خودرو در بورس برای آن خودروساز وجود دارد.

دشتیانه با بیان اینکه شورای‌عالی بورس بر عرضه خودرو در بورس تاکید دارد، افزود: اعتقاد شورا این است که هر کالایی در بورس کالا عرضه شود، بازار آن کالا شفاف‌تر خواهد شد و رانت در آن حذف شود؛ خودرو نه‌تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه در صدر کالاهایی قرار دارد که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، رانت زیادی در فروش آن وجود دارد.

اکنون مساله حائز اهمیت قانونی بودن عرضه خودرو در بورس کالاست و در این زمینه اعلام شده است که براساس ماده ۱۸ قانون ابزارها و نهادهای مالی، دولت مکلف است کالای پذیرش شده در بورس را از شمول قیمت گذاری خارج کند، همچنین طبق بند ج قانون ۳۶ احکام دائمی، کالاهایی که در بورس‌های کالایی به عنوان بازار متشکل و سازمان یافته و تحت نظارت پذیرفته و مورد دادوستد قرار می‌گیرند طبق قوانین و مقررات آن بورس‌ها عرضه و مورد معامله قرار می‌گیرند.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا انتشار یک اطلاعیه از سوی شورای رقابت می‌تواند مصوبه شورای عالی بورس که بر اساس قانون جاری کشور ابلاغ شده را ملغی کند و آیا دوشنبه آینده ۲۹ خردادماه محصولات بهمن موتور در بورس عرضه می‌شود یا خیر؟

منبع: ایرنا
کد خبر 30711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =