تحلیل بنیادی و تکنیکال "ختوقا" را از اینجا بخوانید

شرکت قطعات اتومبیل ایران در قالب یک گروه صنعتی شامل ۵ شرکت مستقل با ماهیت حقوقی جداگانه که تماما در عرصه تولید قطعات خود فعال هستند، عمل می‌کند.

به گزارش بیداربورس  این شرکت در سال ۱۳۷۱ با نماد ختوقا در گروه صنعت خودرو و ساخت قطعات مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. ختوقا هلدینگی تخصصی و باقدمت است که  خود چندین شرکت قطعه ساز را در بردارد. یکی از زیر مجموعه ها و عوامل کلیدی تامین قطعه برای محصولات ایران خودرو میباشد و ایران خودرو به واسطه شرکت های تابعه مالیکت بیش از ۴۶ درصدی ختوقا را دارد.

شرکت قطعات اتومبیل ایران به‌صورت عمده در زمینه‌ تولید، نصب، خرید، فروش و توزیع هرگونه قطعات خودرو فعالیت می‌کند. به‌لحاظ وابستگی قطعه‌سازها به خودروسازها می‌توان گفت صنعت قطعه‌سازی از صنعت خودروسازی جدا نیست. بنابراین نقش شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران به‌عنوان یک شرکت بورسی و تراز اول در میان قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان صنعت خودرو حائز اهمیت است. در حال حاضر این شرکت با ۵ شرکت تولیدی فعال و صدها نوع قطعات تولیدی برای انواع خودروهای سواری و تجاری از مهم‌ترین قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان ایران خودرو و سایر شرکت‌های خودروسازی به شمار می‌آید. حدود ۹۶ درصد فروش این گروه به شرکت ایران‌خودرو و ۴ درصد آن به سایر خودروسازها و بازار یدک است.

ارزش بازار سهم ۳۰۴۰۰ میلیارد ریال بوده و قیمت تابلوی آن ۵۷۹۰ ریال است.

زیر مجموعه های بورسی ختوقا:

عمده ترین زیرمجموعه بورسی شرکت الکترونیک خودروی شرق با نما خشرق می باشد و ختوقا بیش از ۴۷درصد شرکت را دارد که ارزش بازاری بیش از ۶۸۰ میلیارد تومان دارد. مازاد ارزش حاصل از این شرکت در پرتفوی بورسی ختوقا در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲، ۳۸۳ میلیارد تومان است.

شرکت در مجمع  سالیانه اشاره داشته که در نظر دارد با توسعه بخش الکترونیک و پروژه های خشرق سهم بازار خود را افزایش دهد و با افزایش بهره وردی ظرفیت تولید خشرق را بالا برده است.

تحلیل هلدینگ بزرگ قطعه ساز «ختوقا» با بیش از ۳۰ سال قدمت

شرکت های غیر بورسی ختوقا:

شرکت اگزوز خودروی خراسان که مهم ترین زیرمجموعه غیر بورسی ختوقاست در ۶ ماهه به سود ۶۴۰ میلیارد ریالی رسیده که معادل کل سود سال قبل است. طرح های توسعه این شرکت عمدتا از نوع تنوع بخشی به محصول است از جمله طرح شاسی بلند خودروی ریرا.

تحلیل هلدینگ بزرگ قطعه ساز «ختوقا» با بیش از ۳۰ سال قدمت

کابل خودروی سبزوار/ بهره برداری از فاز یک داخلی سازی موتور DC شیشه بالابر و تولید انواع کابل های جانبی خودروهای کوییک و شاهین در راستای فروش به بازار خارج از گروه 

شرکت قطعات محوری خراسان

شرکت مبدل خودرو پاک/ پروژه احداث کارخانه دیسک و صفحه و امکان سنجی احاث کارخانه رینگ الومینیوم ذر شرکت مبدل خودروی پاک در دست اجراست. راه اندازی خط کوتینگ دستی موتولیت برای تولید محصولات بازار یدک.

شرکت مشکلی برای دریافت ارز ندارد و ۴۱ تا ۴۳ هزار تومان اخرین نرخ های خرید ارز بوده است.

اخرین تجدید ارزیابی شرکت ۹۸ بوده است و بعد از ۵ سال ختوقا می تواند مجدد تجدید ارزیابی دهد.

سهامداران شرکت

عمده‌ترین سهامدار ختوقا، شرکت سرمایه‌گذاری سمند است که مالکیت حدود ۴۷ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه بازارگردانی سهام شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو و سایر شرکت‌های مرتبط است و ۳۰ درصد از سهام آن متعلق به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو است.

صندوق بازارگردانی امید لوتوس پارسیان و یک شخص حقیقی به ترتیب ۲ و ۱.۰۷  درصد ختوقا را دارند.

سایر سهامداران زیر ۱ درصد هستند.

تحلیل تکنیکال ختوقا و روند پیش رو

شرکت طی یک موج ترکیبی سه گانه از قله ۹۹ در ۱۱۶۰ تومان به مبالغ خیلی پایین محدوده ۱۶۰ تومان ریزش داشته که در بازه زمانی  ابان ۱۴۰۱ این موج ترکیبی سه گانه پایان یافته است. سپس الگوی صعودی ران شده و از کف ۲۴۵ تا ۹۲۰ تومان یک رشد خوب در قالب A داشتیم. از اردیبهشت امسال نیز با ریزش بازار سهم موج زمانبر تر B را شروع کرد و تا محدوده ۴۵۰ تومان ریخت. به نظر یک سیمتریک تمام شد و ش روع موج C رخ داده است. لذا با رعایت حد حمایت مشخص شده انتظار افزایش قیمت تا محدوده های مقاومتی میرود. تارگت های مهم: ۶۴۰-۷۰۰ و سپس ۹۰۰-۹۲۰ و ۱۰۰۰ که سقف تاریخی است می باشد.

تحلیل هلدینگ بزرگ قطعه ساز «ختوقا» با بیش از ۳۰ سال قدمت

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 36181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =