پیش بینی بازار سهام امروز ۱۸ شهریور

بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته دوم شهریور ماه با گذر شاخص کل از سطح ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی مواجه شد. شروع معاملات امروز با حرکت به سمت سطح مقاومتی بعدی، بخشی از روند معاملات هفته سوم شهریور ماه را روشن می‌سازد.

روند تقاضای سهام پس از دهمین کندل سبز/ پیش بینی بازار سهام امروز 18 شهریور

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت افزایش تراز شاخص کل بود. رشد تراز شاخص‌های اصلی بازار سهام در معاملات روز سه‌شنبه ضعیف تر از روز دوشنبه بود. تغییرات مثبت اندک شاخص‌های سهامی در معاملات هفته گذشته با وجود رشد تراز در ده روز معاملاتی پیاپی نشان می‌دهد که معاملات سهامی با وجود تغییر روند شاخص‌ها، درگیر رکود بوده و کف‌سازی رشدی این شاخص‌ها زمان بر شده است.

روز سه‌شنبه، شاخص‌های اصلی بازار فرابورس ایران نیز تماماً سبزپوش بودند. در میان شاخص‌های فرابورسی، شاخص بازار دوم فرابورس ایران با ۹۰ صدم درصد رشد، بیشترین افزایش تراز را داشت و شاخص کل فرابورس نیز رشد تراز ۷۷ صدم درصدی را تجربه کرد. شکاف بازدهی روز سه‌شنبه شاخص کل و هم‌وزن، در فرابورس ایران کمتر از بازار بورس بود. بورس تهران در دو روز میانی هفته گذشته بازدهی بیشتری را برای شاخص کل به همراه داشت اما در معاملات روز سه‌شنبه به روند ابتدای هفته بازگشت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت ماشین آلات و دستگاه‌های برقی با ۱۴.۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت سیمان، آهن و گچ با ۷.۶ میلیارد تومان و صنعت فعالیت‌های هنری با ۷.۶ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۵۶.۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ۲۹.۸ میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۱۷.۴ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

**روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

معاملات سهامی هفته انتهایی مردادماه، در اوج رکود قرار داشت. هفته اول شهریور نیز با وجود تغییر روند معاملات، تنها از شدت رکود بازار سهام کاسته شد و جو حاکم بر معاملات همچنان رکودی بود. روز سه‌شنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد با فاصله گرفتن از سطح ۵ همتی ابتدای هفته، به تراز ۷ همتی نزدیک شد.

روند جریان پول حقیقی بازار در دو هفته شهریور ماه، هر روز در حال تغییر است. برآیند جریان پول حقیقی نه تنها از سهام بلکه در صندوق های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز ثبات چند روزه نداشته است. در دو روز معاملاتی ابتدای هفته قبل نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام خارج شد و در صندوق های درآمد ثابت نیز شاهد ورود ۱۰۰میلیارد تومان پول حقیقی بودیم. روز دوشنبه ۲۱۴ میلیارد تومان برآیند مثبت به سهام و ۳۸۴ میلیارد تومان برآیند منفی به صندوق‌ها داشتیم. روز سه‌شنبه نیز روند جریان پول معکوس شد.

بازار سهام در انتهای مسیر رکودی و نزولی اخیر خود، با سطح ارزش بیش از ۶۰۰ میلیارد تومانی صفوف فروش و سطح کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومانی صفوف خرید مواجه بود. با تغییر روند معاملات در ابتدای هفته اول شهریور، برخی از تحلیل‌گران بر این باور شدند که ارزش صف‌های خرید سهامی به سرعت رشد می‌کند اما با تداوم رکودی که موجب کند شدن سرعت رشد بازار سهام شده است؛ ارزش صف‌های خرید با سرعت کمی به سمت صفوف فروش می‌رود. حال با تقابل چندین روزه ارزش صف‌های خرید و فروش، شاهد افت ارزش آن‌ها و شناوری بیشتر در معاملات هستیم.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۶.۱ میلیون تومان روز دوشنبه، تا ۲۵.۷ میلیون تومان افت کرد. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز که طی معاملات یکشنبه ۲۴.۶ میلیون تومان به ثبت رسیده بود و در روزی دوشنبه تا ۲۴.۴ میلیون تومان کاهش یافت؛ در معاملات سه‌شنبه کاهش متناسبی داشت و به ۲۴.۲ میلیون تومان رسید. ریزش سرانه فروش و کاهش شکاف میان این دو معیار، یکی از عواملی است که تحلیل‌گران را بر این باور داشته تا هفته آینده عرضه توسط حقیقی‌ها افت کند.

**پیش بینی بورس شنبه

با توجه به روند معاملات روزهای اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام با گذر از مرز ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی شاخص کل، هدف‌های جدیدی را برای خود ترسیم کرده است. بورس تهران اولین هفته معاملاتی شهریور ماه را با چالش عبور از سقف ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی پشت سرگذاشت و هفته دوم شهریور ماه درحالی آغاز شدد که این سطح، یکی از حامیان شاخص کل به شمار می‌رفت.

معاملات سهامی هفته گذشته و علل خصوص، روز دوشنبه نشان داد؛ که رکود همچنان جو حاکم بر معاملات است و شروع یک روند صعودی با شیب زیاد، دور از ذهن است. تثبیت ارزش معاملات خرد در سطوح ۵ تا ۷ همتی نشان می‌دهد که چشم‌اندازهای بازار سهام اطمینان مورد نیاز معامله‌گران را فراهم نمی‌کنند. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که با گذر دلار آزاد از مرز ۵۰ هزار تومان، روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی آغاز خواهد شد. در حال حاضر یکی از عوامل اصلی برهم‌زننده چشم‌انداز بورس تهران ثبات نسبی در بازار طلا و ارز است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که با تداوم روند معاملات روز سه‌شنبه، بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد ضعیف تراز  شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و مخصوصاً شاخص هم‌وزن در انتهای معاملات اولین روز معاملاتی هفته بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. ارزش معاملات خرد امروز در سطح ۶ تا ۸ همتی پیش بینی می‌شود و غلبه صف‌های خرید به صف‌های فروش نیز احتمال بالایی دارد. با تمام این تفاسیر احتمال بازدهی مثبت قدرتمند شاخص‌های اصلی کم بوده و معاملات متعادل‌تری را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 33776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =