پیام توقف طولانی‌ مدت شاخص در کانال ۲ میلیونی و کاهش ارزش معاملات خرد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تداوم خروج پول و ارزش ناچیز معاملات، اعلام کرد: توقف طولانی‌ مدت شاخص در کانال ۲ میلیون واحدی و پایین بودن ارزش معاملات خرد، پیام مهمی در پی دارد.

به گزارش بیداربورس، فردین آقابزرگی با بیان اینکه در هفته جاری نوسانات بازار سهام ادامه می‌یابد به دنیای اقتصاد اعلام کرد: اخبار تغییر نرخ خوراک تا مشخص شدن مصوبه قطعی می‌تواند بازار را در لاک دفاعی فرو ببرد. بازار از منظر قیمتی و شرایط جهانی متناسب ارزیابی می‌شود اما تعدد ریسک‌ های سیستماتیک و اثرات آن بر روند معاملات مانع ورود پول قدرتمند و تقویت سمت تقاضا خواهد شد.

شاید مثبت‌ترین سناریو در وضعیت کنونی را از دست ندادن سطوح فعلی دانست. قیمت‌گذاری و اصلاح نرخ خوراک نیازمند مباحث کارشناسی است و سیاست گذار به‌گونه‌ای باید در همین راستا اقدام کند که قیمت‌گذاری انرژی مورد نیاز صنایع در راستای تضعیف بازار سرمایه نباشد.

افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷‌ هزار تومان مورد انتقاد شرکت‌های مربوطه است. با توجه به اینکه با این نرخ، سودآوری شرکت‌های پتروشیمی کاهش می‌یابد و این موضوع بر کلیت بازار اثر منفی خواهد گذاشت. سیاست گذار باید تدابیر ویژه‌ای برای این امر بیندیشد. در روزهای آینده نیز به نظر می‌رسد بازار نسبت به این متغیر واکنش جدی نشان دهد. هفته‌ای توام با نوسان مثبت و منفی.

اگر سیاست گذار اجازه دهد بازار راه را براساس عرضه و تقاضا پیدا کند، بی‌شک شاهد بازگشت به مدار تعادلی خواهیم بود. هفته گذشته بازار سه‌ روز سبز را به خود دید اما خروج پول حقیقی همچنان به قوت باقی است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تداوم خروج پول و ارزش ناچیز معاملات از کم‌رمقی داد و ستدها حکایت می‌کند.

قرار گرفتن ارزش معاملات در سطح ۲.۲ هزار میلیارد تومان در حالی است که نمی‌توان امید چندانی به خیز جدید قیمتی به سمت ارتفاعات بالاتر داشت. از این رو با توجه به نوسان منفی شاخص نمی‌توان انتظار داشت ورود پول، لباس رونق بر تن بازار بپوشاند. از اصلی‌ترین عواملی که سبب کاهش ارزش قابل‌ توجه معاملات در بازار سهام شده، می‌توان به کندشدن انتظارات تورمی به همراه درجا زدن‌های مداوم نرخ ارز اشاره کرد که مانع ورود پول می شود.

حضور طولانی‌مدت شاخص در کانال ۲ میلیون واحدی و پایین بودن ارزش معاملات خرد پیامی مهم در پی دارد. به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز خریدهای صورت‌گرفته در بازار با قدرت چندانی همراه نباشد. بر این اساس در شرایط کنونی نمی‌توان به ‌عملکرد مثبت بورس تهران به صورت مستمر خوش‌بین بود.

کد خبر 32814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =