۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
حرکت نفت برای فتح قله ۱۰۰دلاری

بعد از توافق عربستان و روسیه در خصوص کاهش تولید تا پایان سال جاری، گمانه زنی ها برای افزایش قیمت طلای سیاه افزایش یافت تا جاییکه گلدمن ساکس هشداری در خصوص رسیدن قیمت هر بشکه نفت به ۱۰۷ دلار منتشر کرد.

به گزارش بیداربورس، قیمت‌های آتی نفت برنت در روز سه‌شنبه  به ۹۱ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر داده‌های کلان اقتصادی اند که می‌تواند نشان دهد آیا نرخ‌های بهره در ایالات متحده و اروپا بیشتر خواهد شد و پیامدهای آن ، که بر تقاضای نفت خواهد داشت. به گزارش گروه تحلیلی پارسیس، بهای معاملات آتی نوامبر نفت خام برنت با ۳۶ سنت افزایش به ۹۱ دلار در هر بشکه  رسید، در حالی که قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ماه اکتبر با ۴۳ سنت افزایش به ۸۷.۷۴ دلار رسید.

پس از آنکه عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند که کاهش داوطلبانه عرضه خود را تا پایان سال جاری میلادی به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز تمدید خواهند کرد، برنت هفته گذشته برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته به ۹۰ دلار در هر بشکه رسید.

  • واکنش آمریکا به قیمت نفت چه خواهد بود؟

 به گفته تینا تنگ، تحلیلگر بازار در CMC، معامله گران داده های شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده در ماه اوت را که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود، نظاره گر خواهند بود، که به خوبی می تواند تعیین کند چقدر احتمال وجود دارد که نرخ بهره در بزرگترین اقتصاد جهان و بزرگترین مصرف کننده نفت افزایش یابد.  انتظار می‌رود فدرال رزرو در نشست هفته آینده نرخ بهره را بدون تغییر باقی بگذارد، هرچند دیدگاه‌ها بر سر افزایش نرخ‌ها یا عدم تغییر مجدد فدرال رزرو در نوامبر متفاوت است.

 تنگ گفت: چشم انداز میان مدت نفت "بالا می ماند و چین آمارهای اقتصادی بهتری را گزارش می دهد" و افزود که کاهش تولید اوپک پلاس نیز عامل کلیدی پشت حرکت صعودی بازار است.

در همین حال، بانک مرکزی اروپا تصمیم خود را در مورد نرخ بهره روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد. کمیسیون اروپا روز دوشنبه پیش‌بینی کرد که رشد منطقه یورو در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کندتر از پیش‌بینی‌های قبلی باشد.

  • کاهش 2 میلیون بشکه از ذخایر نفت خام 

سرمایه گذاران همچنین منتظر داده های صنعت در مورد ذخایر نفت خام ایالات متحده هستند که امروز سه شنبه مشخص می شود.. نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه نشان داد که انتظار می رود ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۸ سپتامبر حدود ۲ میلیون بشکه کاهش یابد. [EIA/S] همچنین در این هفته، آژانس بین المللی انرژی (IEA) و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گزارش های ماهانه خود را منتشر خواهند کرد.

 آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ به یک میلیون بشکه در روز کاهش داد و دلیل آن شرایط بد اقتصاد کلان بود. در همین حال، گزارش اوپک در ماه اوت، پیش بینی رشد تقاضای ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز خود را برای سال ۲۰۲۴ بدون تغییر نگه داشت.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =