اولین پروژه "تجلی" در آستانه افتتاح و فعالیت در مسیر فولادهای آلیاژی خاص

مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات با اشاره به روش‌های مختلف تامین مالی از افتتاح اولین پروژه تا پایان سال و فعالیت در مسیر فولادهای آلیاژی پیشرفته و خاص خبر داد.

به گزارش بیداربورس، مرتضی علی‌اکبری در خصوص روش‌های مختلف تامین مالی شرکت تجلی برای پیشبرد پروژه‌ها به چیلان ، اعلام کرد: از ۲۴ معدنی که تجلی در اختیار دارد، هفت معدن مربوط به عناصر نادر خاکی و پنج معدن حاوی لیتیوم است. با توجه به اینکه همواره در حال فعالیت اکتشافی و بررسی ذخایر و عیار بوده، تعداد معادن ممکن است متناسب با توجیه‌پذیری اقتصادی، افزایش یا کاهش داشته باشد.

در حوزه عناصر استراتژیک، بیشترین تمرکز روی دو محور لیتیوم و عناصر نادر خاکی است. فعالیت اکتشافی اولیه پنج معدن لیتیومی در اختیار به اتمام رسیده و همزمان در کنار اکتشاف، فعالیت‌های آزمایشگاهی فراوری نیز در حال انجام است و نتایج اولیه آزمایش‌ها مثبت بوده که بسیار رضایت‌بخش است. نمونه‌هایی نیز برای آزمایشگاه‌های معتبری در خارج ارسال شده تا بتوان از امکانات این آزمایشگاه‌ها برای توسعه و تسریع فعالیت‌ها استفاده کرد.

**مشارکت با شرکت دانش بنیان در حوزه لیتیوم

حدود یک سال همکاری با یک شرکت دانش‌بنیان که اقدامات شاخصی در حوزه لیتیوم به ثبت رسانده آغاز شده است. فعالیت‌های مربوط به فراوری نیز توسط این شرکت به بهترین شکل در حال انجام است. تاسیس شرکت مشترک و انتقال دانش فعلی به این شرکت در دستور کار است و کم‌کم فعالیت‌ها در مقیاس صنعتی آغاز می شود.

در حوزه عناصر نادر خاکی، دو معدن در مَروَست، مرز بین استان یزد و فارس در اختیار است که در این معادن فعالیت‌های اکتشافی بسیاری انجام شده است. ذخایر اولیه که در پروانه این معادن ذکر شده بود، ۱۰ و ۲۰ میلیون تن است که پس از فعالیت‌های اکتشافی به حدود ۴۰ و ۸۰ میلیون تن ذخایر شناسایی‌شده افزایش پیدا کرد.

البته امکان افزایش این میزان وجود دارد. زیرا فعالیت اکتشافی تا عمق مشخص و محدودی انجام شد و امکان پیشروی در آن وجود دارد. امور اداری و تکمیل اطلاعات این دو معدن در حال انجام است. مرحله فراوری به صورت آزمایشگاهی انجام شده و راه اندازی واحد فراوری نیمه‌صنعتی نیز در دستور کار است و با میزان ذخایر مناسبی که این دو معدن دارند، تولید صنعتی نیز آغاز می شود. از عناصر نادر خاکی اکتشاف‌شده می‌توان به سریم، لانتان و توریوم اشاره کرد. همچنین عناصر پرکاربرد دیگری نیز شناسایی شدند که مجموعاً مصرف بسیاری در داخل و خارج دارند و می‌توانند هدف بازارهای صادراتی نیز باشند.

وعده اعطای تسهیلاتی که به شرکت‌های پروژه‌ محور بورسی داده شده بود در قالب تامین مالی نیست بلکه قرار بود دولت معادنی را بدون مزایده به شرکت‌هایی که در بازار سرمایه بیش از صد هزار سهامدار دارند، واگذار کند که این اقدام تاکنون صورت نگرفته است.

**فعالیت در مسیر فولادهای آلیاژی پیشرفته و خاص

در تمام زنجیره فولاد سرمایه‌گذاری شده و زنجیره به طور کامل در اختیار است. سرمایه‌گذاری بیش از این مقدار در زنجیره فولاد در استراتژی شرکت نیست. البته با توجه به نیاز روزافزون دنیا به فولادهای آلیاژی پیشرفته و خاص و همچین وابستگی این صنایع به عناصر نادر خاکی و تمرکز اکنون تجلی روی این عناصر، برنامه راهبردی شرکت فعالیت در این مسیر است. مسیری که آینده روشنی در تجلی و نیز در کل دنیا دارد. چرا که دنیا به سمت تولید فولادهای سبک، سبز و با استحکام بیشتر گام برداشته است.

در زمینه تولید ورق‌های الکتریکی جهت‌دار و غیرجهت‌دار با فولاد مبارکه شرکت مشترکی تاسیس شد. همچنین مصرف‌کننده این ورق‌های خاص نیز سهامدار این شرکت است.

اکنون به دنبال احداث واحدهایی برای تولید فولاد آلیاژی نبوده اما برای مشارکت با شرکت‌های فعال در این زمینه آمادگی وجود دارد. اگر در آینده تشخیص داده شود که انجام آن ضرورت دارد، حتما وارد احداث آن خواهیم شد.

**برنامه افزایش سرمایه در دست بررسی

در راستای تامین مالی پروژه‌ها، برنامه افزایش سرمایه در دست بررسی است که به زودی در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

شرکت‌هایی که انجام این پروژه‌ها را در دست دارند با انتشار اوراق و اخذ تسهیلات ارزی و ریالی از بانک‌ها در صدد تامین مالی پروژه‌ها هستند. بطور مثال شرکت سرمد ابرکوه برنامه انتشار سه هزار میلیارد تومان اوراق در دو مرحله ۱.۵ هزار میلیارد تومانی را در دست اقدام دارد.

بنابراین برنامه تامین مالی پروژه‌ها از دو طریق افزایش سرمایه شرکت تجلی و تامین مالی از طریق انتشار اوراق و اخذ تسهیلات بانکی به واسطه شرکت‌ هایی که پروژه‌ها را انجام می‌دهند در حال اجرا است. چرا که این شرکت‌ها سودآوری کافی و توان بازپرداخت اوراق و اقساط تسهیلات را دارند.

شرکت فولاد سرمد ابرکوه سه پروژه در دست اجرا دارد. سنگین‌ترین سرمایه‌گذاری تجلی نیز روی پروژه‌های این شرکت صورت گرفته است. مدیران این شرکت درصدد راه اندازی پروژه کلاف این مجموعه تا انتهای سال هستند که در این صورت، آغاز افتتاح پروژه‌های تجلی رقم خواهد خورد و در سال آینده نیز به مرور برخی دیگر از پروژه‌ها وارد مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری می‌شوند.

کد خبر 34937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =