پیشنهاد ۳ سبد سرمایه گذاری براساس تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی و لایحه بودجه ۱۴۰۳

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مفاد لایحه بودجه سال آینده و تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی، سه سبد سرمایه گذاری از بازارهای مختلف پیشنهاد داد.

به گزارش بیداربورس، محمدصادق میرزایی با اشاره به اثر مفاد لایحه بودجه سال آینده بر بازارهای مالی مختلف و تصمیم سرمایه گذاران به دیتای اقتصاد اعلام کرد: واکاوی اعداد و ارقام لایحه بودجه حاکی از آن است که درآمدهای مالیاتی دولت افزایش چشمگیری داشته ست. سال جاری سهم فروش نفت در بودجه بیش از ۳۰درصد برآورد شده اما در بودجه سال آینده به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال‌های متوالی بوده و در لایحه بودجه سال آینده نیز افزایش حقوق بازنشستگان حدود ۲۰ درصد و کارمندان ۱۹ درصد در نظر گرفته شده است.

با این اوصاف با توجه به تورم بیش از ۴۰ درصدی ۴ سال گذشته و تورم نقطه‌ به‌ نقطه بیش از ۵۰ درصدی باید در چینش سبدهای سرمایه‌گذاری دقت وافری کرد. سه سبد سرمایه گذاری به صورتی طراحی شدند که با توجه به بودجه و داده‌های اقتصادی می‌توانند تورم فعلی را پوشش بدهند و بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذاران آن به ارمغان آورند.

سرمایه‌گذار در سبد نخست اگر توانایی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را داشته باشد می‌تواند ۳۰ درصد سبد به بازار مسکن، ۳۰ درصد به طلا و ۲۰ درصد به صندوق‌های سهامی و ۲۰ درصد سپرده بانکی یا صندوق درآمد ثابت تخصیص دهد.

سبد دوم می‌تواند متشکل از ۲۰ درصد صندوق‌های طلا با حجم معاملاتی بالا و بازار گردانی مناسب، ۲۰ درصد صندوق‌های سهامی معتبر دارای عملکرد مطلوب، ۱۰ درصد صندوق‌های مختلط یا فرا صندوق‌ها، ۵ درصد صندوق‌های کالایی زعفران و ۱۰ درصد سهام مستعد دارای صورت‌های مالی مساعد در کنار ۱۰ درصد صندوق‌های درآمد ثابت و ۲۵ درصد کاوردکال کم‌ ریسک با سررسید درازمدت در صورت مسلط بودن به بازار اختیار معامله می‌تواند ترکیب مناسبی از سبد سرمایه‌گذاری را برای کسب بازدهی در شرایط تورمی فراهم آورد. 

سبد پیشنهادی سوم در صورتی که سرمایه‌گذار قصد ورود به بازار مسکن را نداشته و با اختیار معامله هم آشنایی زیادی نداشته باشد می تواند شامل ۳۰ درصد صندوق‌های طلا، ۲۵ درصد صندوق‌های سهامی، ۵ درصد صندوق مختلط، ۱۰درصد فراصندوق‌ها، ۱۰ درصد صندوق‌های اهرمی، ۱۵ درصد صندوق‌های درآمد ثابت و ۵ درصد صندوق کالایی زعفران باشد.

این سبدها می‌توانند تا حدودی پوشش‌دهنده ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را در سال آینده با توجه به وضعیت پرنوسان اقتصادی باشند.

کد خبر 36743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =