عملکرد ۳ ماهه صنایع بورسی و نقش دو عامل در عدم استقبال سهامداران

تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی عملکرد سه ماهه صنایع بورسی گفت: ریسک قیمت‌گذاری و قوانین تحمیلی نهادها به بازار منجر به عدم‌ استقبال سرمایه‌گذاران شده است.

به گزارش بیداربورس، کامل ابراهیمیان عملکرد فصلی صنایع بورسی در بهار را مثبت ارزیابی کرد و به دنیای اقتصاد اعلام کرد: اکثر صنایع بورسی عملکرد مناسبی در بهار ثبت کردند و این باعث شد مجموعه شرکت‌های بورسی نسبت به بهار سال گذشته ۲۴ درصد رشد سودآوری ثبت کنند. این درصد در برخی از صنایع مانند سیمان، دارو، آهن و فولاد و بانک و بیمه و ... درصد بالاتری بود. گروه معدنی-فلزی‌ها و بویژه فولادی‌ها با رشد بیش از ۵۰ درصد سود خالص نسبت به بهار سال گذشته همراه بود.

در صنعت خودروسازی، خودروسازان تجاری سودآوری مناسبی داشتند اما خودروسازان سواری بویژه ایران‌ خودرو و سایپا به دلیل قیمت‌گذاری دستوری کماکان با رشد زیان همراه بودند. حتی عملیات این شرکت‌ها نیز زیان‌ده شده و بهای تمام‌ شده تولید محصولات به مراتب بالاتر از نرخ فروش آنها است. چنانچه این روند ادامه‌دار باشد به نظر می‌رسد زیان انباشته هر یک از این خودروسازها تا انتهای سال به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. بنابراین شورای رقابت باید بحث منطقی کردن قیمت خودروسازان را در نظر داشته باشد.

علاوه بر این پالایشی‌ها نیز شاهد افت سودآوری بودند که عمدتاً به دلیل کاهش بهای نفت نسبت به بهار سال قبل اتفاق افتاده و برخی پالایشی‌ها در فصل بهار تعمیرات اساسی داشتند. سودآوری پالایشی‌ها معمولا از دو محل ایجاد می‌شود یکی کرک‌ اسپردها است که به فاصله قیمتی بین فراورده‌ها و نفت خام گفته می‌شود و دیگری از محل تخفیفی است که به پالایشگاه‌های داخلی داده می‌شود که ۵ درصد نسبت به قیمت فوب خلیج فارس و ۵ دلار در هر بشکه برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای و کیفی‌سازی محصولات به آنها اختصاص داده می‌شود.

مصرف روزانه بنزین روزانه و سالانه ۱۱۵ میلیون و ۴۲ میلیارد لیتر است در حالی که ظرفیت تولید بنزین اندکی از این پایین‌تر است. برای اینکه وضعیت پالایشگاه‌ها که بعضی قدیمی هستند، بهسازی و نوسازی شده و تولیدات محصولات آنان کیفی‌سازی شود باید کماکان از این صنعت حمایت شود. با این وجود متاسفانه شائبه‌هایی مبنی بر حذف تخفیف ۵ دلاری در هر بشکه توسط دولت به گوش می‌رسد.

چنانچه این اتفاق بیفتد با توجه به زیان‌ده شدن صنعت پالایشی و کم شدن سودآوری آنها در میان‌مدت هم از بابت واردات فراورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل وابسته خواهیم بود و هم بحث کیفی‌سازی پیش نخواهد رفت که این مسئله بحث آلودگی محیط‌ زیستی را در پیش خواهد داشت.

**لزوم حمایت از صنایع تولیدی

بنابراین وزارت نفت و دولت باید دقت کنند درخصوص پالایشی‌ها که ظرفیت تولید فراورده‌های آنها نسبت به مصرف روزانه کمتر است، حمایت‌های لازم را داشته باشند تا سرمایه‌ گذاران کماکان در این صنعت حضور یافته و در زیرساخت‌های آن سرمایه‌گذاری کنند و کیفی‌سازی و رشد تولید را پیش ببرند.

به دلیل مجموعه تصمیماتی که در دولت و مجلس درخصوص قیمت‌گذاری دستوری و کنترل نرخ محصولات شرکت‌ها گرفته شده و در بورس کالا از طریق دلار نیمایی و از سوی دیگر افزایش بهای تمام‌شده شرکت‌ها که در قالب افزایش نرخ خوراک گاز و نرخ سوخت و نرخ حامل‌های انرژی مانند برق به صنایع تحمیل شده، حاشیه سود شرکت‌ها تحت‌تاثیر قرار گرفت. این قیمت‌گذاری‌ها و اعمال دستورات منجر به ایجاد عدم‌اطمینان و کاهش امنیت سرمایه‌گذاری در داخل و بازار سرمایه شده که در نهایت باعث کاهش بیش از سه‌ هزار هزار میلیارد تومانی ارزش بازار شده است.

متاسفانه نگاهی که برخی افراد نسبت به بازار سرمایه دارند باعث شده این بازار را محلی برای حضور بورس‌بازان ببینند درحالی‌که محلی برای حضور بیش از ۵۰ میلیون نفر است و طی یک دهه اخیر بیش از ۷۰ میلیارد دلار از طریق بازار سرمایه در زیرساخت‌های تولیدی سرمایه‌گذاری کردند. این نگرش عده‌ای از تصمیم‌گیران نسبت به بازار سرمایه و عدم‌ آگاهی آنها منجر به اتخاذ تصمیماتی می‌شود که در صورت ادامه‌دار بودن آن سرمایه‌گذاری دیگر وجود نخواهد داشت.

وقتی ترس در فضای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود انتظار رشد و ایجاد ارزش افزوده در بازار سرمایه و رشد ارزش شرکت‌ها بسیار دور است. بعد از اینکه بازار در دو ماه گذشته سریع‌ترین افت ارزش را داشت به نقطه‌ای رسیده که از نظر متغیرهای ارزش‌گذاری ارزنده است ولی ریسک قیمت‌گذاری و قوانینی که توسط نهادها به بازار تحمیل می‌شود منجر به عدم‌ استقبال سرمایه‌گذاران شده است.

نتیجه اینکه امروز بازار متعادلی است و در مقطع فعلی سرمایه‌گذاران تمایلی برای حضور در آن ندارند. امید می رود تصمیماتی گرفته شود که ورود سرمایه‌ گذار به بازار سرمایه و در نتیجه زیرساخت‌های تولیدی را فراهم ساخته و از طرف دیگر از صنایع تولید و صادرات‌ محور نیز حمایت کند.

کد خبر 32279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =