دلار بازیگر اصلی بازی بورس

یک کارشناس بازار سرمایه افزایش نرخ خوراک صنایع را تنها چاره دولت برای تامین کسری بودجه خود دانست و گفت: بازار سرمایه این روزها به دلیل کاهش نرخ دلار روند نزولی به خود گرفته است زیرا بورس و نرخ دلار  وابستگی نزدیکی دارند اما اگر ریزش این روزهای دلار تنها دستوری بوده و دلیل محکمی پشت آن وجود نداشته باشد مجدد شاهد افزایش قیمت در بازار دلار خواهیم بود.

مهدی میرزازاده – مدیر بازاریابی و امور مشتریان کارگزاری بانک سپه در خصوص روند این روزهای بازار سرمایه به بیدار بورس، گفت: ما این روزها شاهد رفتار دو گانه‌ای از شاخص هستیم از یک‌سو قرارگیری شاخص در محدوده حمایتی و رنج کشیدن و از سوی دیگر افت نسبتا سریعی را میتوان در این بازار دید.

وی خاطر نشان کرد: اکنون به دلیل حجم پایین  معاملات در بازار نمی‌توان انتظار رشد شاخص را داشت همان‌که بازار در حال حاضر در روند فرسایشی قرار نگرفته، قابل قبول است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ایمن بودن سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افزود: این روزها نقدینگی در صندوق‌ها جا خوش کرده اما به محض منتشر شدن اخبار یا رخداد جدیدی این نقدینگی به سرعت وارد بازار شده که به اصطلاح ورود پول گفته میشود.

** علت روند نزولی بازار

میرزازاده یکی از عوامل ریزش بازار و کاهش حجم معاملات را اصلاح نرخ دلار دانست و گفت: اکنون در کشور اتفاق مثبتی از جنس برجام رخ نداده است تا بگویم دلار بطور طبیعی کاهشی شده است بنابراین بنظر میرسد این کاهش دستوری بوده و نهایتا اگر ظرف چند ماه آینده اخبار خوشی مبنی بر کاهش نرخ دلار منتشر نشود ما مجدد شاهد رشد نرخ دلار خواهیم بود.

** دلار بازیگر نقش اصلی در بازی بورس

وی در رابطه با علت اصلاح دلار، تصریح کرد: با کمی توجه می‌توان دریافت نرخ دلار بطور نسبی ۲۰ درصد از سقف خود فاصله گرفته است و به همین نسبت نیز ما شاهد اصلاح در شاخص کل بودیم با توجه به این موضوع میتوان به وابستگی شدید نرخ دلار و شاخص کل پی‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه انتظارات تورمی را عامل اصلی وابستگی دلار و شاخص کل دانست و گفت: در این میان نیز با انتشار برخی اخبار شاخص بطور کوتاه مدت عکس‌العمل نشان میدهد اما میتوان گفت عمده وابستگی شاخص به تغییرات نرخ دلار بوده است.

میرزازاده در خصوص اخبار ناشی از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تاثیرپذیری بازار به اخبار منفی، تصریح کرد: مسله نرخ خوراک سال‌هاست در این بازار مطرح است و دولت نیز به دلیل کسری بودجه خود هنوز نتوانسته در این زمینه تصمیم درستی اخذ کند.

وی با بیان اینکه دولت به دلیل کسری بودجه خود و شعار کنترل تورم و رشد تولید مجبور به تامین کسری بودجه خود از طریق افزایش نرخ خوراک صنایع شده است، گفت: بطور مثال اگر دولت تصمیم به چاپ پول بگیرد ما مجدد شاهد افزایش نقدینگی و تورم در اقتصاد کشور خواهیم بود.

** دولت به فکر اقشار ضعیف جامعه؟

این کارشناس بازار سرمایه دلیل تصمیم دولت در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را کنترل نرخ تورم دانست و افزود: دولت برای تامین کسری خود نمیتواند دست به اقداماتی همچون گرانی بنزین بزند زیرا این گونه اقدامت مستقیما با معیشت مردم جامعه در ارتباط است بنابراین با اینگونه اقدامات غیرمستقیم خواستار تامین کسری خود میشود.

به عقیده وی نرخ گاز برروی عدد ۷هزار تومان باقی نخواهد ماند و با توجه به تعیین فرمولی که پیش‌تر دولتمردان در آن خصوص صحبت کردند یک نرخ را تعیین خواهند کرد.

** توقف در بازار سهام

میرزازاده با بیان اینکه با تعیین منطقی نرخ خوراک میتوان گفت فعلا بازار در همین محدوده قرار خواهد داشت و بیشترین تاثیر را از نرخ دلار خواهد گرفت، اظهار کرد: بسیاری از سهم‌ها مانند خودرو، خساپا، شپنا و... دیگر توان پایین آمدن را ندارند و بطور میانگین حداقل ۲۰ درصد بیشتر از شاخص افت داشته‌اند.

وی در پایان افزود: در تک سهم های بازار و سهم‌هایی که پروژه محور هستند میتوان انتظار بازدهی خوبی داشت بخصوص اگر افزایش سرمایه اجباری شود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =