ناشناخته‌ترین بورس جهانی

بلومبرگ در گزارشی جدید مدعی شد: بررسی بازار سهام ایران از نگاه کارشناسان نشان می‌دهد این بورس با داشتن بیش از ۶۰۰ شرکت در ۵۰ صنعت مختلف، بزرگ‌ترین بازار سهام ناشناخته در دنیا است که تنها یک شرکت سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت دارد!

به گزارش بیداربورس بلومبرگ در گزارشی جدید مدعی شد: بررسی بازار سهام ایران از نگاه کارشناسان نشان می‌دهد این بورس با داشتن بیش از ۶۰۰ شرکت در ۵۰ صنعت مختلف، بزرگ‌ترین بازار سهام ناشناخته در دنیا است که تنها یک شرکت سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت دارد!

به گفته مچ وجتال مدیر شرکت آمتلون تنها شرکت سرمایه‌گذاری خارجی بورس ایران، یکی از دلایل ناشناخته بودن این بازار در دنیا، عدم دسترسی به سایت بازار سهام ایران با آی‏ پی کشورهای غربی به‌دلیل تحریم‌ها، عدم‌دسترسی به داده‌ها است.

میانگین ۱۵ درصدی سود دلاری سهام

مچ وجتال ادامه داد: اگرچه سود سهام شرکت‌ها بالا است اما شرکت‌ها با کمبود سرمایه مواجه اند و سعی می‌کنند پرداخت سودها را تا آنجا که می‌توانند به تاخیر بیندازند. میانگین سود دلاری سهام ۱۰۰ شرکت برتر حدود ۱۵ درصد بوده و در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها محدود است.

چرا اقتصاد ایران کوچک مانده است؟

بلومبرگ میگوید، هرچند ایران کشوری با سطح درآمد متوسط تلقی می‌شود، اقتصاد آن در مقایسه با آنچه که می‌توانست باشد بسیار کوچک باقی‌ مانده‌ و دارای تولید ناخالص داخلی  حدود ۲۰۰‌ میلیارد دلاری است اما ترکیه دارای تولید ناخالص ۸۰۰‌ میلیارد دلاری است. علاوه بر تحریم‌ها، کنترل سرمایه توسط دولت و نبود سرمایه‌گذار خارجی از دلایل کوچک ماندن اقتصاد ایران در مقایسه با کشورهای همسایه است.

آرامش در زمان بحران

بلومبرگ اعتقاد دارد، برخلاف اقتصاد متلاطم ایران، بازار سهام آن همواره از آرامشی نسبی برخوردار بوده و حتی در شوک‌های سیستماتیک مانند جنگ غزه و ترور سردار سلیمانی، عملکرد مناسبی نشان داده  و بیش از ۱۰ درصد افت نکرد.

بزرگ‌ترین مشکل بورس ایران، شوک‌های ژئوپلیتیک نیست بلکه کمبود سرمایه است.

مقایسه شاخص کل بورس ایران و S&P ۵۰۰

به گزارش بلومبرگ، در سال‌های اخیر نقدینگی شرکت‌ها همواره بسیار پایین بوده‌ و میانگین بازدهی ۱۵ سال‌گذشته این بازار به دلار و طبق عملکرد شاخص‌کل سالانه حدود ۱۱ درصد آن هم در شرایط تحریم‌ها، تورم بالا و کاهش شدید ارزش ‌ریال است. در حالی که بازدهی بورس آمریکا طبق شاخص S&P۵۰۰ و با نرخ بهره صفر حدود ۲۰‌ درصد بود.

تاثیر دلار بر بازار سرمایه ایران

براساس این گزارش، عدم‌ نوسان بورس همزمان با نوسانات زیاد ارزی یکی دیگر از عجایب بورس ایران است. هر حرکت ارزی در آمریکا، واکنش آنی قیمت سهام‌ حساس به نرخ ارز را در پی دارد اما در ایران، بازار سرمایه با تاخیر حدودا ۲ ماهه به نوسانات نرخ ارز واکنش بسیار محدودی نشان می‌دهد؛ چراکه بیشتر شرکت‌های بورسی ایران، صادراتی هستند و از کاهش ارزش ‌ریال، سود می‌برند. این تاخیر فرصتی برای پیدا کردن واکنش مناسب به‌دست سرمایه‌گذار می‌دهد.

تصمیمات احساسی

  • ۹۰درصد از معاملات روزانه بازار سهام توسط سهامداران خرد انجام می‌شود، درنتیجه تصمیم‌گیری احساسی دخالت بیشتری در معاملات دارد.
  • افق دید سرمایه‌گذاران به‌دلیل ناپایداری اقتصاد و وجود همیشگی بحران، کوتاه‌مدت است و افراد حقیقی و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا جای ممکن سرمایه‌گذاری را به تعویق بیاندازند.
  • انبارهای شرکت‌ها تنها به‌اندازه‌ای مواد اولیه دارند که بتوانند در زمان فعلی تولید کنند. شرکت‌های ایران بر مبنای بهینه‌ سازی سازماندهی نمی‌شوند بلکه بر مبنای نجات سازمان می‌یابند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =