۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

توجه بازار به گروه قند و شکر و فلزات اساسی

سعید امیرشاهکرمی_کارشناس بازارسرمایه
توجه بازار به گروه قند و شکر و فلزات اساسی

یک کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: بازارسرمایه توانایی تداوم حرکت صعودی را دارد، اما نیازمند اعتماد مجدد فعالین است و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده پیرامون افزایش تقاضا در بازار کامودیتی‌ها و همچنین کمبود عرضه شکر در بازار جهانی که موجب افزایش چشم‌گیر قیمت جهانی آن شده، می‌توان انتظار داشت دو گروه قند و شکر و فلزات اساسی بتوانند در آینده مورد توجه بازار قرار گیرند.

**آمادگی بازارسرمایه برای حرکتی صعودی

سعید امیرشاهکرمی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس عنوان کرد: بررسی روند بازارسرمایه در دو هفته اخیر نشان‌دهنده این بوده که روند معاملات از حالت اصلاحی خارج شده و به عبارتی آماده حرکتی صعودی با شیب ملایم است.

این تحلیلگر بازارسرمایه با یادآوری این موضوع که با کاهش ریسک عملیات نظامی ایران در منطقه و آرام‌تر شدن جو سیاسی و نظامی، بازارسرمایه ایران توانست شرایط بهتری را تجربه کند و شاخص کل مجددا بر فراز دو میلیون واحد قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: نحوه معاملات به‌گونه‌ای است که در حال حاضر نمی‌توان انتظار یک حرکت سریع و پر شتاب صعودی را متصور شد.

**بورس نیازمند پولی قدرتمند برای صعود

امیرشاهکرمی، همچنین افزود: هر چند که برخی اخبار مثبت مانند تسعیر نرخ ارز بانکی‌ها، کاهش نرخ بهره بین بانکی، حذف سقف واریزی آنلاین به حساب کارگزاری ها، نرخ ارز فروش محصولات پتروشیمیایی و … به بازار مخابره می‌شود، اما هنوز پول قدرتمندی که بتواند بازار را به سمت بالا حرکت بدهد وجود ندارد.

او معتقد است که بازارسرمایه هنوز آمادگی لازم برای صعودی قوی را ندارد و فعالین بورس در انتظار تثبیت شرایط بازار هستند و اگر به روند معاملات دقت کنیم متوجه می‌شویم که با افزایش عرضه‌ها، حقیقی‌ها نیز عقب‌نشینی می‌کنند؛ البته باید توجه داشت این موضوع بدان معنی نیست که بازار تمایل به نزول داشته باشد، اما وجود شک و تردید در نحوه معاملات کاملا مشهود است. 

به گفته وی حرکت صعودی دلار، انتشار جزئیاتی از بودجه ۱۴۰۳، اقداماتی در جهت خروج شرکت‌های مشمول قانون ماده ۱۴۱ قانون تجارت از زیان انباشته، تعیین تکلیف وضعیت واگذاری سهم دولت به بخش خصوصی در برخی از شرکت‌ها و.. می‌توانند از جمله عواملی باشند که حقیقی‌ها را ترغیب به ورود نقدینگی به بازار کنند.

**شرایط ایده‌ال بازارسرمایه

امیرشاهکرمی همچنین عنوان کرد: نگاهی به سابقه دلاری بورس گویای این مهم است که بازارسرمایه در شرایط ایده‌الی قرار دارد و انتظار می‌رود روند صعودی شکل‌گرفته چند روز اخیر ادامه‌دار باشد.

این کارشناس بازارسرمایه در تشریح یکی دیگر از دلایل پیشبینی روند صعودی برای بازارسرمایه گفت: نسبت قیمت به سود( p به e ) بازار در محدوده کف بلند مدتی خود قرار گرفته که این موضوع احتمال ریزش بازار را کاهش می‌دهد.

**صنایع پرپتانسیل بورس را بشناسید

وی در پایان گفت‌وگوی خود با بیداربورس تاکید کرد: باتوجه به موارد گفته شده بازارسرمایه توانایی تداوم حرکت صعودی را دارد، اما نیازمند اعتماد مجدد فعالین است و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده پیرامون افزایش تقاضا در بازار کامودیتی‌ها و همچنین کمبود عرضه شکر در بازار جهانی که موجب افزایش چشم‌گیر قیمت جهانی آن شده، می‌توان انتظار داشت دو گروه قند و شکر و فلزات اساسی بتوانند در آینده مورد توجه بازار قرار گیرند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =