سومین اقتصاد جهان به سمت رکود می‌رود

بر اساس داده‌های دولتی منتشر شده، اقتصاد ژاپن در دوره جولای تا سپتامبر دچار کاهش شده و به دو فصل متوالی رشد پایان داده است.

به گزارش بیداربورس به نقل از بیزنس، تولید ناخالص داخلی (GDP) در سومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه سوم ۲.۱ درصد کاهش یافت که کاهشی بسیار شدیدتر از پیش‌بینی ۰.۶ درصدی سالانه بازار بود. این رکود به دنبال رشد ۴.۵ درصدی در سه ماهه دوم ثبت شده است.

با توجه به عدم وجود موتور رشد، اگر اقتصاد ژاپن دوباره در سه ماهه جاری نیز نزول کند جای تعجب نیست. تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچوکین گفت: خطر سقوط ژاپن به رکود را نمی‌توان رد کرد.

وی افزود: رشد ضعیف و شبح کاهش تورم می‌تواند خروج بانک ژاپن از نرخ‌های بهره منفی را به تاخیر بیندازد.

این کندی رشد اقتصادی به تورم بالا نسبت داده شده است که مصرف خانوارها و تقاضای خارجی ضعیف از چین و جاهای دیگر را تحت فشار قرار می‌دهد و بر تولیدکنندگان ژاپنی فشار وارد می‌کند.

داده‌ها نشان می‌دهد که مصرف بین ماه جولای و سپتامبر پس از کاهش ۰.۹ درصدی در سه ماهه قبل، بدون تغییر بوده که کمتر از میانگین تخمین اقتصاددانان برای رشد ۰.۲ درصدی است.

استفان آنگریک، اقتصاددان ارشد در مودی آنالیتیکس توکیو گفت: «ارقام ناامیدکننده سه ماهه سوم به‌عنوان یادآوری هشداردهنده است که کشور هنوز از وضعیت بحرانی خارج نشده است».

دستمزدهای واقعی تعدیل شده بر اساس تورم، شاخصی از قدرت خرید مصرف کننده، در سپتامبر ۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و هجدهمین ماه متوالی کاهش را نشان داد.

کد خبر 36394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =