دولت چقدر در بورس اوراق فروخته است؟

طبق قانون بودجه۱۴۰۲، تا پایان سال جاری دولت ۱۸۷هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق اوراق خواهد داشت و تا به امروز ۶۸.۹۳۶هزار میلیارد تومان از این اوراق را در قالب اوراق اراد فروخته است.

به گزارش بیداربورس  بانک ‌مرکزی اعلام کرد در ادامه برگزاری ۴۳نوبت حراج هفتگی و ۷مرحله پذیره‌نویسی اوراق مالی اسلامی دولتی در سال‌ گذشته، پانزدهمین مرحله حراج این اوراق در سال۱۴۰۲ روز سه‌شنبه ۱۶آبان ماه سال‌ جاری برگزار شد. در این حراج ۴.۷۳۶هزارمیلیارد تومان اوراق فروخته شد. تمام اوراق فروخته‌شده در این حراج در بازار سرمایه به فروش رسیده است. طبق قانون بودجه۱۴۰۲، تا پایان سال جاری دولت ۱۸۷هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق اوراق خواهد داشت و تا به امروز ۶۸.۹۳۶هزار میلیارد تومان از این اوراق را در قالب اوراق اراد فروخته است.

p12 copy

اوراق اراد فروخته شده تا به اینجا ۳۶.۸ درصدنیاز مالی دولت به اوراق را تامین کرده‌اند. به گزارش وزارت اقتصاد همچنین ۳۰هزار میلیارد تومان اوراق غیرنقدی اسناد خزانه اسلامی نیز توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار شد؛ در نتیجه تا به اینجا با احتساب اسناد خزانه اسلامی واگذارشده میزان اوراق فروخته‌شده به ۹۸۹۳۶هزار میلیارد تومان رسیده که جمع این دو نوع اوراق حدود ۵۲.۹درصد رقمی است که باید تا پایان سال فروخته شود. همچنین گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی بانک مرکزی از سی‌وسومین حراج منتشر شد. پس از برگزاری این حراج، نرخ بهره با کاهش ۰.۰۴واحد درصدی به ۲۳.۵۶ رسید.

وضعیت حراج اوراق

به گزارش بانک‌ مرکزی، در راستای عرضه تدریجی «اوراق مالی اسلامی دولتی» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله پانزدهم حراج این اوراق در سال۱۴۰۲ در روز سه‌شنبه ۱۶آبان‌ماه اجرا شد. بانک‌ مرکزی در حراج‌های مزبور خدمات کارگزاری مورد ‌نیاز را به وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ارائه می‌دهد. بانک مرکزی پیشنهادهای دریافت‌شده از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را برای تصمیم‌گیری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال و این وزارتخانه نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. طبق گزارش بانک‌ مرکزی، نرخ سود اسمی سالانه در این حراج ۲۰.۵درصد اعلام ‌شده است. قیمت هر ورقه اوراق مالی در این حراج‌ها ۱۰۰هزار ‌تومان است. مهلت ارسال سفارش برای این حراج از ساعت ۸:۰۰ یکشنبه ۱۴آبان۱۴۰۲ تا ساعت ۱۲:۰۰ همان روز بود. در این حراج حداقل حجم سفارش ۵۰۰هزار ورقه بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فروش اغلب اوراق در حراج‌های اخیر ازجمله حراج پانزدهم در بازار سرمایه صورت گرفته است. علت بروز این وضعیت را می‌توان به‌دلیل وضعیت بد نقدینگی بانک‌ها دانست که دیگر مشتری مهم این اوراق هستند. بانک مرکزی نیز در بازار اوراق به‌دلیل نیاز دولت به فروش اوراق برای تامین مالی کسری بودجه خود انعطاف بیشتری نشان داده است و با تعدیل نرخ‌ها اوراق خود را برای مشتریان خود جذاب‌تر می‌کند. به‌صورت میانگین حجم فروش اوراق در ۱۵حراج اول ۴.۱۹هزار میلیارد تومان بوده است؛ اما میزان فروش اوراق در حراج آخر ۴.۷۳۶هزار میلیارد تومان بوده است.

نگاهی به وضعیت فروش اوراق از آغاز سال تا امروز نشان می‌دهد در صورتی که دولت مشابه سال گذشته ۴۳حراج برگزار کند تا کنون با گذشت حدود ۷ماه از آغاز سال دولت ۱۵حراج را تا به اینجای کار برگزار کرده است. همچنین طبق آمار اعلامی وزارت اقتصاد تا به حال دولت ۵۲.۹درصد اوراقی را که برای تامین مالی بودجه نیاز داشت، فروخته است. با این حال به گفته یک کارشناس اقتصادی با توجه به عملکرد دولت در هفت‌ماه نخست سال و کسری ۳۰درصدی بودجه حجم اوراق مورد نیاز دولت حداقل ۲۵۰هزار میلیارد تومان خواهد بود. همچنین دولت در زمان سر رسید اوراق پیشین خود اوراق بیشتری منتشر می‌کند و به فروش می‌رساند.

منبع: دنیای اقتصاد
کد خبر 36038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =