سپرده بانکی و بورس در صدر بیشترین بازدهی ایستادند

روند نرخ بازارهای دارایی در ۶ ماه نخست سال نشان می دهد، سپرده بانکی و شاخص بورس با رشد ۱۲ و ۸.۲ درصدی بیشترین بازدهی را کسب کردند.

به گزارش بیداربورس به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها از روند نرخ بازارهای دارایی در ۶ ماه نخست سال گویای آن است سپرده‌گذاران بانکی بیشترین سود را از آن خود کردند.

بر اساس محاسبات و با در نظر گرفتن نرخ‌های بازار در روزهای پایانی اسفند سال گذشته به عنوان نرخ مبدا، عمده شاخص‌های دارایی در ۶ ماه اخیر نه تنها رشد چشم‌گیری نداشتند بلکه برخی از آنها مانند خانواده سکه طلا به‌صورت کلی کاهشی ثبت شدند. نرخ هر دلار آزاد در این بازه حدود ۱. ۳ درصد رشد داشت و پس از آن به ترتیب سکه طلا طرح جدید ۷. ۹ درصد، ربع‌ سکه ۵. ۱۲‌درصد و نیم‌ سکه ۲۸. ۲۰‌ درصد افت قیمت را تجربه کردند.

این در حالی است که سپرده بانکی در مدت مشابه حدود ۱۲ درصد به سپرده‌گذار سود اعطا کرد. البته شرایط در بازار سرمایه از دارایی‌های ارزی و طلایی بهتر بود و شاخص کل بورس حدود ۲. ۸ درصد رشد کرد. عده‌ای از کارشناسان نیز ضمن اشاره به گشایش‌های سیاسی-اقتصادی صورت گرفته در ماه‌های اخیر بر این باورند احتمال تداوم شرایط ثبات در بازارهای دارایی تا ماه‌های انتهای سال افزایش یافته است.

دلار درجا زد

با فرا رسیدن روزهای میانی سال، فعالیت بازارهای مختلف مانند ارز، طلا و بورس بررسی شد. هر دلار آزاد که در واپسین روز معاملاتی سال گذشته ۴۷ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد و در بازار روزهای پایانی شهریور به ۴۹ هزار و ۱۸۰ تومان رسید تا در بازه زمانی ۶ ماهه حدود ۱. ۳ درصد رشد را تجربه کند. نرخ ارز در ۶ ماه نخست سال گذشته حدود ۲۰ درصد و در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد رشد کرده بود. البته نرخ دلار در ماه‌های ابتدایی سال نیز به روند رو به رشد سال گذشته ادامه می‌داد اما پس از تغییر رویکرد دولت در برخی سیاست‌ها فشار کاهشی جدیدی به بازار ارز وارد شد و در نتیجه آن بخشی از رشد قیمت دلار جبران شد.

از جمله مهم‌ترین مواردی که در کشیده شدن ترمز دلار موثر بود می‌توان به بهبود روابط سیاسی با کشورهای خارجی اشاره کرد. از سرگیری روابط سیاسی-اقتصادی با عربستان، بهبود روابط تجاری با کشورهای همسایه، تداوم بخشی به مذاکرات رفع تحریم با کشورهای غربی از طریق دولت‌های واسط، آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی در عراق و کره‌جنوبی و تبادل زندانیان با آمریکا را می‌توان از جمله مهم‌ترین تحولات اثرگذار بر بازار دلار در ۶ ماه اخیر دانست.

برخی از علل معرفی شده مانند خبر آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده به‌صورت مستقیم بر معاملات بازار ایران موثر است. چرا که در نتیجه این آزادسازی‌ ها قدرت نهاد بازارساز جهت کنترل نوسانات ارزی افزایش یافته و در مواقع لزوم با تقویت طرف عرضه موجب ثبات بخشی به بازار می‌شود اما برخی دیگر از این اخبار مانند از سرگیری روابط با عربستان یا تبادل زندانی با غرب به‌صورت غیرمستقیم با کاهش ریسک‌های سیاسی، سطح انتظارات تورمی افراد جامعه را کاهش داده و در نتیجه بازار دچار شرایط مازاد تقاضا نمی‌شود.

تخلیه حباب فلز طلایی

از دیگر نکات قابل توجه در ۶ ماه اخیر می‌توان به افت قیمت دسته‌جمعی خانواده سکه اشاره کرد. سکه طلا طرح جدید که در روزهای پایانی اسفند سال گذشته رکوردهای افزایشی به جا می‌گذاشت و تنها در معاملات ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون رشد کرده بود، ‌مانند دلار در ماه‌های انتهای بهار دچار افت قیمت شد.

هر قطعه از این فلز گران‌بها در بازار روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور به رقم ۲۷.۸ میلیون تومان رسید و با احتساب قیمت ۳۰.۸ میلیون تومانی این فلز گران‌بها به عنوان نرخ مبدا حدود ۷۴. ۹ درصد افت کرد. هر قطعه ربع و نیم سکه هم حدود ۵. ۱۲ و ۲۸. ۲۰ درصد از ارزش را از دست داد. علاوه بر قطعات مختلف خانواده سکه هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بهار و تابستان ۳۳. ۷ درصد افت قیمت را تجربه کرد.

به عقیده برخی تحلیلگران قطعات مختلف فلز زرد در ۶ ماه اخیر حباب قیمتی را تخلیه کردند. چرا که با بررسی روند متغیرهای تعیین‌کننده در بازار تهران، ارزش ذاتی این کالای سرمایه‌ای افت چندانی نداشت. انتشار اخبار مثبت با کاهش سطح تقاضاهای کاذب سبب تخلیه حباب قطعات مختلف سکه طلا در نیم سال اخیر شد.

چشم‌انداز آرام بازارها

سال جاری که با بهبود روابط سیاسی و گشایش‌های اقتصادی صورت گرفته علاوه بر تخلیه حباب طلا، بازار ارز نیز در ثبات نسبی به سر برده و می‌توان انتظار داشت درصورت عدم شکل‌گیری ریسک سیاسی جدید، وضعیت ثبات بازارها تداوم داشته باشد. خصوصا در شرایط کنونی که طبق بررسی‌ها میزان تولید و صادرات نفت افزایش یافته و ذخایر ارزی در شرایط مناسبی قرار دارد، بانک مرکزی می‌تواند با تقویت مسیر تامین ارز از شکل‌گیری روندهای افزایشی جدید جلوگیری کند.

کد خبر 34304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =