اکثر سهام با شاخص یک‌ میلیون واحدی معامله می شوند/ پیش بینی کوتاه مدت

سه کارشناس با پیش بینی آینده کوتاه مدت بورس و معامله اکثر سهام با شاخص یک‌ میلیون واحدی، آخرین تحولات بازارهای جهانی و دلار را اعلام کردند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با تکیه بر آخرین تحولات سیاسی و اقتصادی به خصوص جنگ حماس و اسرائیل، آینده کوتاه مدت بازار سهام را پیش بینی و با اشاره به معامله اکثر سهام با شاخص یک‌ میلیون واحدی، آخرین تحولات بازارهای جهانی و دلار را اعلام کردند.

تداوم روند متعادل و منفی بازار سهام

پیام الیاس کردی: با تشدید تنش‌ها و مناقشات بین‌المللی، سایه ترس و نااطمینانی سراسر بازارهای مالی را فرا گرفته و دلار اواخر هفته در کانال ۵۲‌ هزار تومانی معامله شد و بازار سهام نیز بازدهی مناسبی نداشت.

بنابراین به نظر می‌رسد بازار در هفته پیش‌ رو، متعادل و منفی باشد و تا زمانی که جنگ بر بازار سایه افکنده نباید انتظار اتفاق ویژه‌ای را از بازار سهام داشت.

معامله سهام با شاخص یک‌ میلیون واحدی !

ایمان رئیسی: با وجود ایراد به اثر سهام‌ بزرگ و شاخص‌ ساز در سبز پوشی نماگرهای اصلی، واکاوی سهام گوناگون نشان می دهد بسیاری از سهم‌ها در شرایط فعلی با شاخص یک‌ میلیون واحدی معامله می شوند. این تفاوت، گویای عدم‌ هم خوانی شاخص کل با وضعیت سهام است.

با وجود اینکه عرضه و تقاضا دو نیروی تاثیرگذار بر روند بازار سهام هستند در شرایطی که بازار اوضاع و احوال چندان مطلوبی را تجربه نمی‌کند می‌توان از ابزارهای لازم برای بهبود وضعیت بازار بهره برد.

نگاهی به آخرین تحولات بازارهای جهانی و دلار

فرناز صالحی: اظهارات اخیر اعضای فدرال‌ رزرو در خصوص افزایش نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ساله آمریکا به گمانه‌زنی‌ها در خصوص عدم‌ افزایش نرخ بهره تا پایان سال‌جاری دامن زده است. از طرفی نرخ بازده این اوراق حدود ۵ درصد یعنی بالاترین سطح از سال ۲۰۰۷ قرار گرفته و نرخ بهره ماه نوامبر فدرال‌ رزرو در سطح ۵.۵ درصدی و بدون تغییر اعلام شد. بیانیه این ماه فدرال‌ رزرو حاوی این نکته بود که اقتصاد در شرایط عدم‌اطمینان عجیبی غوطه‌ور است.

از طرفی چنین سیاستی باعث تقویت اونس طلای جهانی شده است. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک حاصل از جنگ بین اسرائیل و فلسطین به‌ خصوص پس از اعلام رسمی نخست‌ وزیر اسرائیل مبنی بر شروع حملات زمینی به غزه، معادلات و روابط معکوس بین قیمت اونس طلای جهانی با شاخص دلار و نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ساله آمریکا را دگرگون و طلا را به عنوان دارایی امن نسبت به ریزش مقاوم‌تر کرده است. پس از بیانیه فدرال‌ رزرو، گمانه‌زنی‌ها برای عدم‌ افزایش نرخ بهره تا پایان سال‌جاری تقویت شد.

انتشار آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا (NFP) هم بدتر از انتظارات بود و باعث ایجاد نوسانات رو به بالا در طلای جهانی شد.

بازار سهام ایران هم روزهای چندان جالبی را سپری نمی‌کند و ارزش پایین معاملات زیر سایه تنش‌های بین‌المللی و افزایش بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران از جمله دلایل تاثیرگذار بر کم‌ رمقی و سرخ‌ پوشی تابلوی معاملاتی این روزهای بازار سهام است. 

دلار اواسط هفته گذشته پس از اصلاح قیمتی تا سطح ۵۱.۱‌ هزار تومانی، اواخر هفته گذشته بخشی از کاهش نرخ را جبران کرد و به نزدیکی کانال ۵۲‌ هزار تومانی رسید. همگام با افزایش نرخ ارز در بازار نقدی، نمادهای طلایی بورس‌ کالا هم نوسانات محدود رو به بالایی را تجربه کردند. صندوق‌های طلا نیز بالاتر از NAV  خریدار داشتند و اندکی با حباب مثبت معامله شدند.

با این اوصاف بازار گواهی سپرده شمش طلا به‌ خصوص با توجه به روند صعودی اواسط هفته گذشته و به‌ رغم مناسب بودن حجم معاملات و میزان عرضه با قیمت‌های اندکی بالاتر از قیمت نقدی بازار همراه شد.

می‌توان چشم‌اندازهای مثبتی را برای کاهش تنش‌ها متصور بود و در صورت چنین اقداماتی، کاهش التهاب در بازارهای مالی دور از انتظار نخواهد بود.

کد خبر 35804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =