۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴

سناریو سال ۱۴۰۱ تکرار خواهد شد؟

فاطمه جزایری_تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف
سناریو سال ۱۴۰۱ تکرار خواهد شد؟

یک تحلیلگر بازارسرمایه با یادآوری این مهم که در مقایسه روند شاخص کل در شش ماهه اول امسال با سال گذشته شباهت‌های فراوانی از جمله اینکه در هر دوسال، ابتدا شاخص با روند افزایشی سال را آغاز کرد و سپس از اواسط اردیبهشت و آشکار شدن اثرات بخشنامه‌های بودجه‌ای روند نزولی به خود گرفته است، به چشم می‌خورد، عنوان کرد: احتمال اینکه روند بازار در نیمه دوم ۱۴۰۲ همانند سال گذشته باشد بسیار پررنگ است و باتوجه به اینکه افزایش نرخ دلار در نیمه دوم سال محتمل‌تر است، انتظار تاثیر آن بر شاخص‌کل وجود دارد. افزایش قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها بر شاخص کل بورس تاثیرگذار خواهند بود و بنابراین انتظار می رود که حتی شیب صعود شاخص کل در اواخر نیمه دوم امسال بیشتر از سال گذشته باشد.

*سایه رکود بر بازارها

فاطمه جزایری، تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف گفت‌وگو با بیداربورس با بیان اینکه دلار عامل اصلی تورم و افزایش قیمت در بازارهای مختلف از جمله بازارسرمایه، مسکن و خودرو است، عنوان کرد: باتوجه به اینکه سیاست بانک‌مرکزی تثبیت نرخ ارز است دلار در کوتاه مدت روند صعودی را تجربه نخواهد کرد که در نتیجه آن شاهد سایه انداختن رکود بر بازارها خواهیم بود.    

این کارشناس بازارسرمایه در تشریح یکی دیگر از عوامل ایجاد رکود در بازارسرمایه، خاطرنشان کرد: سیاست‌های انقباضی شدید بانک‌مرکزی موجب شده تا با کاهش عرضه پول کمبود نقدینگی در بازارسرمایه به شدت دیده شود و از سویی دیگر افزایش نرخ‌های بهره بدون ریسک در کنار تثبیت قیمت دلار دست به دست داده تا فضای رکودی بر بازار حاکم شود.

*۳ مولفه تاثیرگذار بر روند صنعت پالایشی

او در خصوص صنعت پالایشگاهی که این روزها اخبار زیادی از جمله افزایش قیمت جهانی نفت، حواشی پیرامون نرخ خوراک و ... در خصوص آن به گوش می‌رسد، بیان داشت: به صورت کلی سودآوری صنعت پالایشگاهی متاثر از ۳ عامل است.

جزایری ادامه داد: اثر موجودی یکی از این عوامل است و به عبارتی با توجه به اینکه پالایشگاه‌ها تا حدود دوهفته خوراک را انبار می‌کنند، لذا برای مصرف از تبعات قیمت در این دو هفته متاثر خواهند شد که در حال حاضر با توجه به روند افزایشی قیمت نفت، سودآوری پالایشگاه‌ها از این آیتم تاثیر مثبت می‌پذیرد.

وی در تشریح عامل دوم گفت: افزایش یا کاهش نرخ ارز یکی دیگر از عوامل است که با توجه به اینکه نرخ ارز از ۲۸.۵ به محدوده ۳۸ هزار تومان افزایش یافته پالایشی‌ها از این محل نیز سود شناسایی می‌کنند که و درنتیجه این مورد نیز اثر افزایشی بر سودآوری آن‌ها خواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه کرک‌اسپرد از دیگر مولفه‌های تاثیرگذار بر میزان سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی است، عنوان کرد: کرک اسپرد به اختلاف بین قیمت نفت و فراورده های نفتی اطلاق می شود و باید توجه داشته باشیم که وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد نمی‌توانیم با قطعیت نتیجه بگیریم که کرک اسپردها نیز افزایشی شود اما گاهی این اتفاق رخ می‌دهد.

*علت عدم اقبال بازار به پالایشی‌ها چیست؟

جزایری در تشریح این مهم که چرا باتوجه به اخبار مثبت بازارسرمایه توجهی به این صنعت ندارد، گفت: در بند ۱۰ تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۲ کیفی سازی فرآورده‌های نفتی و کاهش سهم نفت کوره تکلیف شده و شرکت‌های پالایشی ملزم به رعایت آن هستند؛ بنابراین پالایشگاه‌ها ملزم به اختصاص چهل درصد از سود خود برای افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی بوده که در نتیجه این قانون درصد تقسیم سود کاهش خواهد یافت که این امر یک عامل منفی و شاید علت عدم توجه بازار به این گروه است.

*منتظر عملکرد ۹ ماهه باشید

او با بیان اینکه شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) و پالایش نفت شیراز (شراز) در این گروه می توانند جذابیت بیشتری نسبت به سایر داشته باشند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازار نسبت به افزایش قیمت نفت و یا ثبات در نرخ های فعلی دچار تردید است و در کوتاه مدت با توجه به  روند قیمتی نفت، بازار تصمیم خود را در مورد ارزندگی سهام این گروه خواهد گرفت و از سویی انتظار نمی‌رود که در گزارشات شش ماهه عملکرد چشمگیری در این گروه ببینیم و برای گزارشات قدرتمند باید منتظر عملکرد نه ماهه این شرکت‌ها باشیم.

*تشابه روند بورس در نیمه دوم ۱۴۰۲ به سال گذشته

این تحلیلگر بازارسرمایه با یادآوری این مهم که در مقایسه روند شاخص کل در شش ماهه اول امسال با سال گذشته شباهت‌های فراوانی از جمله اینکه در هر دوسال، ابتدا شاخص با روند افزایشی سال را آغاز کرد و سپس از اواسط اردیبهشت و آشکار شدن اثرات بخشنامه‌های بودجه‌ای روند نزولی به خود گرفته است، به چشم می‌خورد، عنوان کرد: احتمال اینکه روند بازار در نیمه دوم ۱۴۰۲ همانند سال گذشته باشد بسیار پررنگ است و باتوجه به اینکه افزایش نرخ دلار در نیمه دوم سال محتمل‌تر است، انتظار تاثیر آن بر شاخص‌کل وجود دارد.

جزایری در پایان گفت‌وگوی خود با بیداربورس گفت: افزایش قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها بر شاخص کل بورس تاثیرگذار خواهند بود و بنابراین انتظار می رود که حتی شیب صعود شاخص کل در اواخر نیمه دوم امسال بیشتر از سال گذشته باشد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =