روند سرنوشت ساز معاملات امروز و پیش بینی شاخص ۲.۵ میلیون واحدی

سه کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی دلایل حرکت مثبت هفته گذشته، روند معاملات امروز را سرنوشت ساز دانسته و صعود شاخص به سمت کانال ۲.۵ میلیون واحدی را پیش بینی کردند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی دلایل روند مثبت هفته گذشته، روند معاملات امروز را سرنوشت ساز دانسته و در گفت  گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند شاخص به سمت کانال ۲.۵ میلیون واحدی حرکت کند.

**بورس مستعد رشد است

مریم محبی: هفته‌ای که گذشت یکی از بهترین هفته‌های بازار سرمایه بعد از ۱۷ اردیبهشت بود. مثبت‌های پایدار و ماندنی و اقبال سهامداران مشاهده و جان تازه‌ای به بازار دمیده شد و حجم معاملات و میزان ورودی پول در شرایط مطلوب‌تری قرار گرفت. دلیل اصلی این موضوع اعلام حمایت صندوق‌های توسعه و تثبیت از بورس و تزریق پول و بحث خوراک پالایشی‌ها و در نهایت خبرهای کوچک بود.

دلیل این اثرگذاری نیز آماده بودن بازار ‌برای رشد است. رشد هفته گذشته نشانه‌ای مبنی‌بر مهیا بودن شرایط به دلیل ارزندگی است و چنانچه مداخله‌های مخرب و هدفمند مشاهده نشود، بازار مستعد رشد است اما شرایط هفته گذشته به‌معنای تغییر مسیر نیست و این روند مثبت حداقل باید یک ماه ادامه‌دار باشد.

از نظر فاندامنتال و تکنیکال شواهد خروج از روند نزولی مشاهده نمی‌شود اما همچنان در روند اصلاح مثبت قرار دارد و در صورتی ادامه‌دار است و می‌تواند باعث تغییر مسیر شود که مداخلات بسیار مشاهده نشده و این روند حداقل در سه‌چهار هفته آینده ادامه‌دار باشد.

**شنبه سرنوشت‌ ساز

محمد خبری‌زاد: هفته گذشته بعد از کاهش ریسک‌های جنگ در بورس، ارزش معاملات افزایش یافت. سه‌شنبه بالاترین ارزش معاملات خرد در دو ماه اخیر بود اما چهارشنبه‌ عرضه‌ها زیاد شد و با توجه به کمبود اعتماد روند معاملات تقریبا خنثی بود. بازار همچنان به پیشران احتیاج دارد و باید دید روند معاملات در روز شنبه چطور خواهد بود.

اگر شنبه عرضه‌ها تحمل و تقاضا بر عرضه غلبه کند، یک رالی تقریبا مثبت دیگر خواهد داشت و در غیر این‌صورت خنثی خواهد بود. سهامداران برای معاملات هفته پیش‌ رو باید قیمت نفت و طلای جهانی را در نظر داشته باشند.علاوه‌ بر این در حال نزدیک‌شدن به زمان ارائه لایحه بودجه ‌به مجلس بوده که این موضوع نیز ریسک تحمیل می‌کند و باید توسط سازمان بورس رایزنی‌ها درخصوص عوامل اثرگذار بودجه انجام شود. 

از طرفی نرخ بهره بین‌بانکی روند نزولی خزنده‌ای دارد. اگرچه این روند هنوز چشمگیر نشده‌ اما ادامه این روند می‌تواند بسیار به بازار سرمایه کمک کند. اگر نرخ‌های فعلی سود بانک‌ها، سقف باشد و بیش از این رشد نداشته باشد، می‌تواند بسیار کمک کند. بطور کلی معاملات شنبه خیلی مهم و اثرگذار است و اگر غلبه تقاضا بر عرضه مشاهده و روند مثبتی بگیرد بازار هفته جاری هم مثبت خواهد بود.

**محدوده حساس ۲.۰۸۰ میلیون واحدی

نیما میرزایی: با توجه به ادامه روند کاهشی تنش‌های منطقه‌ای به‌نظر می‌رسد بورس از وضعیت هیجانی فاصله گرفته‌ است. علاوه‌بر این با شرایط مناسب بنیادی شرکت‌های مختلف بورسی و رسیدن مجدد P/E بازار به محدوده کف، انتظار می‌رود شاخص در میان‌مدت همچنان در مسیر صعودی روزهای اخیر حرکت کند و به مرور به سمت سقف تاریخی گام بردارد.

محدوده ۲.۰۸۰ میلیون واحد برای شاخص‌ کل و بخصوص عبور از این ناحیه همراه با دشواری است و احتمالا در این ناحیه شاهد دست به‌دست‌شدن سهام و افزایش ارزش معاملات خواهیم بود. انتظار می رود بازار در هفته‌جاری روند متعادل‌تری نسبت به هفته قبل داشته‌باشد و از شتاب حرکت صعودی کاسته شود. در مجموع در صورت عبور از محدوده ۲.۰۸۰ میلیون واحد و تثبیت بالای این محدوده می‌توان شاهد حرکت شاخص به سمت کانال ۲.۵ میلیون واحدی بود و پیش‌بینی می‌شود در آن صورت حرکت در دو موج صعودی نسبتا بلند باشد.

کد خبر 36064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =