بازار در نزدیکی مقاومت تکنیکال قرار دارد

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط بازار سرمایه به نقد و بررسی پرداخت و گفت: روز گذشته شاهد افزایش تقاضا به نسبت بهتر در مقایسه با روزهای اخیر بودیم به خصوص در نیمه اول معاملات این افزایش تقاضا پررنگ تر بوده و در پایان معاملات نمادهای مثبت از منفی پیشی گرفته بود.

ابراهیم سماوی - کارشناس بازار در خصوص شرایط بازار به بیداربورس، گفت: روز گذشته شاهد افزایش تقاضا به نسبت بهتر در مقایسه با روزهای اخیر بودیم به خصوص در نیمه اول معاملات این افزایش تقاضا پررنگ تر بوده و در پایان معاملات نمادهای مثبت از منفی پیشی گرفته بود.
وی دلیل این مهم را افزایش قیمت دلار به محدوده بالای ۵۰ هزار تومانی دانست و ادامه داد: باتوجه به اینکه محدوده بالای ۵۰ هزار تومان یک محدوده مقاومتی روانی است که هم بازارسرمایه و هم سایر بازارها که در ماه‌های اخیر همبستگی مثبتی با قیمت دلار داشتند.


** افزایش نرخ دلار در روزهای آتی ادامه‌دار نیست
سماوی در خصوص علت افزایش قیمت دلار به بالای ۵۰ هزار تومان گفت: ریسک ژئوپولوتیک ایران افزایش یافته به دلیل احتمال وقوع جنگ‌های داخلی در روسیه که یک کشوری است که هم در بعد سیاسی و هم در بعد اقتصادی یکی از کشورهای استراتژیک برای این محسوب می‌شود اما اخبارهای روز گذشته مبنی بر این بود که گروه خصوصی واگنرها توسط دولت فعلا مدیریت شده و احتمالا افزایش نرخ دلار در روزهای آتی ادامه‌دار نباشد.

**بورس هنوز در شرایط رکود به سر می‌برد
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عامل بسیار مهم دیگری که موجب ورود پول ۳۰ هزار میلیارد تومان به صنعت پالایشی‌ها شد افزایش نرخ مبادلات این محصولات بود که از محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود قیمت ۳۸ هزار تومانی رسیده است که موجب بهبود عملکرد این گروه نسبت به فصول قبل خواهد شد که از نظر بنیادی هم ارزنده تر بودند اما خیلی شاهد فشار تقاضا برای این گروه نبوده و به طور کلی باتوجه به اینکه ارزش معاملات هنوز کمتر از ۱۰ هزار میلیاردتومان است ما می‌توانیم بگوییم که بورس هنوز در شرایط رکود به سر می‌برد.

** توافق با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس
وی افزود: اما دلیلی اینکه چرا روز گذشته بانکی ها منفی بودند و خروج پول از این گروه بود می‌توانیم به بحث انتشار اخبار قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF اشاره کرد هر چند که این موضوع امر جدیدی نیست با این حال باتوجه به اینکه در چند هفته اخیر امیدواری‌های به وجود آمده بود که ایران بتواند یک توافقی مخصوصا با کشورهایی که حاشیه خلیج‌فارس داشت شکل بگیره و مجددا مخابره شدن این خبر و قرار گرفتن در این لیست در واقع امیدواری که برای توافقات بود را کمرنگ کرد و همین عامل منجر به کاهش تقاضا در گروه بانکی شد. گروه بانکی یکی از پیشروها در حوزه توافقات هستند و هروقت به توافقات نزدیک میشویم افزایش تقاضا برای این گروه بیشتر می‌شود.

** انتظار بازاری متعادل داریم 
مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در انتها خاطرنشان کرد: در مجموع همچنان انتظار بازاری متعادل داریم و باید منتظر بمانیم که ببینیم دلار نرخ خودش را در محدوده بالای ۵۰ هزار تومان تثبیت میکند یا نه که تثبیت آن می‌تواند در واقع به بهبود نسبی بازارسرمایه کمک کنه باتوجه به اینکه بازارسرمایه هم به مقاومت‌های قیمتی کوچک خود از منظر تکنیکال هم نزدیک شده  روزهای آتی می‌تواند روزهای سرنوشت‌سازی برای روند آتی معاملات بازارسرمایه باشد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 31119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =