صعود شاخص قیمت جهانی مواد غذایی

شاخص قیمت جهانی آژانس مواد غذایی سازمان ملل‌ متحد در ماه جولای از پایین‌ترین حد در ۲ سال گذشته بازگشت؛ زیرا قیمت در بازارهای روغن نباتی به دنبال تنش‌های تازه بر سر صادرات غلات از اوکراین و نگرانی‌ها در مورد تولید جهانی افزایش یافت.

به گزارش بیداربورس، این آژانس در روز جمعه (۸ اگوست) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی فائو در ماه جولای به طور میانگین ۱۲۳.۹ واحد در مقابل ۱۲۲.۴ ماه قبل بود. قرائت ژوئن در ابتدا ۱۲۲.۳ و پایین‌ترین شاخص از آوریل ۲۰۲۱ بود.

امتیاز جولای تقریباً ۱۲ درصد کمتر از یک سال قبل و ۲۲ درصد کمتر از اوج تمام دوران در مارس ۲۰۲۲ و پس از شروع درگیری روسیه و اوکراین بود.

این آژانس اعلام کرد که شاخص قیمت روغن نباتی فائو در مقایسه با ژوئن ۱۲ درصد افزایش یافت و روند ۷ کاهش ماهانه متوالی را شکست. همچنین، روغن آفتابگردان ماهانه بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل عدم اطمینان از تصمیم روسیه برای خروج از طرح غلات دریای سیاه و اجازه ارسال محموله از اوکراین است.

نگرانی‌های تولید و افزایش قیمت نفت‌خام، سایر روغن‌های گیاهی را افزایش داد. شاخص قیمت غلات فائو در ماه جولای ۰.۵ درصد کاهش یافت. قیمت ذرت به دلیل برداشت احتمالی در آمریکای جنوبی کاهش یافت و تولید ایالات‌متحده ذخایر را دوباره پر خواهد کرد.

فائو گفت، در مقابل، نگرانی از صادرات اوکراین و آب وهوای خشک در آمریکای شمالی قیمت گندم را افزایش داد و شاخص برنج به بالاترین حد خود در تقریباً ۱۲ سال گذشته پس از ممنوعیت صادرات هند رسید.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص قیمت شکر در جولای نزدیک به ۴ درصد کاهش یافت و دومین افت ماهانه متوالی را با توجه به چشم‌انداز مطلوب عرضه در برزیل و هند نشان داد، اگرچه قیمت‌ها نزدیک به ۳۰ درصد بالاتر از سال قبل بود. قیمت لبنیات و گوشت فائو هر دو در ماه جولای اندکی کاهش یافت.

کد خبر 32553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =