۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹

گزارشات ماهانه بورس را نجات می‌دهند؟

محمدحسین حقیقی_رییس هیات مدیره شرکت پناه حامیان ثروت
گزارشات ماهانه بورس را نجات می‌دهند؟

رییس هیات مدیره شرکت پناه حامیان ثروت، با یادآوری اینکه این هفته آبان به پایان می رسد، گفت: مطابق هرماه عملکرد ماهانه شرکت‌ها بر روی کدال قرار خواهد گرفت؛ مساله ای که امیدواریم بتواند گروه‌ها و نمادهای دارای عملکرد مطلوب را در کانون توجه سهامداران قرار دهد و شرایط معاملات را کمی بهتر کند.

در خصوص روند روز گذشته بازارسرمایه به بیداربورس گفت: برخلاف روزهای گذشته که بازارسرمایه شروعی نسبتا مثبت داشت و در ادامه با پیشی گرفتن فروشندگان قرمزپوش می‌شد، دیروز از ابتدای معاملات شاخص‌کل در مدار منفی قرار گرفت و دیگر خبری از تقاضا برای خرید سهام نبود. 

افت بورس دور از انتظار نبود

او با اشاره به اینکه روز گذشته حدود ۷۵ درصد نمادها منفی بودند، خاطرنشان کرد: افت ۰.۴ درصدی شاخص‌کل را نمی‌توان افت قابل توجهی دانست و طبیعتاً پس از چند روز تلاش هرچند موقت خریداران برای مثبت نگه داشتن بازار، رفتارهای این چنینی و منفی شدن شاخص چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسید.

به گفته حقیقی، روندهای این چنینی بازار ناشی از ریسک‌های موجود حول و حوش بازار و یا کمبود نقدینگی است.

عدم ورود پول تازه نفس مشکل این روزهای بورس

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: اگرچه تقریباً درصد قابل توجهی از فعالان بازار برای داشتن چشم‌انداز درستی از روند آتی معاملات در بورس تهران، چشم انتظار لایحه بودجه ۱۴۰۳ و انتشار جزئیات برنامه‌های دولت برای وضعیت اقتصاد و بازار سهام هستند، اما آنچه که به وضوح مشخص بوده آن است که بازار این روزها در رکود به سر برده و بشدت از کمبود نقدینگی و عدم ورود پول تازه نفس رنج می برد به طوری که طی روزهای اخیر بعضاً دامنه نوسان‌های بالایی را در معاملات برخی نمادها شاهد بودیم.

قرمزی بورس به واسطه کنترل دلار

وی همچنین اضافه کرد: بانک مرکزی توانسته با برخی اقدامات قیمت دلار آزاد را تا حدودی کنترل کند و به محدوده ۵۰ هزار تومان بازگرداند که این مساله نیز در افت روز گذشته چندان بی تاثیر نبود.

به گفته این تحلیلگر بازارسرمایه علاوه بر روند کنترل گرایانه‌ای که در اقتصاد ایران و در بازار سرمایه معمولاً وجود داشته و همیشه مورد انتقاد فعالان بورس بوده و به نوعی ساز و کار طبیعی بورس را دچار تاخیر و اختلال می کند، این روزها نه شاهد خبر مثبت جدید و تاثیرگذاری برای ورود سرمایه به بازار و رونق گرفتن معاملات هستیم و نه خبر منفی تاثیرگذاری فعلآً به گوش رسیده است.

استراحت زمانی بازارسرمایه

حقیقی ادامه داد: آنچه که مشخص بوده آن است که به قولی جریان معاملاتی متعادل و خنثی را در این روزها شاهد هستیم که بورس را درگیر نوعی استراحت زمانی کرده؛ بنابراین بهتر است که فعلاً سهامداران درگیر جو روانی منفی در روزهای این چنینی نشوند و به بازار و معاملات کمی فرصت دهند؛ لازم است تا سیاستگذار اقدامات موثری در جهت جذب نقدینگی انجام دهد.

گزارشات ماهانه بورس را نجات می‌دهند؟

رییس هیات مدیره شرکت پناه حامیان ثروت، با یادآوری اینکه این هفته آبان به پایان می رسد، گفت: مطابق هرماه عملکرد ماهانه شرکت‌ها بر روی کدال قرار خواهد گرفت؛ مساله ای که امیدواریم بتواند گروه‌ها و نمادهای دارای عملکرد مطلوب را در کانون توجه سهامداران قرار دهد و شرایط معاملات را کمی بهتر کند.

دلیل خدشه‌دار شدن اعتماد به بورس چیست؟

این تحلیلگر بازارسرمایه با تاکید بر اینکه بورس این روزها در رکود عمیقی فرو رفته و از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، عنوان کرد: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که سیاست گذار قصد کنترل تقریبا بخش قابل توجهی از اقتصاد و ساختارهای مالی حتی بانک‌ها و بورس را دارد؛ مساله ای که به خودی خود می تواند حتی تاثیر اخبار مثبت را کمرنگ کرده و اعتماد افراد را برای ورود نقدینگی و سرمایه داخلی و خارجی به بورس تهران خدشه دار کند.

بررسی علت کوچ نقدینگی به بازارهای موازی

وی معتقد است که سرمایه‌گذار، در شرایط اینچنینی با خود می‌گوید، این بازار تحت کنترل است و درنتیجه این تفکر نقدینگی که باید به بازار پرپتانسیلی همچون بازار سرمایه وارد شود تا در جهت منافع شرکت‌ها و سرمایه گذاران حرکت کند، سر از بازارهای موازی درآورده و بعضاً حتی سبب زیان اشخاص نیز می‌گردد.

حقیقی عنوان کرد: در چنین شرایطی که شاهد نبود پول در بازارسرمایه هستیم، می‌بینیم که عرضه اولیه‌ها و پذیره نویسی‌ها نیز با استقبال چندان خوبی روبرو نمی‌شوند و حتی با عدم جذب سرمایه علاقه‌مندان به بازار، به دلیل انتشار در زمان نامناسب با شکست مواجه می‌شوند.

ماجرای جریمه بانکی‌ها چه بود؟

این تحلیلگر بازارسرمایه گفت: چندی پیش وزیر اقتصاد از جریمه مالیاتی بانک‌ها به علت عدم پرداخت تسهیلات تکلیف شده به آن‌ها به طرح مسکن ملی صحبت کرد و اولین بانکی که به این موضوع واکنش داد بانک سینا بود؛ طبق اطلاعیه‌ای که این بانک منتشر کرد بحث جریمه صحت دارد، اما با رایزنی‌های که انجام گرفته گویا قرار شده که به شرط سرعت گرفتن پرداخت تسهیلات به طرح مسکن ملی، جریمه مالیاتی بانک‌ها حذف شود.

وی اضافه کرد: هرچند شفاف سازی‌های این چنینی می‌تواند بر روی روند معاملاتی این گروه تاثیرگذار باشد اما باید دید که سیستم بانکی کشور از پسِ این همه تسهیلات تکلیفی به آن‌ها برخواهد آمد یا خیر؟ چراکه در غیر این صورت تصمیمات این چنینی در نهایت منجر به چاپ پول و خلق نقدینگی خواهد شد.

احتمال کاهش قیمت نفت به محدوده ۷۰ دلاری

این کارشناس بازارسرمایه با یادآوری اینکه قیمت نفت تحت تاثیر جنگ حماس و اسرائیل تحرکات مثبتی را شاهد بود، عنوان کرد: چند روزی است که قیمت نفت روند نزولی به خود گرفته و وارد کانال ۷۰ دلاری شده است؛ به باور برخی تحلیلگران اگر شوک خبری جدیدی به بازار نفت وارد نشود و اقتصاد جهانی به سمت رکود حرکت کند، احتمالاً این روند نزولی تا رسیدن به محدوده ۷۰ دلاری ادامه خواهد داشت.

کاهش قیمت نفت، چالش جدیدی برای بازارسرمایه؟

حقیقی در ادامه گفت: افت قیمت نفت می‌تواند درآمدهای نفتی بودجه را دچار کاهش کرده و منجر به کسری بودجه گردد؛ مساله ای که عموماً موجب رشد تورم و نرخ دلار خواهد شد، بنابراین در شرایط این چنینی دولت باید فکری به حال تامین مالی خود و جبران کسری بودجه کند؛ این موضع ممکن است دولت را به فکر انتشار اوراق، برداشت از صندوق توسعه ملی یا حتی استقراض و چاپ پول بیندازد.

به گفته وی کاهش قیمت نفت برای برخی شرکت‌های کامودیتی محور بورس نیز ممکن است چالش برانگیز بوده و موجب کاهش درآمد و سودآوری آن‌ها نیز گردد؛ بنابراین در شرایط این چنینی بازار سهام خود به خود دچار تحولاتی می‌گردد که امیدواریم دولت با تدبیری که در جهت تامین مالی خود خواهد اندیشید، بازار سرمایه و شرکت ها را از این حیث دچار چالش تازه ای نکند.  

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36504

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =