تامین مالی ۱۸ هزار میلیاردی برخی شرکت‌ها به واسطه انتشار اوراق صکوک از ابتدای سال تا کنون

محمدحسین صدرائی گفت: از ابتدای امسال تا کنون حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای ۳۰ شرکت بخش خصوصی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه صورت گرفته است.

به گزارش بیداربورس محمدحسین صدرائی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، در خصوص روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه، اظهار کرد: در اقتصادهای متعارف تامین مالی از بازار سرمایه به دو صورت تامین مالی سرمایه‌ای (پذیره نویسی یا عرضه اولیه سهام شرکت ها) و تامین مالی بدهی محور (معمولا انتشار اوراق بدهی) تعریف می شود.

وی افزود: شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه (مُدام) مطابق مقررات رکن ناشر اوراق بدهی در بازار سرمایه ایران به حساب می‌آید و وظیفه تجمیع اطراف قراردادهای هر طرح تامین مالی، تنظیم قراردادها به وکالت از دارندگان اوراق، انتشار اوراق و پیگیری بازپرداخت اصل و فرع اوراق را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه صکوک یک ابزار پر قدرت در تامین مالی شرکتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: در دو سال اخیر همگام با برداشتن گام هایی در تشریح مزایای تامین مالی از بازار بدهی شاهد هستیم بخش خصوصی به صورت فزاینده‌ای به سمت این بازار برای تامین مالی خود، متمایل شده است.

صدرائی بیان کرد: یکی از مهمترین مواردی که خریداران اوراق صکوک به آن توجه دارند، اطمینان به باز پرداخت اصل و فرع صکوک است. در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار گام‌های مثبتی را برداشته و شرایط متنوعی را به منظور اطمینان بخشی به خریداران صکوک برای باز پرداخت اصل بدهی و اقساط توسط بانیان ایجاد کرده، ضمانت اصل و فرع صکوک توسط بانک ها و موسسات مالی اعتباری و ضمانت بازپرداخت اصل و فرع صکوک از مسیر توثیق سهام دو روش عمومی در این حوزه به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: طی دو سال اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار امکان انتشار صکوک با اخذ رتبه اعتباری را نیز تسهیل و تسریع کرده و شاهد نمونه های موفق انتشار اوراق صکوک مبتنی بر رتبه اعتباری بانی نیز هستیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در رابطه با شرایط تامین مالی ناشران از طریق بازار بدهی، اظهار کرد: تامین مالی از طریق بازار بدهی بر اساس انتشار صکوک صرفا مخصوص ناشران بورسی نیست، موارد موفق بسیاری وجود دارد که شرکت‌های غیر بورسی و سهامی خاص نیز از مزایای بازار بدهی بهره برده و منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کرده‌اند.

صدرایی گفت: مدیران شرکت‌ها برای بهره گیری از صکوک به منظور تامین مالی شرکتی باید در ابتدا مشاور را انتخاب کنند سپس به تجمیع مدارک دریافت موافقت اصولی توسط مشاور یا بانی و ارسال درخواست به سازمان بورس اوراق بهادار، دریافت موافقت اصولی بپردازند، در ادامه نیز شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه به منظور انجام تعهدات خود فرآیند تامین مالی مراحل تجمیع اطراف قراردادها مانند طرفِ متعهد پذیره نویسی، طرف بازارگردان، طرف ضامن ... را انجام میدهد.

وی تاکید کرد: در ادامه پس از اخذ مجوز انتشار توسط شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ، اوراق و واریز وجوه جمع آوری شده به حساب بانی توسط مُدام پس از اخذ مجوز برداشت از سبا صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه افزود: حجم تامین مالی صورت گرفته طی دو سال اخیر برای شرکت ها در گستره اعداد ۳۰ میلیارد تومان تا ۶ هزار میلیارد تومان قرار دارد و دایره درخواست‌ها هر روز گسترده می‌شود و شرکت‌های بخش خصوصی در صنایع متنوع برای تامین مالی به سمت بازار بدهی در حال حرکت هستند.

صدرایی در رابطه با مزایای تامین مالی از طریق انتشار صکوک، بیان کرد: مهمترین تفاوت تامین مالی از بازار بدهی و سیستم بانکی در پرداخت اصل بدهی است، در سیستم بانکی همزمان با دوره اقساط، اصل بدهی پرداخت شده در حالی که در تامین مالی مبتنی بر صکوک اصل مبلغ تامین مالی همراه با آخرین قسط پرداخت می‌شود، که این خود یک مزیت بسیار بزرگ است.

وی افزود: همچنین امکان انتشار صکوک با روش تضمین به واسطه توثیق سهام یا روش اخذ رتبه اعتباری نیز وجود دارد که خود هزینه‌های تامین مالی را در قیاس با تامین مالی از سیستم بانکی به شدت کاهش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در پایان درباره میزان تامین مالی شرکت‌ها در سال گذشته از طریق اوراق صکوک، گفت:سال ۱۴۰۰ کل تامین مالی صورت گرفته از طریق صکوک ۲۱ هزار میلیارد تومان برای ۲۶ طرح تامین مالی شرکت بوده در حالی که در سال گذشته با همّت مدیریت نظارت بر بازار اولیه سبا و اداره مربوطه و تلاش بی نظیر و جهادی همکاران شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه (مُدام) باِلغ بر ۶۷ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای ۶۲ طرح از طریق انتشار صکوک صورت پذیرفته است و تلاش همه ی همکاران سازمان بورس و مدیریت دارایی بر تَوَفُق حجم تامین مالی سالانه بخش خصوصی از طریق صکوک در سطح عدد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده، همچنین از ابتدای امسال تا کنون حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای ۳۰ شرکت بخش خصوصی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه صورت گرفته است.

کد خبر 33876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =